Hej
Jag har sån ångest. Jag har druckit alldeles för mycket när mina barn växte upp. Fr de var runt 10-12 år drack jag stadigt på helgerna. Jag fanns där, men ändå inte. De såg mig ofta påverkad. Jag hade också ett par längre förhållanden med missbrukande män som jag, korkat nog, lät flytta hem till mig. Vi drack på "fint" sätt, om det nu finns något fint sätt.
Mina barn hatar nu i vuxen ålder att jag dricker. Och nu dricker jag inte i närheten av dom sen en kort tid tillbaka. Jag dricker heller inte själv hemma. Jag har inte så stort umgänge så mitt alkoholintag är nästan noll sen ett par månader tillbaka.

Problemet nu: ju längre tiden går jag är helt nykter, desto sämre verkar mina vuxna barn må. En kan ringa och fråga om "har du druckit?". Jag säger ärligt nej, det har jag inte. "Det låter så". Nej, jag har inte druckit. Och då börjar hon gråta och så öser hon över mig med skuldbeläggning.
Hur ska jag orka med detta? Det känns nästan som om det är bäst att jag faktiskt tar livet av mig. Kanske de mår bättre då? För jag orkar inte längre ta detta. Jag försöker ju! För deras skull. Att jag mår bättre själv utan alkohol är ju en bonus. Jag har jobb. Klär mig bra. Har inga skulder osv osv. Så utåt är det ju bra. Har inget fäncy jobb och relativt lågavlönad, men är ekonomisk och har koll. Jag önskar de kunde vara lite glada och lättade. Men ju längre tiden går desto värre blir skuldbeläggandet från en av barnens sida. Och såååå jävla illa har det inte varit. Inte om man läser hur många andra barn och ungdomar haft. Men jag kanske ljuger för mig själv?
Hjälp?

är den känsla som tar störst plats och påverkar oss mest. Vill du sluta helt ? Har du funderat på AA ?
Och barnen har rätt till sina känslor och åsikter och hur dåligt det varit är deras egna åsikter. Inget som du kan göra nåt åt. Nu.

Tillit är något man förtjänar och det kan ta år innan man får tillbaka den, om det ens går. Jag kan fortfarande få höra att det är mitt fel om det händer nåt och det är för att det sitter så djupt hos barnen att lägga ansvaret på mig. Och det fast ena barnet har gått en egen behandling för att hitta sig själv i missbruksfamiljen.

Att vara nykter för sin egen skull är bästa sättet att fylla på sin självkänsla som brukar vara väldigt låg för att inte säga noll hos en som dricker för mycket. Jag tror inte att dina barn mår sämre nu utan du märker det mer när du är nykter. Om du gör valet att inte dricka så kommer det att släppa lite för dem. Men det tar tid.

Fortsätt att vara nykter och skriv av dig din frustration här, det hjälper mer än man kan tro !

Välkommen hit och starkt gjort att ta tag i situationen. Kanske tar barnen chansen nu när du verkar kunna hålla dig nykter att prata om det som varit. Du kanske kan be dem om ursäkt för det som varit, men vara tydlig med att det inte går att göra något åt det som hänt. Vi är många som skulle vilja kunna vrida tillbaka tiden och göra om och göra rätt, men det är som det är. Men du kan också bekräfta deras känslor. De har rätt att vara besvikna, men nu måste fokus vara framåt. Det enda man kan göra är att förändra framtiden, inte kompensera utifrån skuldkänslor, inte krypa och kräla och låta sig sparkas på, men ändå vara tydlig med att det varit fel och att man ångrar det, men ska försöka göra rätt framöver. "Vända blad och börja om" helt enkelt... tycker också att du kan vara tydlig med att du inte orkar höra allt hela tiden och älta saker som inte går att förändra. Och nej, jag är helt övertygad om att de inte har det bättre utan dig.

AlkoDHyperD

Allt de känner och upplever är sant - för dem. Din egen skuld kan bara bli hanterbar om du väljer att känna den fullt ut. Lyssna på deras upplevelser, försöka förstå utifrån deras synvinkel. Då kan de läka sina sår, och först då kan du förlåta dig själv. Ja, man kan faktiskt behöva prata om det som varit. När barnen upplever att de blivit känslomässigt mötta och förstådda i sina upplevelser upphör ältandet. Är du ledsen, visa det! Känner du skuld, berätta det! Ta fullt ansvar som den vuxna du är gentemot de barn de var. För deras och för din skull. Då reparerar du på riktigt. Då kan du gå vidare i ditt nyktra liv med vetskapen att du gjort vad du kunnat. Förlåt dig själv genom att våga vara sårbar.
Det är tungt och svårt ❤️

Anna3

Vet inte HUR jag kan förlåta mig själv. Hur gör man? Barnens verklighet är deras. Jag respekterar deras känslor fullt ut. Mina egna känslor verkar dock inte betyda något för någon. Jag är bara så otroligt ledsen och bär på en sorg som är enorm. Jag orkar inte leva med den skulden och den sorgen. Fan! Mina barn är välfungerande. Och jag har gjort massor av saker rätt. Det mesta faktiskt. Utom detta med alkoholen. Men plussidorna räknas inte. Gud vad jag hatar detta. Hur ska jag överleva?

Hönapöna

Det är klart att plussidorna räknas men just nu kan dina barn (eller ena barnet?) bara se det negativa kanske pga att barnen/barnen bearbetar detta just nu.

Hur du ska kunna förlåta dig själv? Ja det behöver du nog söka professionell hjälp för.

Ang barnen så är mitt förslag att du samlar allihop och berättar hur du känner och de har chansen att berätta hur de känner. Rensa luften.

Jag har en vuxen dotter som anklagar mig för att ha förstört hennes barndom pga alkohol. Jag känner precis som du beskriver: "men allt bra jag har gjort då?!"

Jag har i min tur anklagat min mamma för precis samma sak! Det enda jag ville ha var ett "förlåt, jag har gjort fel val". Dock fick jag aldrig det utan fick få vidare ändå. Jag älskar min mamma iaf och jag är säker på att dina barn älskar dig också trots allt. Det är liksom 2 olika saker det handlar om och som inte ska blanda ihop.

Prata med barnen så tror jag att det kommer kännas bättre för er allihop. Viktigt för att kunna vända blad och gå vidare. Får inte att ändra på det som har varit men det kan behöva ventileras.

Lycka till nu❤

Anna3

Jag och ett barn pratar. Mycket. Det andra bor långt härifrån. Nu ska vi på stor fest (jag nykter) i tre dygn tillsammans. Där är det inte läge för såna samtal. Sen lär jag inte se det andra barnet på nåt år. Igen. Det barnet är fördömande. Känner mig som ett uppläxat barn med honom. Förminskad. Nä. Jag duger inte. Orkar inte. Inte värd nåt.

AlkoDHyperD

...det de behöver förmedla. Ta emot med hela ditt hjärta. Gör det ont? Ja, naturligtvis. Den smärtan kan du tillåta dig, ja, just det, tillåta. För du lider, det är tungt och svårt. Säg de orden till dig själv, blunda, känn hur de känns. Visst blir det en tröst i det tunga, att få lov att vara ledsen för sin egen skull.
När du kan se deras lidande så som de beskriver det, och ditt eget, utan att förminska eller döma blir det tröstande och förlåtande. Och dömer gör man ofrivilligt genom att försvara sig genom att peka på alla "plus", som ju också är lika mycket sanna. Genom att kontra med allt som trots allt varit bra, högt eller för dig själv, förminskar du den upplevelse de vill förmedla. Plussen kommer automatiskt sedan, när det smärtsamma får bli sett och erkänt.

Anna3

Jag HAR lyssnat. Hört och tagit emot. Krälat. Bett om förlåtelse. Inte förringat deras känslor. Men orkar inte höra hur jobbigt allt varit/är om och om och om igen. Jag har också känslor. Sa en gångatt jag är bara en människa så blev de vansinniga! "Du är mamma!"....
Checkar ut snart. Sorgen förtär mig.

Hönapöna

Ja då var ju inte det någon bra idé. Men tror du inte att det kommer bli bättre med tiden? Att du helt enkelt får visa dem att du har förändrat ditt drickande?

Anna3

Det är väl så det får bli. Visa med handling. De här dagarna nu blir att bevisa att mamma kan gå på stort kalas utan att dricka alkohol. De litar ju inte på mig. Kalaset är för mig. Jag blir 60 imorrn. Alla dricker. Jag kör med alkoholfritt. Lite trist eftersom jag vet att jag kan hålla det på moderat nivå. Men det är för laddat. Jag kommer avstå helt.

AlkoDHyperD

Har du lyssnat och mött deras känslor med hela dig är det samma sak när det kommer till dig själv. Förlåt dig själv, be dem förlåta, kan de inte det med en gång, förklara att du förstått hur svårt de haft det och nu kommer att göra allt för att vara nykter.
Tror de inte på dig kan du inte kräva det, men var tydlig med att du inte kan göra mer än att dag för dag fortsätta vara nykter och att du inte tänker kräva förlåtelse, förstår deras brist på tillit, men samtidigt heller inte vill ta emot fler anklagelser. Be dem vänta och se själva att du menar allvar. Mer än så kan du kanske inte göra just nu.
Sorgen kan kännas tärande, men du behöver den, den läker. ❤️

Till min alkoholiserade och tablettberoende mamma.
Hon var dessutom psykiskt sjuk och räckte därför inte till som förälder.

Det kanske du har gjort och då har du inget att vara orolig för så länge du väljer nykterheten.
Då kommer tiden att göra sitt för att bygga upp förtroendet igen.

Jag förlät aldrig min mamma.
Hon dog efter 10 års nykterhet men vi nådde aldrig ända fram och skulle aldrig ha gjort det heller.
Men det berodde mer på hennes otillräcklighet som förälder än som alkoholberoende.

Så vet du med dig att du fungerat och räckt till i övrigt så får du ge det tid.
Låt barnens anklagelser och besvikelse nå ända in i dig utan att värja dig.
Endast då känner man som barn att man når fram.
Det handlar om att bli sedd och bekräftad i att man inte blev det under den aktiva perioden.
Jag och min mamma nådde aldrig dit.
Jag försökte verkligen men hon förstod aldrig och ville eller orkade nog inte heller förstå.

Man kan och ska inte svika sina barn genom att bli beroende,men ändå är det ju fallet i så många familjer.
Det är ett svek,det är en besvikelse som är mycket svår att reparera.
Men så länge dina barn försöker nå fram till dig,låt de göra det.
Till slut kommer de att ha talat färdigt och då kan ni bygga upp en ny relation som bygger på ömsesidig respekt.

AlkoDHyperD

Jag skulle vilja ge ett litet exempel utifrån mig själv.
Jag har egentligen inte påverkat mina barn genom mitt drickande, eftersom det skett så sällan (tre gånger, en vecka åt gången förutom det senaste som var mer "kontrollerat" men utdraget på en hel månad) och ett par av barnen inte ens märkt av det.
Jag vet detta på grund av svar jag fått på frågor som "den gången jag hade druckit, då, hur kändes det då?" (efter sonen kommenterat hur obehagligt det var när hans farbror drack) och sonen svarade "men mamma, du dricker ju aldrig. Den gången var det ju bara en öl" - vilket ju inte alls stämde, men jag lät honom få ha den föreställningen. Hårddricker jag åker jag iväg, eller drar mig undan och blir egentligen bara lugnare. Ingen ursäkt i och för sig. Min största brist som mamma har varit oförutsägbarhet, vredesutbrott och flykt genom självcentrering i form av träning och tävling, politisk karriär, mm
Kommer till saken nu.
Min äldsta dotter, däremot, vet mer om min historia innan barnen föddes, eftersom hon för två år sedan, av nyfikenhet gick in och läste allt jag skrivit i egenterapeutiskt syfte, alldeles för tung läsning för ett barn. Där framkom missbruket, i hela sin nakna misär, alla turer inom behandlingar, avgiftningar, psykiatri. Ett annat liv och en annan människa än den barnen känner.
Detta var även strax innan jag tog första rejäla återfallet på nästan tjugo år.
De andra barnen märkte inte av det så mycket, men hon gjorde det och tog väldigt illa vid sig. Då var hon tolv år. Nästa återfall, då hon var tretton, var hon också den av barnen som märkte och reagerade.
Hon använder förstås detta på det sätt som tar mest, hon är ju tonåring. Kan fälla kommentarer som "din jävla alkis" eller "jag gillar inte ens alkohol eftersom jag har en morsa som är alkis" (på en fråga från mig en kväll då jag misstänkte att hon druckit)
Dagarna efter senaste återfallet var jag rätt sliten. Hon kommenterade detta mycket föraktfullt, vilket jag förstår. Hon är rädd och arg. Efter en meningsutväxling i en annan fråga då jag brusat upp sa hon "är du bakis eller" och jag svarade, "ja, det är jag, men just nu var inte det anledningen till min irritation"....och återvände till saken.
Vad jag gör är att höra hennes kommentar, bekräfta, "ja, så är det. Därför önskar jag inte dig gå igenom samma sak. Att vara fast i ett beroende är en livslång kamp för att undvika återfall."
Jag bekräftar utan att ursäkta mig, samtidigt som jag också låter bli att kräla eller på något sätt förminska mig själv. Håller med henne i fördömandet av handlingen men inte mig som person.
Jag vill heller inte ge löften om livslång nykterhet, just på grund av att jag faktiskt inte vet om löftet kommer att kunna hållas. Det jag däremot kan säga och mena ärligt är att jag kommer att göra vad jag kan för att förhindra att det händer igen. Och visa det dag efter dag. Och att stressen, ensamhetskänslorna, mina egna problem, mekanismerna bakom beroende, finns oavsett hur hon beter sig eller hur mycket bekymmer jag har angående hennes situation. Det är inte hennes eller något av de andra barnens sak att underlätta min nykterhet och jag får hjälp utifrån för att hantera detta.
Jag måste visa henne att jag tål allt hon öser över mig, att jag behåller min självaktning men orkar ta emot skulden. Genom att bekräfta och samtidigt markera. Ok, jag hör dig. Du har rätt, det där var fel av mig, jag är ledsen för det. Och jag, som människa förtjänar respekt trots mina felaktiga handlingar.
Blir det jag försöker förmedla i allt svammel begripligt?

Anna3

Tack! Jo, visst är det begripligt.
Jag har aldrig varit beroende av alkohol, tror jag. Men mitt belöningssystem kluddar och har lite svårt att sätta i korken. Jag har heller aldrig nånsin höjt rösten till mina barn, eller blivit grälsjuk. Dock haft jäkligt dåligt omdöme. Numera, när jag blir attackerad, dock, kan jag gå i försvar. Jag får väl sluta med det. Tack för att du delade med dig.
Massa kramar!

Anna3

Mina barn når fram till mig, och VILL nå fram. De älskar mig. Jag vet ju det. Men fortsätter jag att dricka och de misstänker att jag dricker, så kommer de försöka ta avstånd. Det vill jag inte. Jag tror jag står vid vägs ende: antingen räddar jag relationen med mina barn, eller så väljer jag att dricka vin. Det är ett ganska lätt val. Men jag kommer nog att dricka ett par glas vid vissa tillfällen när barnen inte är med, men jag kommer inte dricka hemma ensam som jag alltid gjort. De ska kunna ringa hem utan att höra att mamma är påverkad. De måste kunna veta att jag faktiskt kommer ihåg vad vi pratade om i telefonen (vilket hänt att jag glömt bort).
Nu måste jag jobba. Ha fint och tack för alla underbara kommentarer. Ögonöppnare.

lizzbet

Kan det vara en kombination av att barnen har inte sett någon idé med att visa känslor/prata och att du inte varit mottaglig under tiden du drack? Tänker att det är en process som måste få ta sin tid, för alla.

Anna3

Tror du satte fingret på rätt ställe där. Det är nog så. Vi har ju "pratat" i åratal. Men det är först nu för några månader sen jag tagit det på allvar. Och kanske är det så att känslorna börjat blöda hos dottern nu.
Nå, jag är mottaglig nu, och grattis på min 60-årsdag idag.
Kram

lizzbet

Grattis! Underbart att fylla år på Kvinnornas dag :) Kram

Anna3

Blivit så uppvaktad! På jobbet bjöd jag på tårta. Få av dom dricker alkohol så det blev noll-procentigt bubbel. Mycket uppskattat! Vi har en muslimsk dam på jobbet som aldrig någonsin druckit alkohol. Nu fick hon dricka det jag bjöd på och uppskattade det enormt. Blommor östes jag över med. När jag kom hem kom ett blomsterbud. Blommor från min dotter. Underbart! Sonen ringde och gratulerade :). Ett bra samtal. På kvällen, när tösen slutat jobba, fick jag både presentkort på böcker och min favoritparfym (som tagit slut hemma). "Äntligen luktar du mamma igen", sa dottern när jag doftat på lite.

En underbar födelsedag.

I helgen blir det stort kalas. Jag ser enormt mycket fram emot det. Det blir bra. Min ångest har lagt sig och jag ser en ljus framtid. Och hoppas jag inte snubblar på vägen. Får hålla tungan rätt i munnen. En stor fest utan alkohol. Har aldrig hänt för. Men allt har en första gång. Och det ska bli skönt att slippa dricka :).
Ha det gott vänner! Och tack för ett fantastiskt välkomnande!
Kram