Nu har jag druckit i sju dagar. Det var en annan person i mitt huvud som sa åt mig att dricka. Jag har till och med druckit på arbetstid och har gjort så i flera års tid. Jag ska passa på att säga att jag inte kör bil i alla fall. För tur är väl det. Jag planerar in köpen på bolaget så att jag kan ta med ett par glas utan att någon märker det. Det går åt mycket tid och planering för att kunna konsumera den mängd alkohol för att känna sig tillfreds med sig själv.
Hur ska jag bli av med detta drickandet? Det går i vissa perioder att dricka mindre. Jag har försökt att hålla de 14 glasen som är en viss måttstock på hur mycket man bör/kan dricka. Fast jag har redan druckit de 14 glasen på kanske 2-3 dagar.

slutanu

Det visar på att du är medveten om att drickandet har blivit ett problem! Frågan är: vill du sluta dricka? Om du vill det tycker jag att du ska söka stöd för att få hjälp med det. Man kan alltid börja med att ringa sin vårdcentral, så kan de remittera en vidare om de anser att man bör få hjälp någon annanstans. Hur ser ditt liv ut i övrigt? Har du personer i din omgivning som kan ge dig stöd, som du kan prata med? Hur är din arbetsgivare, vet de om dina alkoholvanor? Risken för att din arbetsgivare snart kommer att få reda på att du dricker på arbetstid är ju annars övervägande stor. Så bromsa nu, innan konsekvenserna blir ännu större!

Önskar dig all lycka till med allt <3

Cobras2

Hej Livlina
Som svar på fin första fråga om jag vill sluta dricka? Inte helt och hållet tror jag. Ibland vill jag det.
Jag är gift och har barn. Min fru dricker också. Jag har försökt att minska mitt drickande några gånger men det är svårt.
Jag har nog ingen förutom mina syskon som jag kanske skulle kunna prata med. Jag bor i en liten kommun så det är inte roligt att gå in på vårdcentralen och prata om mitt drickande.

Rosen

Jag bor också i en liten kommun och är rätt välkänd där.
Jag tog mod till mig och gick till vc och sade att nu måste ni hjälpa mig för jag har fått ett problem. Jag dricker för mycket och för ofta.
Jag fick all möjlig stöttning. Gick i kbt terapi ett år och åt campral. Höll mig nykter i flera år.
Sedan att man inte fattar att det krävs fler insatser det är synd.
Du riskerar ingenting genom att lägga korten på bordet. Däremot om du inte gör ngt riskerar du allt.

slutanu

Mellan raderna läser jag att du inser att du behöver hjälp. Du har ännu inte bestämt dig för om du vill sluta helt, låt någon utomstående hjälpa dig med att ta reda på det. Jag bor också i en liten kommun, dessutom jobbar jag inom landstinget med liknande frågor. Skammen över mitt missbruk har länge gjort att jag inte vågat söka hjälp. MEN de har faktiskt tystnadsplikt, bryter de mot den är det straffbart. Så, om du känner att du vill ta hjälp, eller behöver det, gör det!

Cobras2

Hej nu har jag bestämt mig för att ta prover på levern osv för att se om mitt drickande har medfört några skador på mig. Sen ska jag ha en vit månad från och med idag. Försöker skriva varje dag för att påminna mig själv om att jag inte mår bra av att dricka.