Känns konstigt att tänka på bakfyllan en dag som denna när Terrorn slagit till. Drack mycket igår och blev även nekad att köpa mer öl på några krogar. Till slut hittade jag en som sålde öl till mig. Somnade på golvet i hallen hemma och vaknade på morgonkvisten. Hade en bra dag igår som till slut resulterade i att jag belönade mig själv med vin och öl! Idag känns det hemskt av flera skäl! Ledsen över dessa människor som miste livet! Men också rädd för vad som händer med mig själv! Varför dricker jag så mycket när jag väl dricker?? Vet att känslan av eufori är så underbar när jag är mitt i den men dagen efter är inte lika behaglig. Är ensam och hoppas få stöd här! Men återigen! Mina problem känns futtiga en dag som denna! Tack till er som trots allt orkar läsa detta!!

Ellan

Svaret tror jag du har inom dig;
Vi alkoholister dricker för mycket, utan konsekvenstänk, för att vi är alkoholister.
Och dina problem är INTE futtiga! De är livsviktiga för dig.❤️
Vissa saker kan vi inte förändra eller påverka men vårt tillfrisknande kan vi ta ansvar för.
Styrkekram!

Jag blir hemskt tacksam över dina ord samtidigt så känns det konstigt och främmande att betrakta sig som alkoholist. Men det är ju faktiskt det som det handlar om. Dricker inte ofta eller rättare sagt oftast bara fredagar för att fira att det är helg. Men det handlar om belöning för mig och det senaste året har det blivit mer alkohol och ibland under veckorna. Sitter och gråter vilket jag inte gjort på länge och något vi män inte gärna gör! Jag skulle bli jätteglad om du skriver igen! Sköt om dig!

Ellan

Det är en viktig bit, dvs hur vi dricker? I mitt fall var det inget njutningsfullt smådrickande, jag ville åt känslan det gav mig. Så även fast drickandet inte sker varje dag eller ens varannan dag så kan beteendet finnas och det riskerar att eskalera. Jag har träffat på människor som är sk helgalkoholister. Super fre-lör och håller sig ifrån det i veckorna. Tankarna och längtan efter helgen för att kunna dricka igen var så stark så konsekvenserna fanns där ändå.
Vilken form av hjälp är du villig att ta emot? Har du någon att prata med? Gå på ett AA-möte? Vänner?
Kram!

Det värsta av allt Ellan är att jag jobbar inom området själv och vet mer än väl att det inte är Bra! Men precis som du skriver så är det känslan jag vill åt! Det är faktiskt den enkla sanningen. Jag är djupt tacksam över att du bryr dig! Har börjat gå till en psykolog och det tror jag blir bra! Funderar på att gå på ett AA möte någonstans där jag inte riskerar att stöta på någon jag känner och framförallt inte någon klient! Än så länge fungerar jobbet bra och jag är duktig på det jag gör! Tyvärr inte lika bra på att ta hand om mig själv!

Ellan

Så kallade min terapeut det. Dvs vi kan sitta på enorm kunskap kring allt detta men innan det landar rent känslomässigt och innan vi har förmågan att acceptera sjukdomen. Det tar förstås olika lång tid. Jag fastnade där ett tag. Jag hade läst på under en längre tid och var medveten om mycket men hade svårt att acceptera att just jag var sjuk. Insikten kom efter någon vecka (var i behandling på internat). Det är en sak att sluta dricka men att ta hand om allt inom oss. Tankar, attityder och beteenden... det slog ned hårt. Jag bestämde mig där och då att det var dags att börja gräva inuti mig själv. Och det hjälpte mig enormt.
Jag skulle vilja säga, gå på möte och skit i om du träffar någon du känner eller en klient. Det visar ju bara att du är människa och du tar ansvar för ditt tillfrisknande. Det finns olika vägar att gå och vi behöver själva vilja gå den vägen vi tar. ?
Kram!

LillPer

Du har kommit till insikt och det är toppen. Jag har kommit till insikt 1000 gånger men lyckas ändå inte vända mitt negativa sätt mot alkoholen.
Jag accepterar att jag är alkoholist och bedövar mig själv med väldigt mycket dricka på helgerna, aldrig veckorna om jag inte är ute och reser i andra länder. Jag har också börjat gå till psykolog igen och det tänker jag fortsätta med fast det har blivit väldigt länge sedan nu. Kan komma på mig själv att jag inte säger hela sanningen till psykologen. Jag tror du har allt att vinna på att knalla iväg på ett möte där du kan berätta om saker du bär på.
Det är precis som Ellan beskriver det, vi är alkoholister och dricker för mycket, utan konsekvenstänk just för att vi är alkoholberoende.
Vi tar rygg på varandra nu Tombor och lyckas med detta tillsammans!
Kram!
LP

Det är riktigt Bra! Har cyklat 6 mil idag och det gick väl hyfsat men jobbigt! Jag vet att jag kan göra nåt detta men så klart när väl fredagen kommer så då är det en annan sak! Ska till Mallorca och cykla om 14 dagar och ska jag orka det måste det vara nolltolerans som gäller! Tack så hemskt mycket att du frågade! Sköt om dig!

AlkoDHyperD

Och som ligger inom en rimlig tid. Jag ska på träningsläger helgen efter påsk, sedan är säsongen i full gång och det känns skönt! Faktum är att jag anmälde mig till det lägret dagen efter jag kommit ur den långa suparperioden just för att jag måste vara i form och därför säkrade upp påskledigheten (risktilllle, och det var påsken för två år sedan mina tyngre "återfalls"perioder satte igång, så den kändes som en fara)
Även om hjärnspökena härjar och jag känner en välbekant rastlöshet/uppvarvning/irritabilitet som skulle kunna leda till ett fall, kommer tiden att vara till hjälp. Både längre sedan jag drack och närmare säsongen då träning prioriteras högre än alkohol.
Fördelen med våren är ju att det finns mer och mer endorfinhöjande alternativ.

Hade tankar idag på att köpa vin och ta några öl och njuta av känslan av eufori. Bestämde mig dock på vägen hem att avstå! Känner mig nöjd med det men det skulle inte behövas mycket för att gå till puben och ta en öl! Inte idag!!

AlkoDHyperD

Men passar på att skriva, njut av ditt beslut och njut av vilan nu ikväll istället för puben! Gonatt

Ellan

Du tog rätt beslut för dig själv. Härligt!?
Vissa dagar behöver vi ta fler kloka beslut än andra för att hålla rätt kurs. Det är därför vi behöver vara på vår vakt och inte bara rusa på. Att stanna upp och fråga sig själv; är detta bra för min nykterhet? "Spela hela filmen" är oxå ett klokt verktyg. Hur slutar egentligen vårt lilla romantiserade mys med lite vin... i mitt fall i kaos med sårade anhöriga, ångest, skam, självförakt mm mm.
Bra där!?

Du kommer att vakna pigg och alert imorgon. Att vakna utan bakfylla och ångest är också en fin känsla! Lycka till med cyklingen! Nu kämpar vi vidare ?

Körde ett hårt pass på cykeln med mina klubbkamrater och jag måste medge att jag tappat en del denna vinter. Säkert beroende på att det blivit mer alkohol än tidigare år! Bara kämpa på och ingen alkohol! Vill må bättre!