Jag antar att jag är på det här forumet för att jag har insett att jag har problem med alkoholen, och jag tror banne mig att jag dricker alldeles för mycket och mycket mer än mina vänner även om vi dricker väldigt mycket och ofta. Och också alldelles för mycket när jag är själv.

Det hela började i samtid med att en av mina föräldrar gick bort. När jag hade alkohol hemma så drack jag, och snart såg jag till att ha det hemma, och när jag har alkohol hemma så tar jag mig ett glas, eller två, eller tills det tar slut.

Jag har nyligen träffat en partner, som två ggr under det senaste halvåret har frågat om jag druckit sprit. Antar att det luktar. Och, vi de tillfällena så har jag varit hemma själv och druckit, fast flera timmar innan. Jag är så rädd att mista den partner, det är inte värt det.

Det värsta är att jag nu har insett att jag börjar smyga me det, och ljuga lite så. Jag mår så himla mycket bättre när jag inte dricker, och jag är bara glad de gånger som jag har fullt upp så jag slipper dricka något. Ser också att många i detta forum även har kommenterat att man har druckit fast det smakar skit, och det har jag också varit med om vid ett tillfälle. Tog första glaset, fast det verkligen tog emot. Vad är man ute efter då?

Jag tror att jag måste få hjälp med att inse hur illa jag är ute just nu. Fyllde jämt i helgen och det blev massa alkohol över, det är nu slut. Det är verkligen bara när jag är ensam som detta händer, annars så håller jag mig relativt nykter och lung likt mina vänner.

Jag skäms så över detta. Men min hjärna resonerar att jag borde kunna unna mig att ta ett glas när jag lagar mat, eller när jag chillar hemma på en fredag.

Men jag tänkte att jag skulle göra ett litet test innan jag helt vänder mig åt proffesionell hjälp. Jag kommer att från och med idag, aldrig dricka alkohol ensam, det får vara min regel, och jag ser detta som ett publikt erkännande om det. Det får bli min första regel, och det kommer innebära att jag alltid måste ha någon som "ser" mig dricka. Borde lämpligen kunna fungera som ett första steg.

Jag ska uppdatera er i denna tråd om hur det går.

slutanu

Välkommen hit :) så bra att du skriver! Det är ett bra beslut du tagit att sluta dricka själv och att använd detta forum. Fortsätt skriv! All lycka till!

bumbibjörnen

Det känns bra att vara på detta forum. Känns även bra att jag har kommit till insikt, och detta känns som ett steg på vägen. Jag är högutbildad och har bra jobb etc, men ändå har det hänt att jag skolkat från jobbet, druckit en flaska innan träff med familj etc. Massor av varningssaker som tyder på att jag har ett ganska skevt förhållande till alkohol.

Men nu känner jag mig väldigt motiverad efter att ha läst i detta forum. Jag kommer att uppdatera er alla, men tror att min nyckel är att börja smått. Dvs. Aldrig. mera. ensam.

Kram

bumbibjörnen

Ensam i lägenheten nu. Står en flaska Campari, två mousserande vin, två 3,5or och lite alkoholfri öl här hemma. Normalt hade jag öppnat något av det här ikväll. Men jag ska hålla mig till det jag har sagt. Aldrig.ensam.mer.

Drack vin igår, men under ett socialt sammanhang, så fick inte i mig mer än knappt 2 glas. Det kändes måttligt.

bumbibjörnen

Vet inte varför denna tråd inte blev så populär, kanske var det för att jag mer gjorde ett statement och inte bad om råd :) vore iaf roligt att höra om någon tänkt i samma banor.

Dagarna har gått, och det har varit svårt att hålla emot, men jag har inte druckit ensam ännu, dock fått i mig A med vänner. Hur som var målet att inte dricka ensam, och det har jag nu klarat i 8 dagar. Tar en dag i taget.

Det känns som att jag kommer klara detta. Snart kommer jag ha semester 2 veckor själv, och det känns som att det kan finnas en risk att dricka under vardagarna där. Just nu är jag inte sugen...

Jag funderar på att köpa hem en flaska vin och ha stående, som en ytterligare level för att se om jag klarar frestelsen. Är detta en fälla? A som försöker lura mig till något?

Bedrövadsambo

Varför utsätta dig själv för frestelse? Var glad att du klarat din målsättning så bra hittills. Suget kan nog anfalla då du är som sårbarast. Under semestern, då tröttheten kommer ikapp, kan nog suget bli svårt.

slutanu

Tycker inte att du ska köpa hem en flaska vin. Tycker tvärtom att du ska hälla ut/ ge bort all alkohol du har hemma. Men det är vad jag tycker...För mig hade det blivit katastrof om jag hade haft alkohol hemma. Men så fungerar jag, det behöver ju inte vara likadant för dig.

Har du några strategier för hur du ska lyckas hålla dig från att dricka ensam under semestern?

bumbibjörnen

Jag köpte inte en flaska vin eller någon alkohol.

Nu har det gått 19 dagar sedan jag bestämde mig för att aldrig dricka ensam. Man kan väl sammanfatta det som relativt lyckat bortsett från två ggr:

- Drack en 3,5 ensam i mitt hem innan jag skulle möta min partner för att gå på konsert. Det var ganska äcklig och jag kände direkt den här konstiga känslan av ångest när jag hade druckit den. Tog kanske 5 minuter att dricka upp den, snabbt gick det ju.
- Var hemma hos en vän och skulle hjälpa till med lite flytt. Vännen frågade om jag ville ha vin, hen skulle köra. Jag drack vin, hen drack inte vin. Där tycker jag ändå att jag tändje på gränserna jag satt för mig själv där. Inte så nöjd med det.

Nu påbörjas min semester. Jag har ingen strategi för hur jag ska låta bli, då jag kommer att vara helt ensam hemma under kommande 13 dagar. Strategin är fortfarande min regel.:

A får drickas när någon annan levande person ser mig göra så. (Skypechatt eller telefon räknas inte)
A får drickas när två personer (jag + en till) eller mer dricker.
A får enbart drickas om den andra personen i fråga är över 18 år och därmed också kan tillåtas drickas.
A får inte drickas ensamt.

Noterbart är att jag fortfarande har alkohol hemma,(champange, mousserande och lite campari). Men ska jag dricka det måste jag alltså bjuda hem någon över 18 år och få denne att dricka.

Malta

Håll dig till den. Starkt kämpat! Jag kämpar på också. Ha en fortsatt fin kväll. (Bra ibland att göra upp en plan B, om plan A skulle vara motigt t ex ring en vän, träna, baka, lös korsord eller lämna hemmet en stund etc) styrkekramar!

bumbibjörnen

Hej,

Jag har faktiskt klarat mig fint på regeln jag har haft, men igår vart det svårt. Några vänner var här, vi öppnade en flaska på två personer, den ena personen var jag och den andra drack inte så mycket. När hen gick var mycket av flaskan kvar (kanske 2 tredjedelar) och jag tänkte att eftersom vi hade öppnat den gemensamt kunde jag lika gärna fortsätta dricka upp den. Vilket var vad jag gjorde.

Dagen efter var jag svinbakis, vilket är idag, men jag höll mig från frestelsen att dricka det jag hade hemma.

Nu är jag berusad när jag skriver detta, har varit på middag och firat 17:e maj. Jag har två flaskor vin hemma. En i väskan och en som står i köket. När jag kom in tänkte jag:
- Äh, men jag är redan berusad, vad gör ett glas till.
Men känner mig själv, det blir sällan ett glas + att att jag har min regel.

Så, förhoppningen härifrån (i ett bersusat stadie) är att jag går och lägger mig. hoppas det funkar.

kram

anonym17136

God morgon .. tittar in och läser din tråd lite snabbt innan jobbet ..
Känner att du är på rätt väg .. även om det vart ett bakslag igår ..
du har insett att du vill leva vitt och mår bättre så ..
Kommer att följa din resa ...Stort Lycka till från mig o Kämpa på ,
Kram från Lerigen

Hoppas du lyckades. Det är bra regler att aldrig dricka ensam och du har klarat dig bra, men nu börjar du slira lite tycker jag. Vet av egen erfarenhet att det är lite farligt att ha vin hemma. Det är lätt att övertala sig själv om att det är en bra idé att dricka, särskilt när man inte är nykter. . Varför hade du förresten vin i väskan? Lycka till nu och kör vidare.

bumbibjörnen

Det här är faktiskt första gången jag inte dricker hemma när jag är berusad, konstigt nog var det ganska lätt att inte öppna en flaska till. Jag är riktigt nöjd med min insats. Gick och drack en resorb och sen rakt ner i sängen.

Vinet i väskan hade jag för att jag skulle ha med mig det på festen jag var på, nu hade de redan mycket vin där, så jag tog hem det.

Visst är det onödigt att ha vin hemma, men på något sätt känner jag också att det är bra, även om jag blir påmind om att det finns vin som jag kan dricka, så blir jag även påmind över vilken relation jag har till det. Det funkar faktiskt lite dubbelt för mig. Vet inte heller vad jag ska göra med vin som jag får i present. Slänga? Hur gör ni?

Sammanfattningsvis dag 22

- En 3.5 innan träff med partnern (dracks ensam)
- 2-3 sologlas tillsammans med en flyttstädande vän över 18+ (dracks i sällskap med en annan)
- 1/2 vinflaska som öppnats i samband med vänner hemma över 18+ (dracks själv när de gått)

anonym17136

Bra fråga där Sisyfos .. Vad gjorde vinet i väskan .. ?
Vet ju av egen erfarenhet varför vinet brukade vara där ..:-((
nuförtiden kan jag ha en liten söt väska och inte stora klumpiga handväskor ..
som jag hade tidigare ..
Och det är rätt som du misstänker bumbibjörnen ..det går inte att dölja att du har druckit A ,
det både märks och luktar ..
Kämpa vidare nu .. Kram

bumbibjörnen

Jag måste ändå säga att jag har varit jätteduktig på denna månads långa tid. Det har inte alltid varit lätt, speciellt inte under denna 14 dagars långa semester utan några måsten dagen efter. Men jag har hållit mig sysselsatt och hela tiden tänkt att det är bra att stämma träff med någon, då kan jag ju inte dricka.

Resultatet är alltså enligt följande:

- En 3.5 innan träff med partnern (dracks ensam)
- 2-3 sologlas tillsammans med en flyttstädande vän över 18+ (dracks i sällskap med en annan)
- 1/2 vinflaska som öppnats i samband med vänner hemma över 18+ (dracks själv när de gått)
- 2 x 3,5 under två dagar i min stuga, det var så varmt och vattnet i kranen smakar inte bra. De fanns helt enkelt där sedan innan, så det blev så. (dracks själv)

Hur som kommer jag fortsätta på denna bana, så nöjd med att se att jag har klarat mig så långt som nu. För tidigare var det andra bullar. Då rök en bag in box på 3 dagar, en flaska vin på en timme etc. Fanns inget stopp.

Detta med att sätta ett rimligt mål (aldrig ensam) och att också göra det som en "publik" sak, här på alkoholhjälpen har verkligen fungerat bra för mig! också att läsa era historier och tankar.

Jag är så glad att jag hittade hit när jag väl satte mig för att googla på om jag var alkoholist, Detta forum har faktiskt tagit mig ur den onda cirkeln, och jag hoppas det fortsätter så. Varenda gång jag har känt att jag vill dricka så har jag gått in här och antingen läst eller skrivit, och jag är tacksam för alla fina människor som funnits här och agerat min "publik". Det har verkligen funkat. Viljan fanns såklart, men utan detta forum hade jag inte kommit så långt.

Mina bästa tips är:
- Sätt rimliga mål
- Sätt en rimlig tid för när du tror att du ska kunna klara av dem
- Berätta gärna för någon om dem

Man funkar såklart olika.....

TACK och PUSSOKRAM för ert stöd.

Jag uppdaterar er under vägens gång

Bedrövadsambo

Skönt att du uppnått ditt mål och att forumet hjälpt dig. Kämpa vidare!

bumbibjörnen

Jag har varit väldigt duktig. Ett par veckor. Men sen har det smygit sig på.
- Skulle hem och packa och sen sova för att ta ett tåg dagen efter. Tänkte att jag kunde ta ett par gin-drinkar för det är semester. Min kompis ringer mig och frågar om jag vill ta en öl. Jajjemen säger jag, tänker inte på att jag redan druckit. Går och möter henne och blir APRAK. Messar min partner och säger att jag är ute, går hem till denne sedan. APRAK.
- Haft en lugn helg med min partner, ingen alkohol. Kommer hem, öppnar vinsflaskan som var lämnad här hemma från en fest. dricker upp den, sedan kommer jag på att det finns öl hemma (finöl) står och väljer.... kollar på alla flaskor, tar den med mest procent. 5,6. dricker den.

kommit på nu att jag borde lägga mig. Är lite berusad... har skrivit fel många gånger och raderat.. (shakjfsajhk..djahjksa eh eller vadgh men ) och ska jobba i morgon. Ingen bra grej.

Trodde jag hade kontrollen, men inte. Svårt detta. Hur låter man bli?

JaromirJagr

Ja av det jag kan läsa så kan du inte ha alkohol hemma, om du nu ska dricka så köp bara så mycket så att det räcker till en kväll. Precis som att många inte kan ha chips/godis hemma under veckorna och inte kan spara det till helgen.

bumbibjörnen

Jag har sedan augusti faktiskt inte råkat ut för några svackor ännu. Har fått nytt jobb, och nu i efterhand så vet jag hur mycket det betydde för mig. Jag mådde nog väldigt dåligt innan. Nu har jag kul på jobbet och det tar en stor del av min tid Det ger mig en helt annan lycka också, än jag tidigare hade.

Jag hoppas det håller i sig.