Det här kommer att bli mitt andra försök att sluta detta år. Förra gången höll det i drygt en månad.
Då jag kommer hem från jobbet så känner jag mig alltid helt slut. Det känns som att jag måste dricka för att kunna släppa tankarna på alla krav och förväntningar som jag upplever. All stress. All ångest.
Och det här blir ju bara värre och värre. På morgnarna känner jag mig alltid motiverad: NU ska jag minsann börja ett nytt sunt liv! Men på eftermiddagen så har jag tappat all motivation och vill bara, typ överleva. Och det känns som att jag måste bedöva mig för att kunna stå ut med mitt liv.
Jag har ett arbete och jag är väldigt bra på det. Det är ytterst sällan mitt missbruk påverkat mitt arbete. Men troligen skulle jag vara otroligt mycket mer effektiv om jag var nykter. Jag funkar väl såpass bra tack vare att jag har hög intelligens.
Jag skulle vilja gå med i AA men jag är så rädd. Jag brukar må väldigt dåligt av att prata om känslor med andra människor. Och så skammen förstås, delvis för att jag har det jobb jag har, dels för att jag är förälder. Och jag skäms för att jag är så ensam. Det finns verkligen ingen jag kan prata med om mina problem - jag tänker inte främst på missbruket utan om andra problem också. Jag har försökt! Jag känner mig så totalt värdelös. Orsaken att jag väljer att leva är att jag trots allt tror att jag skulle skada mina barn ännu mer om jag tog livet av mig.
Jag tänker nu göra ett nytt försök, med start imorgon. Ska försöka vara ute i naturen så mycket som möjligt för det är vad jag mår bäst av.
Men jag blir så fruktansvärt trött av att jobba, trots att jag har ett bra jobb på många sätt. Ofta dricker jag på vardagar men inte på helger. Och det är kopplat till att jag är så slut efter jobbet.
Oj, det här blev långt! Imorgon startar jag i alla fall. Det är så härligt att vakna pigg på morgonen. Särskilt nu när det är så underbart vackert ute. Det vore så härligt att kunna uppleva våren utan att bara känna skam och sorg.

Väldigt mycket Välkommen! :)
"Det finns verkligen ingen jag kan prata med om mina problem"
Skriv här och läs såklart, så kommer du få svar och respons av oss med
samma problematik. Varken här eller på AA behöver man skämmas.

Så skriv av dig

Varmt välkommen igen

Mvh

MM

Idamia

Åh, om du visste hur många som känner precis som du!! Jag kände precis likadant för 3-4 år sedan. Jag blir så ledsen över att skammen över alkoholkonsumtion är så stor. Det kan drabba precis vem som helst. Du har tagit ett stort kliv iom att du ser själv att det är ett problem för dig och även om det inte känns på det viset, så finns det ljus i tunneln. Jag lovar, been there Done that. Läs min tråd om du vill och stor kram!!

Ellan

Välkommen hit!❤️ Jag drack oxå många gånger på känslan av att vara helt slut. För att orka med livet, vardagen, alla krav och måsten. Det blev dock inte bättre utan värre och värre. Skammen var stor men det går att vända. AA-möten hjälper mig och där är vi alla lika, dvs vill sluta dricka. Att medicinera med alkohol håller inte i längden och det vet du ju redan. Du har redan tagit ett stort steg genom att nå en insikt. Ta hand om dig!❤️
Kram Ellan

Ja, jag kan nog skriva under på precis allt du skriver. Precis så mår jag. Precis så är det. Tröttheten, tankar som mal, måste dricka för att orka. Men du har en sak som är värre just nu. Det är din värdelöshetskänsla. Har du en depression?
Jag tror att jag och många med mig härinne har årstidsbunden nedstämdhet. Blir trötta och dricker, får ångest och dricker mer, får ännu mer ångest. Och då dessutom med en känsla av värdelöshet för att vi dricker. Jag började dricka när jag hade mycket lågt jörnvörde. Ständigt trött och behövde bränsle. Liksom du mår jag bra i naturen, bra av att röra på mig. Såg om medicinsk yoga på Nyhetsmorgon igår. Ska nog prova. Jag behöver lugnet. Men du behöver ta dina nedstämdhetskönslor på allvar. De förvärras ju av drickandet såklart, men jag tycker att det ringer starks varningsklockor när du skriver att du lever bara för barnen. Å andra sidan skriver du att du är mycket duktig på jobbet. Det kan du ta fasta på. Och du borde kanske försöka hitta någon att samtala med. Skriva är en sak, men när man hör sig själv prata så kommer lite fler lösningar upp. Så funkar det för mig i alla fall. Så välkommen hit för att påbörja resan. Mitt hetaste tips är att rensa bort möjligheterna att dricka hemma. Häll ut, håll ut, håll i.

Tofsvipan

Ska absolut göra så, varje kväll i början har jag tänkt. Idag är det alltså dag ett ?

Tofsvipan

får se om jag vågar mig till ett möte så småningom, är ganska säker på att det skulle vara väldigt bra!

Tofsvipan

...vad som är depression och vad som är konsekvenser av missbruket. Jag har haft den diagnosen och även GAD. I grunden finns en bristande ork. Jag tror att jag har en del aspergerdrag också som försvårar socialt umgänge för mig.
Nåja, idag är det en bättre dag - dag ett! Har tränat. Och imorgon ska jag ut i naturen, tidigt. Och behöver inte oroa mig för huruvida det är för tidigt att sätta mig i bilen!
Jag tror att det skulle vara bra för mig att prata med någon om detta men tror inte att jag vågar det riktigt ännu...
Tack för goda råd!

Malta

Vet både vad ensamhet och skam innebär. Har också barn, som jag värdesätter mest av allt. Det är det som gör det så svårt. Varför blir det så här? Hur kan något annat ta över en så totalt? Jag hoppas att du finner stöd och du får gärna skriva till mig.
Kram❤

Bedrövadsambo

Jag tror att du som många andra självmedicinerar med alkohol, och tillfälligt får ett "lugn". Men det blir etter värre efter ett tag. De perioder i mitt liv som jag varit deprimerad, och sökt vård för det, har jag helt naturligt helt hållit upp med alkohol i flera månader. Den korta stunden av ångestlindring blir tusen gånger värre mitt i natten och/eller dagen därpå. Sök vård är mitt råd. Och träning och naturen är oerhört läkande för både kroppen och själen ❤️

Du är varmt välkommen och här kan du skriva och få respons! Självkänsla och självförtroende är olika saker och du behöver höja ditt eget värde och det går! Du har säkert många goda egenskaper! Ta hjälp och gå och prata med kurator eller psykolog! Då har du kommit en bit på väg! Lycka till!

Tofsvipan

Ja visst är det obegripligt att något annat kan ta över så totalt. Att fortsätta med något man vet att man mår värre av. Hoppas det är bra med dig ❤

Tofsvipan

Alldeles rätt att jag självmedicinerar. Är lite rädd för att söka vård för de gånger jag gjort det så har jag inte varit så bra på att hålla mig till ordinationerna så läkemedel skulle förvärra om jag inte är helt nykter.
Men motion och naturen är bra! Och den där ångesten mitt i natten och på morgonen blir ju bättre så fort man slutar dricka. Bara det borde ju räcka för att hålla sig ifrån A...

Malta

Jag mår bättre idag :) När det gäller AA, så vet jag nog ingen som gått dit utan att vara nervös eller t o m livrädd. Det finns vissa som gått där länge utan att säga ett ord. Det går så bra att lyssna. Nu går jag inte där så ofta längre, för jag kände att jag behöver något mer och för egen del funkar yogan bra. Fast allt som oftast får jag tvinga iväg mig själv. Jag är inte jättesocial och kan tycka att sammanhang med mycket folk kan ta av den lilla energi jag har. Men jag tycker inte om att vara ensam heller. Vilken paradox. Imorgon har jag åtminstone 2 vita dagar och jag har bokat in yoga, så jag kan inte smita undan :) Styrkekramar!

Tofsvipan

Jag har bestämt mig för att minska kontakten med människor jag inte känner respekterar mig, och istället söka mig till folk som har mer samma intressen som jag och vill göra liknande saker.
Jag brukar oftast inte må bättre av att prata, snarare sämre ibland eftersom jag för det mesta känner mig missförstådd. Det jag brukar må bättre av är att göra saker jag gillar. Det där med självkänsla är knepigt. Den är som den är. Kanske man inte ska fästa så stort avseende vid den? Annars finns ju risken att det känns som ännu ett misslyckande, att man inte har bra självkänsla? ?

Tofsvipan

Helgen har gått bra! Har varit ute väldigt mycket i naturen och även tränat. Har kanske inte känt mig jättetaggad men tja, beteendeaktivering ? Utmaningen blir nu vardagarna med all stress och alla krav.
Hur brukar ni tänka? Tänker ni en dag i taget, eller att ni ska klara det en vecka? En månad? Känns väldigt jobbigt att tänka "aldrig", fast det såklart vore bäst.
Hur har det blivit med orken för er som slutat nyligen? Jag hoppas ju på att få mer ork till de där hemska "måstena", för att inte orka har varit kanske mitt största problem. Får man mer energi efter ett tag?
Önskar er alla en bra vecka!

Tofsvipan

Snart har det gått en vecka!
Noterar att jag gärna vill sova längre om morgnarna. Vaknar och somnar inte onormalt tidigt. Inbillar mig (?) att jag känner mig fastare i kroppen. Tror inte att jag känner mig mer effektiv på jobbet än så länge ? men känner mig inte som en bluff.
Tänker ta det lugnt den här första månaden och inte ha några förväntningar på mig själv, annat än att inte dricka.
Hur går det för er?

Tofsvipan

har gått. Har lite blandade känslor. Vem är jag utan mitt alkoholproblem? Behöver nu ta tag i sånt jag använt alkohol för att inte ta tag i. Möta mina rädslor. Göra någonting åt de saker i mitt liv jag vill förändra, istället för att döva med alkohol. Förut då jag försökt sluta dricka så har det fallit på att jag inte orkat göra det här.