Jag startar en ny tråd istället för att resonera i min egen tråd.. Jag hade för ett par år sedan lätt förstorade röda blodkroppar. Ett tecken på att benmärgen förgiftats så att blodkropparna inte utvecklades normalt.. ofta en följd av B12-brist. Härliga alkohol!

Har inte tagit blodprov på ett tag, tänker att jag ska gå framöver och få en ordentlig koll av kroppen. Men blir nyfiken, någon här som fått bio-feedback eller haft koll på huruvida blodvärden etc normaliserats efter tillräckligt lång tid av nykterhet? Spill the beans i sådana fall, berätta vet ja!

Fruhoppfull

Är så himla nyfiken, det är (för mig) en sådan sporre att för varje dag av nykterhet riktigt föreställa mig hur min arma misshandlade kropp långsamt repareras :). Jag får la pallra mig iväg till vårdcentralen själv, antar jag. Önskar dock att jag hade tagit prover precis innan 6/4 när jag drack senast. Så att jag haft något att jämföra med för att följa kroppens återhämtning.

Tjalle

En klassiker när de röda blodkropparna blir för stora. Det tar ca 6 månader för kroppen att normalisera detta tillstånd.
Hälsningar/Tjalle

Janne

Jag har nördat ner mig ordentligt på blodvärden sedan förra veckan då jag åkte till sjukhuset och hade bestämt mig för att sluta dricka. Det har blivit tre omgångar med blodprov sedan dess och GT har gått ner från 8,8 till 7.9 på fem dagar. Bilirubinet från 55 till 24.

Däremot ökar ASAT och ALAT även om kvoten minskar. ASAT 4,40 (2,19), ALAT 1,16 (2,69). Provsvaren kom igår men läkaren har inte hunnit ringa ännu så jag sitter lugn i båten. Läste någonstans att ASAT/ALAT kan fortsätta öka upp till 10 dagar efter en leverskada.

Om någon mer har koll på sina blodvärden vore det kul att ta del av själva de numeriska värdena.

Tjalle

Hej Janne,

Var har du fått diagnosen leverinflammation ifrån??? Detta är ett riktigt allvarligt tillstånd och jag tror inte att du är där. Med de värden du beskriver skulle jag varmt rekommendera åtminstone en månads total alkoholfrihet. Det är ungefär vad det tar att komma något så när på banan vad det gäller levern...
Hälsningar /Tjalle

Janne

Det var läkaren som uttryckte att jag hade en lättare leverinflammation. Ingenting jag amatör-google-analyserat ihop själv. :-) Vi pratades vid, jag och läkaren, och kom fram till att göra nya tester om 10 dagar för att se hur ALAT och ASAT rör sig. Fram tills de värdena är analyserade är det nyktert som gäller såklart.