Hej alkoholist vänner. Jag är ny här och undrar hur er tillnyktring har sett ut ? Är nu inne på dag sex i min nykterhet, dom första tre dagarna var (ett helvete) som väntat fulla av ångest som jag tycker börjar klinga av (men det går upp och ner). Nu börjar även det fysiska göra sig påmind i form av magproblem och värk i leder. Men min fråga till er är hur har ert psyke varit under dom första dagarna och veckorna (månaderna).
mvh Jonas

Bra att du tagit tag i problemet med alkoholen och är nykter.
Första dagen är som du skriver ett helvete, med abstinens, skakningar och kramper. Det går över på någon/några dagar.
Den av alkohol triggade ångesten sitter i betydligt längre, men klingar av dag för dag. För mig tog det några veckor innan ångesten upphörde.

Diverse fysiska besvär går också över, när kroppen får rena sig.

Psyket rättar också till sig. Det beror ju förstås på hur länge och hårt man druckit, samt om det finns bakomliggande problem.

Till psyket kan väl sug också räknas. Där beror det på om man bestämt sig för att sluta helt, eller bara gör ett uppehåll. Är man på det klara med att man har slutat och inte kan dricka alkohol mer, så upphör sugen helt så småningom. Gör man bara ett uppehåll, eller är osäker på om man har slutat, ja då blir man aldrig av med sugen.

Läs och skriv här, det hjälper. Får du stora problem, tveka inte att ta hjälp.

Kämpa på!

AlkoDHyperD

Fyll tomrummet som blir av att inte dricka med något som du tidigare intresserat dig för. Vänta inte på motivationen, bara gör!
Se till att boka upp dina dager med aktiviteter anpassade efter din förmåga - och - intressera dig och för något för personer i din närhet. Att föra något nödvändigt, nyttigt eller glädjande för andra minskar skuld- och skamkänslor som ofta förljer i alkoholens spår. Jobba på självrespekt och omsorg både om dig själv och andra. Fokus utåt tar fokus från den egna ångesten och måendet.
Frisk luft och rörelse hjälper kroppen att återfå den fysiska balansen.
Kram