Hej!

Läste en del här men insåg idag att det kanske vore nyttigt även för mig att skriva här.

Har väl druckit lite för mycket de senaste 15 åren men oftast förr så bara på helgerna.

Dricker BARA öl, aldrig känt sug för något annat. Visst kan jag väl tagit något shoot/grogg om jag blivit bjuden men det har varit kanske 4-5st /år.

När det gäller öl har det varit mer... och definitivt det senaste året då jag nog legat på mellan 10-20 öl / dygn normalt...

Detta har underligt nog fungerar ganska ok socialt med familj och barn, inga bråk alls, jag blir inte otrevlig utan bara trött och tyst..

Har nu bestämt mig för att försöka hålla upp minst 12 veckor för att se om kroppen kommer må bättre. Har börjat få svåra magproblem och sover illa, svettas och allt det andra som ni känner igen..

Mitt problem är nog mest att jag har svårt att se en anledning att inte dricka eftersom jag inte är så säker på att livet är så kul. Detta till trots att jag förmodligen har det extremt mycket bättre än de flesta här både ekonomiskt och socialt.

Har talat med terapeut och hon förstod mina åsikter och sa nog mest att man får försöka se livet positivt... käkar antidep men tycker inte direkt de hjälper fast det är ju svårt att veta hur det hade varit om jag inte tagit dem..

Rausch

Hej!

Antidepp och alkohol är ingen bra kombo eftersom alkoholen tenderar att förta eller åtminstone förminska effekten av antidepp. Min rekommendation är att avstå alkohol samtidigt som man äter antidepp. Lättare sagt än gjort, men först då ger man medicinen en ärlig chans.

Janne

Jag kommer också undan med att vara på örat eftersom jag som du mest blir lugn o passiv, ungarna får vara i fred med sina slappa sysselsättningar, läs: youtube. Partner gnäller lite över att man inget gör etc men i stort inget stort drama.

Men efter några dagar i nykterhet, när abstinensen lagt sig, när sömnen är tillbaka känns det oerhört mycket bättre. Man går upp på morgonen med energi, orkar kanske engagera sig i barnens läxor. Tar en kvällspromenad med partnern. Livet är rätt kul ändå.

Sen tar man en öl för att man varit så duktig och kommit ut på en långpromenad med familjen en söndag, sen en till och så börjar det om.

Jag tycker inte du behöver sätta upp en 12veckors plan. Börja med en vecka. Klarar du den, lägg till en vecka till osv

Trivs inte

OK, ingen läkare som sagt till mig, skall tänka på det.

Saken är att jag har haft svåra smärtor i kroppen efter lite olyckor i ungdomen.

Givetvis så har jag självmedicinerat bort detta med alkohol istället för att ta värktabeller (vilket iofs inte heller är så bra i hög dos)

Trivs inte

Mina barn är så stora att jag ser dem knappt längre tyvärr. Tror inte någon utav dem vet att jag är alkoholist. Det tycker nog mest att jag tar lite väl många öl vid vissa tillfällen, men de är nog mest rädda om en antar jag..

Frugan vet givetvis... men hur länge står hon ut? Vem vill leva med en alkis som inte ens själv är säker på om han vill sluta?

Osäker på om jag ens klarar denna dagen. Har nog 4-5 lock öl hemma just nu... men skall jag sluta så skall jag klara det med alkohol hemma inte på grund utav att jag är utan.

Malta

Din sits. Det spelar egentligen inte någon roll vad vi dricker eller hur mycket. Hur vi dricker och vad det gör med oss är det som spelar roll. Jag gick på antidepp i över 20 år. Att jag slutade, var det bästa jag gjorde. Jag upplevde att jag kände mer äkta känslor. Antidepp är möjligen bra ett kort tag, men de dövar även bra känslor. Jag har inte helt kommit tillrätta med mitt missbruk, men dricker inte dagligen och kan känna glädje över små saker som inte berörde mig förr. Men... jag måste säga att utfasningen var bland det värsta jag gjort i mitt liv. Hade så mycket fysiska smärtor utöver de psykiska. Ett kort tag efter nollningen av pillren var jag i upplösningstillstånd och tänkte nästan lägga in mig på psyket. Jag slutade ganska snabbt och det påverkar ju kropp o psyke en hel del. Att ta medicin kan vara bra, men har man en missbruksproblematik så kanske det är bättre att försöka ta itu med den utan medicin. Så var det för mig. Säger inte att det är rätt eller fel, men tänker mig att du behöver vara rädd om de "må-bra-celler/hormoner/signalsubstanser du har i kroppen. Självmordsfrekvensen är som högst när man slutar/börjar/höjer- bara så att du har kunskapen (men tänker mig att du vet redan). Ta hand om dig! Så klart att du fixar detta, precis som du fixat massa andra saker i ditt liv!

Trivs inte

men jag tror tyvärr jag behöver mina antidepp ett tag till... har testat att sluta, mådde inget vidare...

Föll dit igår igen...11-12 öl slank ner så lätt i från 13 tiden fram till 19

:(

Trivs inte

Har inte direkt gått bra för mig att sluta dricka...

Torsdag till lördag gick det nog ett par lock öl och idag så var abstinensen så jävlig att jag tvingades gå hem från jobbet. Svettningar, skakning och en suddig verklighet runt mig fick att ge upp

Ett sådant fruktansvärt nederlag....

Skäms för att jag inte klarar utav att hålla mig i från ölen.

Jag skäms också, för att det inte funkar att dricka ett par tre glas och sedan gå hem. Skulle kolla fotboll igår, mitt lag förlorar och genast tänker jag att jag måste dricka några glas till för att "vi" förlorade. Minns inte hur jag kom hem från krogen.

Ett tips till dig är att inte köpa hem alkohol. Jag har aldrig någonsin kunnat ha alkohol hemma utan att dricka upp den omgående. Så har det alltid varit,
även innan jag tappade kontrollen över mitt drickande.

Trivs inte

Jag kan ha sprit hemma rör det aldrig men öl fungerar inte.

Tog en 2,8 till maten igår och klarade utav att inte ta mer.

Idag är det helgdag... hoppas kunna stå emot.

Värk i hela kroppen och i huvudet. Svettningarna just nu borta.

Jag älskar öl, alltid gjort, finns ingen godare dryck! Tror du att såna som oss kan dricka alkoholfri öl utan att bli skogstokiga och kuta
iväg till systemet efter starköl? Tar gärna emot tips på god, alkoholfri.