Hej vänner!
En osannolik historia.
Kallar mig för Zorro för den mask jag bär. I och med detta inlägg tar jag av mig den masken mer än jag någonsin gjort. Om någon av alla som är inblandade i det jag berättar, läser detta är jag avslöjad och utlämnad.
Vet inte hur många som finns kvar sedan mitt förra besök, men hopas innerligt att inte alla misslyckats lika radikalt som jag. Nu vill jag berätta en historia som handlar om de senaste dagarna som kanske få av er tror på, men jag berättar ändå, med tillit! Den är helt sann men ändå helt osannolik! Har alltid trott på ödet men efter denna är jag benägen att tro på allt övernaturligt inklusive gud!
I går hade jag bestämt mig. Verkligen bestämt mig. Idag skulle jag lägga av helt. Ser semestern närma sig och jag orkar inte behöva fundera över två flak 7,5 i veckan. Detta är det ända som gäller. 7,5.or i massor. 2 flak i veckan sista tiden. Nu var allt slut! Hade letat igenom alla förråd men det fanns inget mer.
Nu efter helgen upptäckte jag att ett flak gick på 2 dagar. Alltså 12 styck 7,5.or per dag. Detta funkar ju inte längre. En mindre idiot än jag kunde ju inse detta och nu när alla förråd var uttömda var det dags att ta ett beslut. Så det gjorde jag. Inget mer! Nu får det vara nog. Redan på morgonen började jag känna av abstinensen. Men jag stålsatte mig. Flera funderingar kring bolaget innan hemresa. Men jag klarade det. Körde hem med svettningar och ångest men med enorm beslutsamhet!

Väl hemma möts jag av min sambo med svarta ögon och en kasse öl på golvet. "Varför ljuger du för mig? Du hade ju slutat!!"
Helt spontant och ärligt svarar jag, "var fan har du hittat dem?" Jag trodde ju helt ärligt att allt var slut och hade jag vetat att dessa fans hade hon ju aldrig hittat dem! :-) För då hade de varit urdruckna! Mitt spontana svar och ärligheten i det, gjorde att konflikten kom av sig. Jag tog inte strid utan förklarade helt ärligt att jag inte hade en aning om dess existens och undrade var hon hittat dem.

Därefter går alkoholisthjärnan igång. Inser att en del är folkisar med de flesta är 7,5.or. Dessa guldklimpar måste räddas. Så jag utvecklar en plan direkt. Lovar att allt ska hällas ut, men kommer på den fantastiska idén att ersätta bolagsölen med tomburkar hon ännu inte hittat. Smart som f....
Häller ut folkisarna i källaren så att det luktar gammal öl. Smugglar in tomburkar som ersätter bolagsölen och smugglar ut de "räddade" i bilen. Pantar allt och sparar kvittot som bevis.

På vägen till affären för att panta, ser jag en god vän. Stannar och backar in bilen på en parkering men missar ett trappräcke och hör en jäv....a smäll! Trappräcket går rätt in i bakrutan på kombin och förvandlar rutan till en miljon småbitar. För djävligt, men sen upptäcker jag..... VARENDA räddad 7,5.a har gått sönder. Precis varenda en! Allt jobb för att rädda dessa åt h....! Gummimattan bak, flyter av starköl!

På innegården bakom detta räcke håller ett par goda vänner till med egen verkstad. Berättar vad som hänt och de hjälper mig byta lucka från en gammal bil av samma modell. Så två timmar senare kör jag iväg med lånad baklucka, löfte om att byta rutan i den lucka jag kraschade och inte en hel öl trots ALLT arbete med att rädda dessa.

Nog måste det finnas en gud som talar till mig! :-) Trots alla ansträngningar, är jag idag fortfarande nykter. Lyckades ta mig f.. inte dricka trots all energi jag lade ner på att försöka.

Så nu är det bara att fortsätta misslyckas att dricka.

Hoppas någon av er orkade läsa allt och ännu mer önskar jag att någon av mina gamla vänner ännu finns kvar.

Kram på er alla!
Zorro

Zorro

Tittar i min gamla tråd och ser att det gått nästan exakt ett år sedan sist. Ser många inlägg från underbara vänner som jag ser inte skrivit här på länge. Om ni läser detta så kan ni väl höra av er! Jag saknar er alla! Någon mer än alla andra! :-)

Finns säkert en mening med allt som hände dej! Hoppas du fortsätter att "misslyckas" ? Lycka till!

Underbart inlägg. Hoppas lyckan vänder i och med detta. Jag önskar den gör det för mig med.

Zorro

Tack nystart. Idag är livet inte lika glatt och enkelt. Ärligt... rent för djävligt! Huvud som en fotboll. Mr Ågren kryper över hela kroppen. Total panikångest när jag vaknade. Är iväg på jobb nu och ångesten har lättat lite, men känns som influensa i hela kroppen. Har gjort detta flera gånger tidigare och vet att detta första är snabbt övergående.Men ärligt, vet inte riktigt vad jag presterar på jobbet idag.
Jag fortsätter dock att göra det omöjligt att komma åt alkohol. Befinner mig långt från bolaget och i eftermiddag är det aktiviteter tillsammans med sambo.
Mår riktigt skit, men får härda ut och hålla god min!

Imorgon blir det tuffare! Då är jag i storstan och tillgång till alkohol. Men idag är idag och imorgon en annan dag. Så får ta morgondagens problem när de kommer. Ska först överleva denna jävla dag rent fysiskt!

Kram på er alla och tack för era svar.
/Z

Bedrövadsambo

Wow! Nu har du verkligen skyddsänglar vid din sida ? Det är bara att köra all in på nykterheten! Jag skulle inte våga trotsa "ödet" om jag var du faktiskt.

Ja, det är nog ett tecken... det ska du absolut ta det som. Det är slut nu. Finito! Det är så roligt att se dig här igen. Jag har varit uppriktigt bekymrad för dig . Skönt att du kör på igen nu.., och du, om det går snett mån gång nu, sluta förgås av skam o skuld. Kör på igen. Nu måste jag sova, men det var så kul att se dig igen så jag måste skriva,

Zorro

Men jävlar vilken idiot man är! Vet att jag skrev samma sak för ett år sedan och nu skriver jag det igen. VARFÖR i h.... utsätter man sig för detta, gång på gång???
Dag 2 har varit som ett besök i H.... Nu på kvällen mår jag lite bättre, men dagen i övrigt har varit kaos, kallsvettningar, huvudvärk, illamående. Som en praktfull influensa och lite till!
Dag tre brukar det bli bättre! Ja, ni hör ju själva vilken expert jag är på att sluta. Man BLIR det när man övar! Önskar bara att jag inte hade behövt sluta så ofta!
Men dag två strax avklarad, Dag 3 ligger framför och den ska jäv... i mig bli bättre!.

Kram på er alla därute!
/Zorro

Zorro

Så helt underbart att höra av dig Sisyfos. En tår rinner på kinden nu! Av glädje! Klart man lär känna nya underbara människor, men saknar många av de som var med för ett år sedan. Så otroligt glad över att höra av dig. Nu fick denna dag ett underbart slut! TACK!

Ridnic

Mitt första besök på sidan.Tack för att du delar med dig. Jag skall ha min första vita dag idag. Skall dock ha familjemiddag ikväll där vin och öl är ett "måste" för alla. Vet inte riktigt hur jag skall klara det. Skall på mitt första AA/möte på måndag morgon. Sjukt nervös!

och lycka till igen:-) Här har du också en gammal bekant som du stött på. Vi ger aldrig upp!

Zorro

Underbart Fenix att höra att det finns fler bekanta. Roligt att se att du är kvar! Detsamma gäller även dig Vilja. Härligt med röster från förr! :-) Känns lite tryggt :-)

Zorro

Hej Ridnic. Välkommen hit. Föst skulle jag vilja rekommendera dig att starta en egen tråd, om du inte har gjort det. Du har tagit ett beslut. Det är starkt! Det svåraste av allt är att komma till insikt anser jag. Att tacka nej upplevs av många som svårt. det är en av få saker jag själv har lätt för. Det ingår liksom i mitt beteende att gömma missbruket. Då tackar jag ju nej i sammanhang där jag inte vill visa att jag dricker!
Men berätta gärna hur det gick!

Nyckelpigan

Hej Zorro! Jag kommer ihåg dig med värme. Jag saknar dig. Din historia blir nästan profetisk... att det blev som det blev.,, jag förstår dig, hur galet det än är... logiken försvinner all väg och man gör galna val. Om man fått detta mer allmänt klassat som en sjukdom hade det inte lett till så mycket skam... man gör ju inte galna saker för att man vill ställa till det. Jag finns här, är nere i en svacka allmänt... vi kan väl stötta varandra? Stor kram ❤

Zorro

Tack Nyckelpigan. Det är så skönt att återknyta kontakten med er man lärde känna när jag var här sist. Det värmer. Har inte läst så mycket i er andras trådar än, men det kommer. Man har liksom mycket med sig själv de första dagarna. Trist att höra att du är i en svacka, men du rymmer åtminstone inte som jag. Det värmer när "ni gamla" hör av sig!!
Självklart stöttar vi varandra!!
Kram!
/Z

Håll ut nu! Jag vet att våra beroenden ser helt olika ut. Men vi vet ju båda att vi mår bättre utan. I alla fall när det gått ett tag. Och jag måste fråga... vem är du när du dricker? Här inne är du en varm, intressant person som jag verkligen gillar. Är du en av dem som blir elak, aggressiv och gör dumma saker?
Själv är jag inte vit... inte svart heller. Dricker ibland, men inte som innan jag "slutade". Mår väldigt mycket bättre utan, men kan inte riktigt ta det där steget till andra sidan. Vill inte! Å andra sidan är min önskan att ha ett normalt förhållande till a och där är jag inte alls idag.
Din historia är ju underbar... herregud hur vi tänker... vi tycker att vi är så jäkla smarta och kommer på olika sätt att gömma etc... och så skadar vi de vi älskar. Sambon med svarta ögon... Zorro, håll ut nu för sambons skull, för din skull., för min skull. När du var här sist så var du en person som jag verkligen tyckte om... och när såna försvinner, på det sätt som du gjorde.,, jag vill (eller vill inte) minnas att det var full med ångest o självförakt. Då saknar man, då undrar man och oroar sig. Så jag är så innerligt, hjärtligt glad att du är tillbaka! Nu kör vi Zorro! Jag ser nåt helt annat än det du gör när du avskyr dig själv.
Så lämna den där jäkla alkoholen bakom dig, tycker jag. Och jag vet så väl att det är lättare sagt än gjort. Men det går, det blir bättre. Det är bättre utan! Min vändning (för även om jag inte är vi så var det en vändning). Min vändning kom när jag faktiskt fattade att 20 nyktra dagar o ett fall var just det.., 20 nyktra dagar.., så 40 nyktra dagar o 2 fall... Fallen var engångsföreteelser. De kan man fundera över orsaken till, men de var verkligen inte längre en signal till fortsatt drickande. Så vände jag Zorro och nu, nu vet jag att jag mår bättre utan. Kämpa på, det går kanske inte spikrakt, men så länge man har ett mål så finns det hopp.

Zorro

Tack Sisyfos för så vänliga ord. Nej, jag har aldrig varit en aggressiv person och har inte i mitt liv gjort någon annan person illa fysiskt!
Så vem blir jag när jag dricker? Otroligt svår fråga. Har faktiskt aldrig ställt den. Får be att få återkomma med svar på denna riktigt kluriga fråga.

Jag ser mig som driven och mycket envis. Envisheten kan min omgivning intyga. Det gör att jag fylls av självförakt när jag inte klarar att bli nykter. Känner mig som en svag människa. Alla svarar i kör att "inte är du svag". Men jag tror att alla tycker att den som verkligen lyckas besegra sitt beroende är STARK! Det tycker jag också. Jag beundrar er. Men vad är då jag, när jag misslyckas? Jo svag!

Jag vet att mitt största problem är att jag inte klarar att misslyckas. Faller jag dit efter 3 veckor är det lättare att fånga månen än att bryta direkt. Detta är mitt största problem och hinder att bli nykter på längre sikt.

Alkoholen har för mig blivit mycket flykt och medicin. Panikångesten varje morgon dövas med alkohol och orsakas av alkohol. Men väl inne i hjulet kör man bara på. Sista tiden har jag morgonmedicinerat med med en "starkis". Funkar ju hyggligt.... en stund!

Jag blir aldrig riktigt "packad". Finns märkligt nog en spärr kvar i min hjärna som säjer stopp, dock på tok för sent ändå. Klart jag dricker mig berusad, men vaknar aldrig i mina egna spyer och blir aldrig mer berusad än att jag fortfarande är socialt fungerande. Detta tror jag har räddat mig från att byta från otymplig öl till mer effektiv starksprit.

Så ja, jag föraktar mig själv för att jag inte klarar att bli nykter. Jag måste ha en handlingsplan för hur jag ska hantera ett misslyckande. Annars går det till nästa sommar innan jag försöker igen.

Känner också att mitt resonemang och mina funderingar är desamma som för ett år sedan. Och det gick ju sådär.... Så jag måste tänka om. Hitta andra vägar, andra tankesätt. Din fråga om vem jag blir när jag dricker är intressant! Har aldrig ställt mig den frågan. En annan infallsvinkel.

Långt och flummigt, jag vet, men jäklar, snart är dag 4 avverkad och just nu mår jag SKITBRA! :-)

Kram på er alla och en extra till dig, Sisyfos!
/Z

Zorro

Vill också tillägga hur fantastiskt roligt det är när både nya vänner och gamla går in och svarar i tråden. Ett litet "Ville bara säja hej" är lika viktigt som ett långt inlägg. Jag har hittills varit inne mycket i mitt eget huvud och inte skrivit så mycket i andras trådar. Ber om ursäkt för detta, men det kommer... :-)
Tack alla er som bryr sig! Det gör allt så mycket enklare.