Efter många egna försök att få kontroll på mitt drickande har jag tagit mod till mig och gått till Vårdcentralen och börjat med Antabus. Mycket tack vare min frus och familjs hjälp. Tycker att det tråkigt att det behövde gå så långt, men inser att det är nog nu. Har kunnat vara dricka måttligt eller vara nykter i långa perioder men alltid trillat dit till slut. Efter min frus 6:e missfall på raken var det som att något gick sönder inuti. Nu har vi en underbar pojk, men drickandet fortsatte, och har eskalerat de senaste veckorna, blåst mellan 1,5 och 2,2 promille vid några tillfällen. Detta är nu 4:e helvita dagen av 90, sedan jobba med det med hjälp av psykolog m.m. Nog om mig, tycker många av er är duktiga som kämpar på!

Zorro

Hej Prissen och välkommen hit! Tycker det är oerhört starkt ta steget att be om hjälp! Själv har jag inte klarat av det steget och därför valt mitt "nick" därefter! :)

...utan alkohol och det går bra. Inga biverkningar med Antabus förutom att jag är så fruktansvärt trött! Skillnaden jag märker med att vara nykter med Antabus är att man slutar "streta emot", man kommer må riktigt risigt om man dricker, så det är lättare att bara slå bort de tankarna. Så vi kör på!

Bedrövadsambo

Tror inte det hänger ihop med antabus, mer med nykterheten. Kroppen behöver tid att läka. Sov och vila mycket, och ställ inte för stora krav på dig själv i övrigt. Vara nykter är bra nog!

men jag undrar ändå om det är det. Varit nykter i perioder emellanåt och inte varit i närheten av den trötthet jag känner nu. Skönt på kvällen, inte så skönt på jobbet!

...utan alkohol. Känns bra, men fortfarande trött i princip hela tiden! Tagit antabus i 1 och en halv vecka nu, ska ta det hos vårdcentralen from onsdag. Tror det kommer att kännas mer att man gör nånting åt problemet "på riktigt". Så det är bara att kämpa på, det går!

Bedrövadsambo

Du verkar bestämd i ditt beslut, bra! Försök fokusera på det positiva. Och låt kroppen få den vila den behöver, det tar tid att läka sannolikt.

Jag jag känner mig bestämd, men jag har varit så nära från 3 vita månder tidigare utan antabus, så denna lilla krycka kan säkert hjälpa till. Istället för att fokusera på det som 3 månader utan alkohol så ser jag det som 3 månader att få bättre hälsa, ekonomi, sinne m.m. Då blir det plötsligt lite roligare! Så jag har ett enklet mål: simma minst 500m varje dag, orkar jag mer så gör jag 500m till, större mål än så klarar jag inte just nu.

...utan alkohol, känns bra! Inget sug, men fortfarande är den första tanken som slår en när man ska ut "vad tråkigt utan alkohol". Sen när man väl är på plats är det inte alls tråkigt! Antar att det är en gammal vana som sitter i. Är fortfarande konstant trött, har iofs gräsallergi, får se om det tunnar ut.

Liten stor

Bra jobbat. Tänker själv skaffa antabus till hösten så kag inte trillar tillbaka.

Det kan jag rekommendera! Varit största motståndaren till Antabus tidigare, men det är en stor hjälp mentalt helt klart. Fortfarande kan man tänka "vad gott det hade varit med vin vid grillen m.m.", men tanken på att fuska på riktigt slår en inte ens.

Rausch

Var länge en inbiten motståndare till Antabus. Det är jag inte längre. Funkar nästan som en avstängningsknapp för mig vad gäller sug.

utan a. Måste säga att Antabus fungerar fantastiskt, åtminstone för mig! Haft bjudningar där vi serverat alkohol, varit på grillkvällar m.m., men tanken att ta något slår en inte ens! Så ni som funderar på det, tveka inte! Ge det en chans. Ha det bäst!

Ellan

Härligt att läsa att du funnit din väg. Många är vi och lite olika vägar väljer vi men huvudsaken är att vi är nyktra och att vi mår bra. Grattis till dig!
Kram
Ellan

Nu har jag varit utan alkohol i c:a 2 månader, målet är 3 månader. Har tagit Antabus 3 ggr i veckan. Kan inget annat än rekommendera det! Anledningen till att jag inte velat ta det innan är att man alltid vill ha en bakdörr öppen, någon som känner igen sig?! Fick svar på blodprov idag med levervärden m.m., allt ligger på normal nivå, skönt! Mitt blodtryck har också lagt sig på en normal nivå. Tänk vad mindre alkohol och mer motion kan fixa!

Vaniljsmak

2 månader är riktigt bra jobbat och det är jätte bra att du tagit åt dig av de hjälpmedel som finns. Fortsätt kämpa!

så har jag varit nykter i 3 månader, otroligt vad tiden går! Har försökt att vara nykter lika länge 2ggr tidigare, men fallit efter c:a 2 månader båda gånger. Skillnaden mellan tidigare försök och nu är att tidigare kändes det som en plåga. Man kämpade sig fram. Men denna gången så har jag verkligen jobbat mentalt med hela alkohol-grejen - hur jag verkligen vill leva mitt liv. Så det blir lite som min läkare sa, att om man varit i en nedåtgående spiral så stannar det inte där när man blir bättre, det blir liksom en spiral uppåt också. Kämpa på allihop!

har det gått sedan jag drack alkohol. Har tagit antabus. Livet är inte alltid en dans på rosor, men tar man till alkohol för stress/problem så blir det inte bättre! Gjorde först 3 månader, men kändes som att jag inte hade ändrat mig mentalt. Nu känns det som något verkligen har hänt i skallen.
Heja er som kämpar på!