Hej,

Jag har skrivit här förut om att vilja sluta dricka men varit borta ett tag i en alkoholdimma. För en dryg vecka sen föll jag och bröt foten, nu har jag suttit i soffan och druckit hejdlösa mängder vin men känner att nu sjutton räcker det. Det är ju helt galet att man kan beställa hem vin som levereras till dörren, livsfarligt! Och snart har jag semester, förra året var jag full varje dag och drack allt jag kom över. Jag har ingen lust att göra om det, men är orolig för hur jag ska klara av det. En dag i taget antar jag. Har extrem ångest för hur jag misshandlat min kropp, och ofta är det märkligt nog det som får mig att fortsätta dricka. Hur kan man vara så korkad och ologisk? Jag har ingen direkt plan annat än att hålla mig sysselsatt, att ha benet gipsat underlättar inte.

Bedrövadsambo

Dricka vin är inte bara ett beroende, det är också en vana. Att stå emot suget är nog svårt nog, och desto viktigare blir det nog att bryta vanan. Och att bryta vanor tar tid och kraft, så en plan är nog bra att ha. Vilka situationer är mest förknippade med att dricka vin? Vad kan du göra då istället? Sug kommer och går, och en strategi kan vara "okej, nu blev jag sugen, men det går över, och tills dess ska jag..." Vad du ska göra får du bestämma, bara det distraherar dig. Motion är bra, men svårt med bruten fot. Läsa och skriva här på forumet är också bra distraktion, och det funkar både som motivation och avskräckande. Någon har tipsat om tv-filmer med missbrukare, som verkligen funkar avskräckande. (Minns inte namnet nu, drunk någonting.) Spela spel i telefonen, sortera fotografier, skriva en bok, starta en blogg. Fundera över lite olika distraherande aktiviteter INNAN suget kommer. Göra plus- och minuslistor är motiverande också. Kämpa på!