För att göra tråden kort så ska jag förklara lite snabbt.

Förr hade jag ett destruktivt förhållande till alkoholen, drack så ofta jag kunde, ljög om mängden, drack mig medvetslös , jag drack tillockmed andras sprit.
Jag har alltid lidit av en fruktansvärd ångest som senare utvecklades till ett självskadeebeteende och annat mög. Spriten blev min flykt då jag inte är så mycket för alternativa rus , (droger)

Jag blev kallad alkolist av nära och utomstånde dem 2-3 sista åren jag drack. Och vaknade en morgon med en helt svart lucka och intalade mig att det var sista gången jag skulle bli så full.

Sedan dess har jag artigt tackat nej till alkohol och tagit en kopp kaffe på festen eller middagen. Helt utan besvär egentligen mer än att jag inte visste hur jag skulle bete mig utan spriten.

10 månader senare bröt jag nykterheten (för några dagar sen)

Drack jag två öl och ställde den andra i skåpet där den stått utan nån större tanke på . jag har alltså inget sug på att dricka den.

Min fundering är då, var jag inte alkolist? Hur kan det komma sig att jag klara denna gången utan några besvär eller funderingar,utan ångest och allt annat?

Var det ren tur eller har jag bara vuxit i psyket, är alkoholen numera likgiltig?

Jag kanske provar igen. Om jag känner för det. Är inte sugen på nån "alkoholhaltig" dryck just nu.

Lite så där känner jag också. Vet att det finns enstaka fall där det går att dricka kontrollerat, eller utan att trilla dit, fastän man tidigare varit beroende. Kanske är vi så lyckligt lottade? I mitt fall har det ju hänt en del med min person under tiden som jag kämpat mot a. Jag har upptäckt saker som ersätter det som a tidigare gav och jag har blivit en mer harmonisk person med bättre självkänsla. Jag har svårt att se att a skulle få samma makt över mig igen som den tidigare hade. Men jag blir inte övermodig ändå...utan är fortsatt försiktig med den drycken. Hur tror du att du kommit dit du nu är och kan du vidmakthålla det?

Beata

Att man kan klara sig att dricka normalt den första tiden efter långt uppehåll. Men jag är också rätt säker på att man lätt faller tillbaka efter en tid, i precis samma dryckesmönster som man hade innan. Så stoppa det nu innan du är mitt i det igen

Kram från en som fortfarande är mitt i skiten

Bettanbettan

Jag känner att jag inte känner något in för alkoholen. Jag drack två öl. Jag la ingen större vikt på varför, känslan eller om jag kunde dricka fler. Alkoholen är likgiltig. Det är därför jag kanske provar igen (om jag känner för det) om någon månad eller så.

Kanske blir jag sugen på ett glas till maten eller så blir jag inte det. Jag har haft sprit ståendes i skåpet sen jag inte velat ha det . Känner mig stolt ändå. Men människor med våra tendenser ska nog inte dricka på dåliga tillfällen. Det är nog säkert iallafall:p så jag kommer aldrig dricka efter en tuff dag. Och aldrig för att man är stressad osv.

Jag tror jag har vuxit mycket i mig själv. Förstår konsekvenser och har en annan syn på saker och ting. Min ångest kvarstår såklart. Men den är iallafall under utredning.

Bettanbettan

Jag känner egentligen ingenting in för a längre. Så det kanske inte ens blir ett test till.

Vad ska man säga? Jag fick mitt test och klarade det. Man ska väl sluta när man ligger på topp. Men det är bra det hära. att höra olikas erfarenheter in för liknande situationer. Man ser hur många som inte klarar det och om det är värt risken

Bedrövadsambo

Jag började röka när jag var 14 år. Jag började sluta röka när jag var 18 år. Mellan 22 och 26 år ca slutade jag varje måndag och började varje onsdag. Sen fick jag två barn, och kunde då sluta röka, men började "feströka" och inom en vecka var jag uppe i samma mängd igen. Nikotintuggummi, nikotinplåster, allt det har jag provat. Lyckades sluta röka vid 32 års ålder, enbart för att jag började med snus istället. Så nej, har man utvecklat ett starkt beroende är det nog ursvårt att "göra lagom". Visst var inte första ciggen efter ett långt uppehåll speciellt god egentligen, men den väckte sovande nikotinreceptorer till liv. Och oavsett är det dumt att chansa.

Bettanbettan

Jag förstår hur du menar men att röka en cigg efter uppehåll är mer tillfredställande än a.

Jag kan förstå liknelsen men endå inte.

Detta är inget inlägg som är menningen att ge en lite hopp om att försöka igen utan mer en fundering kring hela grejen. Jag gick inte igenom någon abstinens,eller behandling. Jag klarade det själv:) jag är inte iheller sugen på att pröva igen. Kanske kanske inte.

Jag tycker desutom rökning är svårare att lägga av med än vad jag hade med a. Mitt satt väl mest i psyket. Det kanske det fortfarande gör. Det räcker kanske med en tröst från flaskan innan man trillar dit igen. Men för denna gången. Hade A noll makt på mitt mående eller tillfedställde inget behov alls. Och inget sug efter mer eller en gång till med följde. Vilket är skönt.

det var en dum chansing kanske men jag gjorde det. Och jag är ganska lättat över resultatet. Jag själv har aldrig kännt mig som en alkolist (hur man nu ska förklara det) men andra har påpekat det. Och dem utanför ser mer än vad man själv gör.

(Min stavning är dålig pågrund av dålig touch på telefonen)

Bedrövadsambo

Det är samma belöningscentrum i hjärnan som triggas av alla riskbruk/missbruk: Nikotin, alkohol, narkotika, socker men också spel och sex. (Till och med mat kan man missbruka, fast indirekt är det sockret hjärnan vill åt.) Du hade kanske "bara" kommit till nivån riskbruk med alkohol och till nivån missbruk med nikotin. Oavsett är det bra att den enda ölen inte gav mersmak.

Många härinne har börjat om precis som du beskriver. Genom att ta en öl som gått bra. Tänkt att det inte varit så farligt ändå... och sedan fastnat igen. Men jag tror det är olika vilken kick vi får av alkohol. Och att vi har olika lätt för att fastna igen. Det är en farlig lek dock. Ingen vill vara där du var när du slutade. Det låter som att du har satt upp rätt sunda ambitioner om att inte känslodricka etc etc. Jag hör till dem som dricker ibland. Höll mig nästan nykter 10 mån, men gläntade mer och mer på dörren efter det. Har inte gått tillbaka till tiden innan, men har inte ett helt sunt förhållande till alkohol idag heller. Jag drack mig dock aldrig medvetslös eller aspackad när jag drack tidigare heller. Jag upplever att de som drack på det sättet har lättare att trilla tillbaka i ett ordentligt missbruk. Jag vill höja ett varningens finger från en som experimenterar: det är en knepig drog... fundera över hur du drack tidigare och i vilka sammanhang. Köpte du hem eller drack du den sprit du kom över? En gång verkar funka för många härinne. Kanske ytterligare en gång. Sen brakar helvetet löst igen. Jag har den största respekt för alkoholen som drog. Gillade du fyllan? Vilken kick gav den? Det är den typen av frågor du måste ställa dig innan du börjar experimentera. Jag gillar inte fyllan, fick kämpa på ordentligt för att bli beroende. Kan utan problem dricka två glas i sociala sammanhang eller a-fritt, MEN sen kommer tillfällen då jag vill dricka, hemma själv, för att det finns etc etc. Och då tappar man omdömet helt. Obegripligt, jag sim annars är så klok och förståndig :-). Jag har ingen möjlighet att fortsätta i dagar, men beteendet och alkoholens makt skrämmer mig. Så ska du promt testa vidare: se till att inte möjliggöra en fullkomlig fyllekatastrof. Det har alltför många här redan testat.

Bettanbettan

Jag kommer absolut ta mig en ordeltlig funderare nästa gång jag vill testa med alkohol i. Var på fest ihelgen. Valde alkoholfritt. Funkar som ett bra alternativ då jag fortfarande har en ångest som smyger under skinnet. Jag undviker allt som är en utlösare. Alkohol är en jävligt bra utlösare :p

Känns bra att bolla med tankarna. Då det är mycket ner tystande kring det.. Jag rycker mest på axlarna och tänker att drycken inte berörde mig psykiskt denna gången. Och kanske inte nästa. Vägen har varit lång för att nå hit men det känns nog fortfarande väldigt ångestladdat för dem anhöriga..

Jag rör nog inte drycken på ett tag. Om någonsin. Är inget som intresserar mig för tillfället och om det gör det så ska jag fundera på om kaffe inte är godare;)

Bettanbettan

Det känns också som om det inte är värt att lägga så mycket tid på att kunna "dricka normalt" .

Alkohol är rätt överskattat ändå..

Hej Bettanbettan
Ditt senaste inlägg tycker jag är sunt. Så, varför leka med elden?!
vänligen
Ikaros

Bettanbettan

Jag fann det intressnt att jag klarade av det denna gången men alkoholen. Men ju längre in jag kom i diskussionen förstod jag hur galet det låter att kämpa för att "dricka normalt"

Haha nää usch. Då avstår jag hellre