Hej
Jag har varit här förut, minns inte när det var men det var längesedan.
Surfar in här när jag är bakis och ångestfull, och tanker "jag ska aldrig dricka mer, jag kan ju inte hantera det."
Sen glömmer jag bort min ångest och fortsätter précis som förut.
Igen.
Och igen.
När barnen var små trodde jag att jag kunde lura dem. Nu är det annorlunda. De fattar ju. Och skäms. Och skräms när de inte "känner igen mig."
Jag blir inte full och otrevlig. Jag blir glad och snacking och tycker jag har full koll på läget.
Ända till dagen efter, när jag inte minns vad jag sagt, eller gjort eller vem jag pratat med.
Fruktansvärt pinsamt. Ångestframkallende.
Så jag lovar mig själv igen - aldrig mer. Har slutat lova mina barn, för de ser ju att jag inte håller det. Och då är det dumt att lova.
Så hur gör jag?
Mina vänner tycker inte att det är så farligt. Jag blir ju bara glad och lite mer av mig själv. De tycker jag nojar I onödan.
Och jag mår så dåligt.
Hur gör ni för att låta bli?
Jag tror jag måste lägga av - cold turkey.
Men det är svårt. Alla andra runt omkring mig dricker, även min man. Han sager att han stöttar mitt beslut om jag inte vill dricka men tycker inte att han behöver avstå något själv.
Alla tips mottages tacksamt

anonym11208

Men tur att du är alkfri. För dricker du så blir allt jobbigare dagen efter, man brukar ju bli lättirriterad då. Jag tycker du är jätteduktig! Och va skönt och bra för barnen att ha nykter mamma!! Kram

Gunda

Undrar om mina ungar tänker så där också när vi blir tillsammans några dagar ;D
Skämt åsido, jag kan förstå det, då även jag har haft dessa tankar ibland.
Jag vet att då mina föräldrar kom åkande och skulle vara här över helgen, det händ
så där varannan helg.
Jag stod i fönstret och såg dem stiga ur bilen och jag blev så vansinnigt trött
så jag ville gå och lägga mig sova i lera timmar.
Men sen var det trevligt i alla fall när de var här.
Jag förstår dig jätte mycket och jag hejar på dig att du är A-fri även om det skulle
vara enkelt att ta till det. Kanon att du avböjde drinken!
kram

Tack för er förståelse ? Jag älskar ju mor o far men ibland är man varandra så nära att det blir för bra..
Vaknade upp till dag nr 10 utan alkohol och min "sluta dricka app" mötte mig med ett meddelande och ett Grattis till mina "double digits". Känns så bra!!!

En sak som jag märkt är att när jag inte dricker alkohol på kvällen så dricker jag inte mycket av annat heller. Jag är inte sugen alls. Eventuellt en kopp te om det är en regnig sommarkväll. Men jag hade trott jag skulle klunka i mig läsk eller annat istället för vin. Men det är tydligen inte min grej. Rätt ok för mig.

Jag är otroligt imponerad över alla som kämpar emot suget efter alkohol. Som har svårt att stå emot men gör det ändå. Det är jättesvårt för mig att förstå att det kan locka så mycket.. jag har ju aldrig känt suget att jag måste dricka. Kanske är det därför jag har lyckats lura mig själv i så många år? För jag har aldrig behövt alkohol jag har ju lätt kunnat vara utan när jag har velat. Mitt bruk har ju varit ren slentrian, bara för att jag haft tråkigt på kvällarna..och sedan när jag tagit första glaset, det är då jag inte kunnat sluta. Men det är nog också därför så få har förstått mitt problem, de har ju sett mig nykter ibland, utan abstinens eller annat som liknar varningssignaler. Jag vet inte..
Men det är intressant och irriterande att så många bara ser det som alkoholproblem om en måste dricka för att inte må dåligt. Det finns ju så många andra sätt att vara missnrukare/riskbrukare..
Nästa steg på vägen är en hel månad utan alkohol. Det är ju bara resten kvar.

Lim

Det där med sug verkar vara nåt som definieras olika av olika personer ibland.

Jag har aldrig upplevt abstinens och jag klarar ofta långa perioder utan alkohol utan så stora ansträngningar. Men jag kan ändå känna sug. Ett sug att ändra sinnesstämning och alkohol är ju ett snabbt sätt att göra det på. Det är sug för mig. Ett sådant sug går ju att stå emot lättare att riktig abstinens gissar jag. Men det är också ett sug som kan komma lite då och då och som man behöver strategier för att stå emot.

Vad fint det var att läsa hur din son märkte på dig att du druckit alkoholfritt. Vad skönt för honom! Och vad skönt för dig. Det är värt så mycket. Fortsätt så surkärring! Och grattis till 10 dagar!

Nu är det kväll i sommarstugan och mor vill bjuda på något gott.. jag har ännu inte sagt något om att låta bli att dricka och medans hon radar upp flaskorna (10-15 olika sorter) har jag fått in i badrummet för att skriva av
mig.
Jag som var så kaxig och visste att jag inte hade suget sitter nu och funderar på hur jag ska ta mig förbi detta. Helt plötsligt blev det så svårt. Ser att mina barn får stora ögon och de undrar säkert hur jag ska klara detta...
Shit, fan....
Jag gör en kopp te. Undrar vad mor ska säga. Haha hon kommer garanterat inte att kunna låta bli att kommentera... Undrar om hon kommer att fråga om jag är gravid... far kommer som alltid att vara tyst...
Te var det ja... tjihoo

Nyckelpigan

Vad bra att du gick undan och skrev! Jag blev även rörd när jag läste ditt inlägg om när du kom hem och kramade om ditt barn helt nykter. Jag hoppas du lyckades hålla hårt i tekoppen! Tänker och hejar på dig! Kram

Japp det gick bra ikväll!
Mors kommentar: har du blivit helnykterist???
Japp! svarade jag med hopp om att låta lite kaxigt ironisk.. det funkade inte.
Har det hänt nåt? var nästa fråga .
Nä, svarade jag, jag vill bara inte ha just nu .. och sen fick jag fokusera på mitt te för att inte börja gråta...
Men det gick fint! Tack snälla för ert stöd.
Nu sova, imorgon fyller far år, då ska jag ha en ursäkt till att inte dricka skumpa.
Men det är imorgon
God natt!!

på en och samma gång...
Alltså hur är det möjligt?

Jag är så glad för mina 15,74 nyktra dagar.. tycker nästan jag är bäst i världen som varit utan dricka så jäääättelängeeee.. wow liksom..
Jag vaknar och slipper problem med dålig mage, huvudvärk och ångest. Jättebra! Jag minns kvällen innan, filmen jag såg med barnen, boken jag läste i... vet inte hur ofta jag fått läsa om ett par sidor eftersom jag varit påverkad kvällen innan. Jättedåligt..
Allt känns så bra så bra.. och ändå...

...så är jag så ARG. För jag vill så himla gärna vara härligt avslappnad och dricka med vännerna. Ta ett glas rött till pastan.. och jag KAN JU INTE. Jag veeeet ju det. Jag har försökt så attans många gånger och det gåååår ju iiinteeee. Aaaarrggghhhh!!!!!!

När far fyllde år häromdagen skålade jag i freakin' LORANGA!!!!

Jag vill inte falla tillbaka i gamla vanor och ett glas skumpa hade jag nog klarat. Sen hade jag nog klarat ett glas till maten. Sen hade jag nog klarat en halv flaska nästa kväll. En flaska till nästa och PANG tillbaka på ruta ett.

Så jag dricker inte. Men jag vill så gärna. För jag tycker så mycket om det.
Fan fan fan.
Och heja mig.
Och alla er andra som låter bli.
Men fan i alla fall.

Beppis

Du skriver så inspirerande...
Jag önskar dig all lycka! Behöver goda exempel som dig just nu, som har slutat och fattat beslutet för inte så länge sedan. Det var flera år sedan jag var nykter i 10 dagar. Det får bli mitt första mål.
Tack!

Tack Beppis!
Vi måste ju börja någonstans.. och vi kan inte jämföra våra nyktra dagar med alla andra. Ändå för vi alla i princip samma kamp.
Jag tror på dig!
Heja oss. ??

Nykter i 17.24 dagar enligt min sluta dricka-app. Yay me!
Enligt min andra pepp-app ska jag ha sparat in en del pengar tack vare skippade vinflaskor. Lustigt men mitt bankkonto verkar inte ha fått den infon...

3 vita veckor idag . Det går inte fort men det går långsamt.
Var på konsert igår. Nykter. Hade nästan glömt hur det känns att komma ihåg en hel show. Och att tycka det är pinsamt att dansa nykter och därför stå stilla som en ispinne men sedan ändå, utan att tänka på det, ryckas med av musiken och bara njuta..
Jag var själv på konserten eftersom jag inte hittade mina vänner förrän efteråt. Kändes lite skumt men jag överlevde!
Det var också väldigt trevligt att inte behöva missa favoritlåten bara för att en full av öl behöver gå på toa mitt i allt ihop.
Jag fortsätter min kamp med mitt 500 bitars pussel. Det tar sig. Jag började ju med det samma dag som jag bestämde mig för att bli nykter dvs för 3 veckor sedan. Tänk att det ännu inte är färdigt.. men alla dessa sablans enfärgade bitarna alltså... nå jag kämpar på. Och håller mig nykter. Och lägger pussel. Och tänker på er alla som kämpar på ni med.

Amanda..

Mitt i prick! Känner igen mig... som många andra garanterat men det är så härligt att känna att man inte är den enda i hela världen! Ville bara säga att du gör det superbra????Och jag ser så fram emot mina tre veckor, är på vecka nr 2 nu...
Jag hejjar också på dig!!!
O mig själv...????❤️

Idag har vi varit en heldag i Köpenhamn! Det var så mysigt. Och helt nykter var jag!
Tidigare har jag alltid unnat mig en massa. Ett glas vin här, en öl där . Det är ju semester och det är så gott!
Idag unnade jag mig två små alkoholfria öl i ett stort glas - jag orkade nästan inte dricka upp dem!
Insåg att jag satt och funderade på om jag saknade det kalla vinet eller inte - för det är ju det jag brukar göra. Men gjorde som jag fått tips om tidigare här i tråden, jag "såg hela filmen". Hur jag först njuter.. Och är glad. Sen blir lite lullig.. sen blir så trött och märker att jag bryr mig mindre om barnen.. Hur jag halvsover på vägen hem.. Hur jag sen fortsätter men ett antal glas hemma.. och sover dåligt. Och mår dåligt dagen efter och därför skippar den där joggingrundan som jag hade planerat..
Så skönt det var att tänka igenom HELA förloppet. Och bara inse att den alkoholfria ölen är precis vad jag är sugen på. Släcka törsten. Smaka humlen.
Jag kommer aldrig att klara mig utan öl. Det är så gott. Men jag klarar mig J*TTEBRA utan alkoholen.
Jag tror till och med att jag faktiskt blivit lite snyggare också. Nu när jag saknar de rödsprängda ögonen dagen efter :-)

Hej igen! Härligt att läsa din tråd och att du nu passerat 21 dagar. Läste någonstans att det tar 21 upprepningar att etablera en ny vana. Eller 21 gånger utspridda över lämplig tid. Nu har du passerat 21 dagar och förhoppningsvis och som det verkar klarat dig på ett bra sätt. Du verkar ta din nykterhet på stort allvar och med beslutsamhet, tänker på hur du berättat för dina barn o s v. SÅ fortsätt nu med denna fräscha och livgivande bana. Du använder bra verktyg i olika situationer (t ex går undan och köper tid till reflektion och att "spela hela filmen". Sug kommer vi att få då och då, men när dagarna adderas till och fler och fler tillfällen till dessa då vi klarat oss så bra utan att bedöva oss med nervgiftet, så kommer suget också förhoppningsvis att bli alltmer sällan förekommande.
Vi fortsätter på en spännande och fri resa framåt!

Igår var jag på systemet.
Handlade 2 flaskor vin, två cider och två nya IPA-soda eller vad de kallas... allt alkoholfritt förstås.
Kämdes så himla bra!
Till konserten igår drack jag inte något alls. Heja mig liksom.
Till maten drack jag mitt kalla, porlande ALKOHOLFRIA vin och till filmen på kvällen detsamma.

Så säg mig, nu när jag varit så duktig, varför jag vaknar med HUVUDVÄRKEN FRÅN HELVETET???
Så himla orättvist! Här går en och sköter sig på bästa vis, hemma i tid, nykter i säng och händerna på täcket och så belönas jag med huvudvärk??? Vaffan?!?

Nå. Det kan ha att göra med att det blev rätt mycket träning torsdag/fredag. Och ganska lite vatten. Mest kaffe. Så kanske liiiite vätskebrist då? Och mens. Och liiite risk för oväder och åska? Jaja.

Men om jag ska bli fejkbakis när jag dricker låtsasvin då ger jag upp... och får gå över till läsk. Usch..