Detta får bli min dagbok, veckobok eller whatever. Jag behöver skriva nu när jag ska hålla mig fri från slentriandrickandet.

Jag slutade igår, efter ännu en fest som slutade i en total blackout men där vännerna runt omkring inte fattade att jag var så full, jag var ju bara "glad och hade roligt".

Jo tjena. Minns inte hur kvällen slutade, vem som följde med på efterfest eller vem som nattade minstingen. Hur kan jag ha varit så full utan att andra märkte det? För att jag hamnat där. I det stadie där jag går och pratar och är glad men minnet är dött.

Jag frågade mitt barn igår om hen tyckte jag var konstig dagen innan. Nähä? Inget konstigt alls... är hen så van vid en "glad mamma" undrar jag ju genast.

Mina andra barn sa inget om den kvällen men vid andra tillfällen har de varit ledsna och inte känt igen mig. De gillar inte när jag blir "glad". Vem klandrar dem?

Jag ska inte älta vad jag utsatt min omgivning för jag behöver bara en påminnelse till varför jag gör detta. På egen hand kan jag nog supa ihjäl mig men för familjens skull ska jag vara nykter..

Svårast blir min mamma. Hon dömer inte och ändå dömer hon så hårt. Ställer jobbiga frågor. Har åsikter om att jag inte ska dricka. Har åsikter om hur jag druckit. Om hur andra dricker.. det bara rullar på. Jag orkar inte tänka på det. Hon bara maler och maler..

Bäst är min man. Nästan jämt. Vi träffades efter en intensiv festperiod och jag hade fått nog av alkohol. När vi gick ut och han ville bjuda på dricka så jag att jag ville ha alkoholfritt. Jaha så han och fixade det. Han var den förste och hittills ende som aldrig ifrågasatt det. Förrän nu.

Jag var vit i 6 månader då, och mådde bättre än någonsin. När jag blev förälskad i honom var det äkta, inget fylleragg på krogen. Ingen ångest dagen efter. Det var bara bra. Och då vågade jag dricka igen..sen var det kört.

Nu säger han att han stöttar mig men jag tror han tycker att jag överdriver. Han tycker inte jag har ett beroende. Det kanske jag inte har, jag har aldrig känt suget att dricka, aldrig tagit återställare. Men när jag dricker kan jag aldrig sluta. Jag dricker när jag har tråkigt. Jag dricker när jag är glad. Och jag får minnesluckor. Räcker inte det?

Jag ser inte ut som den stereotypa alkoholisten. Jag sportar rätt mycket, är i bra form. Är hälsosam på alla andra sätt. Har bra jobb. Fin familj. Är det därför andra har svårt att se att jag dricker för mycket?

Efter firmafesten sa kollegorna "jaja men det var en bra fest".
Efter midsommar sa vännerna "jaja men det var en fin kväll"
Efter onsdagskvällen säger mannen "jaja men det var ju inte så farligt"

Hallå överdriver jag eller? Är det bara jag som ser problemet? Som ser mönstret?

Nej. Mina barn ser det och mina närmsta vänner ser det. De viktigaste förstår mig.
Så här är jag nu.
Första steget taget, första dygnet klarat.
Nu är det bara resten kvar...

Lim

Hejar på dig och tycker du tar ett bra beslut! Som förälder är det förstås barnen man bryr sig mest om och det är så fint och bra att du tar dina barns känslor på allvar. Och även dina egna känslor är värd att tas på allvar.

Livet blir bättre utan alkohol och minnesluckor innebär ju att man glömmer stora delar av sitt liv och även minnen med nära och kära. En gång glömde jag flera timmar (tror jag) av en kväll. Dagen efter ville mina barn se en film och de sa "den där filmen du hittade åt oss, som var så bra". Men jag kunde inte minnas alls. Så sorgligt.

Lycka till!! Du har klarat det förr och du kan klara det igen!

Japp. Jag ska klara det. Det är det enda alternativet och jag känner mig stark.
Skrev just till våra gäster från senaste festen och förklarade läget.
Ju fler som vet desto fler som kan stötta mig, tänker jag.
Kram till dig med, Lim!

Freefalling

Håller på dig och önskar dig allt gott.
Alkoholen är förrädisk och som värst när man tror sig ha det under kontroll.
Jag, som du, har insett att det börjat kosta mer än det smakar. Då är det definitivt läge att kraftigt dra ner eller lägga av helt.
Du skriver att du klarat sluta förut, du har genom det bevisat för dig själv att du fixar det. Tror, hoppas och önskar att du inser detta och lyckas sluta även denna gång.
Allt gott till dig :)

Tack Freefalling jag önskar dig med all lycka till!
Ska se om jag vågar starta en blogg. Tillsvidare hamnar min berättelse här.
?

Vilken bra dag det har varit Idag!
Klar i huvudet och full av hopp om framtiden.
Så känner jag varje gång jag bestämmer mig att sluta dricka. De första veckorna är så lätta för mig... det är efter 6 veckor som ledan sätter in. Och tankar om att det är orättvist, varför kan alla men inte jag. Tack vare inläggen hör från alla er andra vet jag att jag inte är ensam i min kamp. Det känns tryggt på ett egoistiskt vis. Jag önskar ni slapp kämpa.
Ikväll har jag lagt mitt yngsta barn och pussat godnatt utan att lukta vin. Det känns så bra.
Jag har kämpat med mitt pussel. 500 bitar varav hälften enfärgade. Snacka om idiotprojekt. Men bra fokus på annat än dricka. Det var ju nu när barnen somnat jag brukade ta ett glas. Eller fem. Vardag eller helg strunt samma.
Nu blir det film med maken. Jag är så tacksam att han dricker kaffe . Själv unnar jag mig Pukkate med citron och mandarin.
Påminn mig om detta när jag tvivlar.
Ha en skön kväll alla ni hjältar som kämpar

Bolla

Jag vill bara passa på att önska dig all lycka till, och ser fram emot att följa din resa

Själv står jag vid ett vägskäl fortfarande och funderar över hur vägen framåt ska se ut. Hur mycket är det okej att dricka, och hur ofta?

Allt gott!

Jag har om och om igen förstått att jag inte kan dricka alls. Det slutar alltid i katastrof.
För mig är det lätt med några vita veckor men när jag sen bara ska prova lite så trillar jag dit igen. Och jag mår tusen gånger bättre när jag inte dricker!
Du behöver ju inte bestämma dig för all evighet men vad är det du funderar på? Tycker du att du dricker för mycket så prova att låta bli och se vad som händer.. kanske blir du som jag gladare och mer tillfreds med sig själv som person?
Jag önskar sig allt gott!

.. det känns som om jag går i sockervadd..
Dagen började bra med underbart sommarväder och en trevlig promenade till dagis.. jag tog en joggingrunda efter lämningen, det var längesen jag sprang (lunkade) och jag blev snabbt trott men vad skönt att vara ute och inte vara bakis!
Har haft en lugn jobbdag, och slutat tidigt. Skönt att kunna göra det. En dag kvar till semester.. Kanske därför jag har sockervadd i huvudet.. nära till semester och ovan att springa..
Imorgon kommer första utmaningen. Fredag. Men nog bör det gå bra att äta nåt gott och fira helg och semester utan den där boxen vin..?
Flädersaft är ju gott - med mycket is och lite citron..
Sen trillar nästa utmaning in.. åka iväg, umgås med folk, vara ledig..
Fan vad sur jag blir att inte jag kan ta ett pärlande glas vitt vin till maten.. till lunch... fill fikat... till festen.. till filmen.. Jo tillfällena är manga när det skulle sittta fint med lite vin. Alkoholfritt vin tycker jag inte om.
Alkoholfri öl är gott.
Och alkoholfri radler. Kan funka..
Jag gör nog för stor grej av det. Känns lite fånigt. Men jag behöver ventilera och älta lite för att få in i skallen att jag inte ska dricka.
Synd bara att jag älskar känslan av att vara salongsberusad.. skönt att bara känna hur hela kroppen slappnar av i ett stort "aaahhhhh" inombords. Men det hände sällan på sista tiden. Det var ketchupeffekt istället. Först ingenting, sen ingenting, sen booom! blackout. Helt värdelöst. Och dyrt. Och så blev jag helt uppsvälld i magen, såg ut som jag var gravid i 5 månaden..
Vet ju att jag bara ska låta bli. Skit. I. Det.
Sen har jag en fråga. Varför skriver så manga bara A istället för alkhohol?

Sannah

En dag i taget :) Tänk bara en dag. Det klarar du! Tänk på hur bra och fräch du kommer känna dig efter semestern och stolt! Tänk på allt annat du kan unna dig! Köpa något fint?
Att träna är super bra! Heja dig!!
Kram

AlkoDHyperD

Kul namn.
Jag läser och skriver sporadiskt numera, såg dina inlägg först nu. Vad svårt det är att inte bli tagen på allvar!
Att du själv tar mod till dig och vågar se ditt problem, se allvaret i det. Och så får du tillbaka ett "det är väl inte så farligt". Tufft att driva nykterheten som ett eget "projekt" när det du vetkligen behöver är en omgivning som kan bekräfta att det är allvarligt. Det skapar utrymme för beroendedelen av hjärnan att börja viska till dig när slentrianen tar över efter en tid.
Kanske säger omgivningen så för att de tror de tröstar. Jag själv känner mig osynlig när sånt händer.
Det räcker ju med jobbet man har med att övertyga sig själv.
Minnesluckor är allvarligt.
Att det ofta eller alltid blir mer än man tänkt eller vad som är "normalt" är allvarligt.
Att älska känslan av berusning är också något som gör alkoholen svår att hantera. Ett glas räcker ju inte...
Jag drack en kvarting-halvliter vodka om dagen (mitt på dagen, i smyg, men var därefter med släkt, familj och vänner i olika sammanhang där alkohol verkligen inte fanns på kartan) den sista veckan av en treveckorsperiod - min sista - i januari i år. Ingen sa något. Inte då och inte efteråt. Inte ens när jag öppnade upp för att prata om det. Skönt på ett sätt, speciellt då eftersom jag kunde fortsätta ostört. Men också ensamt.
Min fd man och mina föräldrar verkar ha glömt de tio år i min ungdom då jag fick dille, ep-anfall, var på avgiftning och behandlingshem. Det sårade mig att de inte såg mina återfall de senaste åren mer allvarligt.
Med detta vill jag egentligen säga att du är stark och modig som orkar ta tag i detta på egen hand och att du gör helt rätt i att lita på dina barns reaktioner och dina egna insikter.
Ps. En del skriver inte ut ordet alkohol här. Jag antar att det kan vara någon slags finkänslighet (fast alla vet ju ändå vad man menar om det nu är för att skydda mot sug lär det ju inte hjälpa) eller så är det som såna där tabu-ord, typ f-n och j-ar istället för fan och jävlar ?
Man gör väl som man vill, jag brukar använda ordet alkoholist (för egen del) också, mest för att det stämmer bättre på mig själv än beroende. Jag har alkoholism
som sjukdom och är därför beroende av att vara nykter ?
Kram

Tack snälla för ditt omtänksamma svar!
Jag tycker också att jag är modig.. ?
Men det är tufft ibland. Känner mig verkligen dum som tydligen Gör en stor sak av något så bagatelliserat som lite fylla..
Fast heder åt dem som hedras bör. Jag har några riktigt nära vänner som faktiskt sagt att de varit bekymrade och en av dem var så modig att hon tog upp det med mig när vi träffades. Shit vad jag skämdes. Och så tacksam jag var att hon vågade!! Jag grät och var så lättad..
När jag meddelade mitt beslut nu fick jag jättebra stöd av de nära vännerna. Det känns så bra.
Så det är typ 2 grupper. De som viftar bort problemet och de som lyssnar på mig och min oro. Påfallande många som inte ser problemen. Jag vet vilka jag ska lägga min tid och energi på. Det känns bra.
Konstigt att din familj verkar ha glömt.. det kanske är en skyddsmekanism? Vad stark du är som lagt av!
Idag är det fredag. Skönt att få vakna och vara klar i skallen. Att ha kunnat sova gott. När jag drack vaknade jag ofta på nätterna, kallsvettig och med hjärtklappning och fruktansvärd panik. Visste inte för vad, det bara var kaos i kroppen. Jag till och med vande mig vid att trösta mig själv och tänka att det där går över under dagen. En liten stund då jag kände mig frisk och hälsosam var pausen jag behövde för att kunna ta nya glas vin nästa kväll.. så duktig en kan bli på att lura sig själv..
Min man vill stötta mig. Det vet jag. Men jag tror fortfarande inte att han har förstått hur allvarligt det här är. Ändå har han själv varit brukare av diverse droger. Han slutade innan vi träffades och håller sig till alkohol nu. Kanske är det för att han kan hålla sig till en öl per kväll så tycker han att jag borde kunna göra det med. Han som har tagit så mycket tyngre grejer och kunnat sluta kanske tror att det är lika för alla? Vad vet jag?
Han tar det lugnt. Han är lite som en som inte hejar på när det är tävling men som hemma sen säger bra jobbat och ger en puss sådär i förbifarten. Typ. Fast när jag springer mina riktiga lopp är han alltid på plats. Tänk att det lättare för honom att släpa sig till var nu loppen må vara, passa väskor och trixa och peppa än att aktivt hjälpa mig med nykterheten hemma.. Jag låtsas att det är för att han tänker att jag är stark nog att klara det ändå..

Jag vet inte om jag ska vara sur på honom. Det känns så onödigt. Han sätter ju inte krokben för mig precis.. Han älskar mig. Han låter mig vara nykter (jävla uttryck där, han låter mig...) men de gånger jag varit vit och sen kommit på att "ikväll vill jag ha vin!" då har han alltid sagt "jaja om du känner det så..." det är kanske det som stör nu. Att han inte säger Nej det ska du inte.. Han ger alltid efter jag kan göra som jag vill. Det är nog där jag blir som mest besviken..

Men nu har jag hittat till denna sidan. Och när suget sätter in då ska jag skriva här. Och läsa. Och påminna mig själv om hur bra jag mår när jag är nykter. Och hur otroligt dåligt jag mår när jag har druckit. Och att det korta ruset däremellan inte är värt ett skit.

Fan vad sur jag blir på Facebook o alla andra ställen med sina "vilka bär vill du ha i din gin?" (Schweppes)
Vaffan jag försöker ju hålla mig borta från det! Måste de köra upp det i ansiktet på mig!?!
Frågade Schweppes om alkoholfria alternativ och fick svar att "alla våra drycker kan njutas utan alkohol..." MEN VARFÖRIHELVETE KAN NI DÅ INTE KLÄMNA FRAM EN ENDA JÄVLA ANNONS SOM ÄR JUST ALKOHOLFRI????
Jag blir så trött.
Godmorgon.

Nyckelpigan

Hej Surkärring! Jag håller med dig om alla sociala medier (reklamen för a har jag blockerat, förresten, jag skriver a eftersom det går snabbare, ordet "alkohol" förekommer så mycket i våra texter), alla lägger upp bilder på att de firar allt möjligt och då alltid med a. När jag är skör skiter jag i att titta på FB för att slippa se all a. Tidigare i somras när min man och jag firade att vi varit ihop x antal år lade jag upp en bild och att vi "firade med glass". Jag tror fler har problem med a än vi.

Jag ville även skriva att jag känner med dig att du inte blev "trodd" när du berättade om dina problem med a. Otroligt starkt av dig att hålla fast vid dina barn och de vänner som ser dig. Superbra att du hittat en strategi att stå emot sug (skriva här) när din man inte stöttar dig i din nykterhet. Stor kram

Vi är olika som människor och vi har olika behov och får/inte får dricka och äta saker :)
Så klart älskar jag inte heller de reklamen eller FB inläggen som ni skriver om.
Med tiden börjar jag dock vara mer ödmjuk. Människor menar inte illa.
Nyckelpigan skrev precis att hon "firade med glass" och lade upp en bild på FB och jag blev ledsen för att jag fick diabetes och får absolut inte äta glass :(
Jag får inte ens äta frukt. Men jag är övertygad att Nyckelpigan menade inte illa eller ville inte trigga min sockersug, eller ville inte heller trigga mina tankar, att jag har inte möjlighet att fira med NÅGONTING för att jag är alkoholist och får inte ens äta en melon när jag firar.

Mina möjligheter att njuta av livet är individuella som alla andra och jag kan njuta och fira med mina saker. Jag kan ha sex, brodera, gå på en megabra danspass, gå en kurs i molekyler biologi osv. ALLT beror på mig och min inställning.

Sedan ställer jag en fråga för mig själv: vad som är bäst, bli avundsjuk, ledsen och besviken att andra kan dricka vin och äta glass med jordgubbar? Jag väljer att njuta av det att andra kan må bra av det och sno lite av deras energi. Jag märkte att när jag sitter med min syster och hon dricker 2 vinglas, blir jag smittad av hennes bra stämning :)
Igår hade vi en middag hemma. Jag bakade torta, köpte och bjöd på vin och själv varken åt jag eller drack av de förbjudna sakerna. Det känns ok. Folk hade roligt, jag var faktiskt nöjd, det funkade.

Fast i början är kanske alla mina funderingar abstrakta, för att suget är för hårt :) I don't know.

Förresten, den stereotypa alkoholisten finns inte. Jag har utbildning, tränar varje dag, lite undervikt, mycket bra jobb som jag trivs med, bra familj osv...
Det finns inte heller en stereotyp diabetiker, med tanken på min vikt, träning och hälsosamlivsstil :)

Du är på spännande och nytt väg nu Surkärring, kämpa på! Förändringar är alltid roliga och utvecklande.

Jo rabbitgirl..
Men folk som äter glass blir inte våldsamma osv.. Jag tycker det är stor skillnad på att inte tåla alkohol och att vara diabetiker.
Och det jag stör mig på är att ett läskföretag BARA visar sina produkter med alkohol. Jag vill ha ett alternativ utan. Precis som att det finns ex sockerfria produkter för diabetiker, visst hade det varit skoj med lite tips på vad du KAN äta istället för det som bara för dig sjuk?
Jag känner mig inte ett dugg ödmjuk. Jag är förbannad.

Ellan

Jag reagerade väldigt starkt på all alkoholreklam i början av min nykterhet. Och alla FB-inlägg där människor i stort sett alltid firar med alkohol. Men hela alkoholindustrin är vansinnig och alkoholen är tyvärr en laglig drog som vissa kan hantera och vissa inte.
Så jag vände på det... jag är en av dem som inte kan hantera det. Jag blir sjuk. Så reklamen riktar sig inte till mig. Jag har tacksamt nog fattat det och accepterat ett nyktert liv. Jag har fattat grejen.
Jag tycker att det är ganska naturligt att reagera med ilska. En dröm vore ju om fler vågar prata om sina problem för då skulle oxå fler få upp ögonen för hur farlig alkoholen är. Inte bara för oss som är beroende utan även för barn och anhöriga som lever med en person som inte fattat grejen ännu.
Kram
Ellan

Lim

Håller VERKLIGEN med om alkoholreklam. Den finns överallt. Förut blev jag mest arg men nu lite ledsen också. Eftersom att alkoholreklam numera finns på tv också så dyker den ju upp kanske mitt i ett familjeprogram. Den normaliseras för alla åldrar. Det är verkligen deprimerande.

Visst att man själv kanske kan värja sig men tänk på alla som inte kan? Det görs ju inte reklam för cigaretter. Så varför för alkohol? Men det är ju rätt bissart... en reklam där det också står "alkohol är beroendeframkallande", "alkohol kan skada din hälsa".... Vilken annan produkt skulle sälja med såna budskap? (Utom tobak). Typ en maträtt... ingen skulle ju beställa den på en restaurang om det stod att den orsakar drunkning. Eller vem skulle köpa en tröja som kan skada ens hälsa? Knäppt alltsammans.

Och förresten tror jag ilska är bra. Det ger handlingskraft ???