Hej!

Jag har läst enormt mycket på det här forumet den senaste tiden. Och jag är, minst sagt, grymt imponerad av alla er. Främst er som skriver om era misslyckanden under er resa. Men som ändå på nåt sätt fortsätter.

Jag har inte förrän nu velat skriva något själv, eftersom jag inte varit nykter på väldigt länge. Men idag är jag det. Och planen är att vara det under en lång tid framöver. Och till skillnad från de många andra gånger jag försökt sluta/dra ned ser jag faktiskt fram emot resan denna gång. Som många av er andra, kommer jag försöka skriva av mig varje dag. Främst för min egen skull, men om någon vill följa med på resan så är det bara hoppa ombord.

Min historia. Jag har i hela mitt vuxna liv gillat alkohol. Men under större delen av det livet har jag varit kristallklart medveten om farorna. Min släkt är överhopad av alkoholister och jag var fullt medveten om att jag förmodligen låg i riskzonen. Det gick långt mellan fyllorna. Och varje gång jag drack såg jag till att inte dricka nåt mer under de kommande 2-3 veckorna. Det fungerade lysande under 20 års tid...

För knappt tio år sedan flyttade jag till en stadsdel där krogutbudet var enormt mycket större än det jag var van vid. Men jag fortsatte vara försiktig med drickandet. En gång varannan vecka, typ. Men som ni säkert förstår eskalerade det. Efter ytterligare något år gick jag på AW med mig själv 2-3 gånger i veckan. Jag tyckte fortfarande att jag hade kontroll. Sedan började jag förvärma hemma innan jag fortsatte ut på puben. Ett smart drag intalade jag mig, eftersom jag på det sättet skulle få ned pubnotorna. Efter ytterligare ett tag struntade jag helt i puben och satt ensam hemma och drack mig full. Vid det här laget drack jag 5 dagar i veckan. De enda dagarna jag var nykter var på helgerna, vilket borde göra mig till den ultimata motsatsen till en "vanlig" drinkare.

Vid det här laget blev jag inte ens bakfull dagen efter. Lite slö i tanken, visst. Men inget illamående eller huvudvärk eller sug efter fett och socker. Jag kände ingen avsky mot alkohol när jag vaknade på morgonen, som de flesta normala människorna gör efter 8-12 öl kvällen innan. Och det var vid den tiden jag insåg att jag tagit det ALLDELES för långt. Detta var för cirka 2,5 år sedan. Jag bestämde mig för att ta en vit månad. Jag läste på mycket om alkoholism, bland annat på det här forumet, och förstod att det inte skulle bli enkelt.

Det var inte enkelt. Det var hur enkelt som helst. Efter 6-7 års absurd alkoholkonsumtion höll jag upp i en månad utan att blinka. Det blev mitt kvitto på att jag var undantaget i min annars alkoholiststinna släkt. Självklart var jag inte det....

Fortsättning kommer en annan dag. Då är jag också nykter.

/Kram

... beslutsamhet om din nya resa eller din egen Saga. Sagor brukar ju ha lyckliga slut sägs det och låt oss hoppas och tro att även denna saga får densamma. Faktum är att just detta med en berättelse (eller en saga) eller en film är ett av de verktyg som jag har lärt mig och haft användning av. D v s att spela hela filmen till slutet. Vad händer om vi inte gör något åt vårt mer eller mindre ohälsosamma alkoholbruk/missbruk. Hur ser filmen/sagan ut om 2 år med alkohol eller för den del utan alkohol.
Ibland är det s a s bra att börja med slutet i sikte. När man sitter där med suget, låt säga imorgon eftermiddag i härligt sommarväder. Spola fram filmen några timmar senare när man ligger där på natten när man vaknar. Hur känns det i magen och knoppen? Hur mår man på morgonen o s v?
Lycka till och på återhörande!

Shamrock

I dag är det lördag. Under de senaste två åren har det nästan med garanti betytt ett besök på en av de kvarterskrogar som finns i närheten. När jag dricker ute blir det oftast mindre konsumtion än när jag dricker ensam hemma. Men, såklart, det jag definierar som "mindre" är förmodligen ganska mycket för en vanlig person.

Och idag blir det ju hursomhelst inget besök. Har bunkrat upp med mineralvatten. Däremot har jag ingen aptit att äta något just nu. Fick tvinga i mig några knäckemackor till lunch. Jag vet att just det kommer bli bättre med tiden, och just nu får jag nöja mig med att vara nykter.

/Kram

Shamrock

Har nästan alltid varit en helnykter dag för mig. Och givetvis så även idag. Det första stora testet kommer imorgon. Jag är egenföretagare och har väldigt stora möjligheter att välja min arbetstid. Och när frun åker iväg till sitt jobb, brukar jag jobba stenhårt och fokuserat fram till lunch. Därefter tillåter jag mig en starköl som följs av flera fram till 15-tiden ungefär. Sedan fortsätter jag oftast på nån kvarterskrog fram till 17-tiden. Tillbaka hem, in i duschen och tvätta bort alkoholdoften så gott det går. Börjar laga middag och längtar tills frun kommer hem så jag kan få dricka upp de fyra starköl jag har kvar i kylskåpet.

En av de saker många av oss härinne verkar ha gemensamt är all tid som måste planeras för att få dricka. Och efter en tid är det helt normalt att ha en plan att svepa i sig två starköl på puben när man egentligen bara säger till frun att snuset är slut (snuset är aldrig slut hemma hos oss) och att man måste iväg till Pressbyrån. "Kommer snart" säger man och så promenerar man så fort som möjligt till puben. Tanken går så här: Det tar 10 minuter till Pressbyrån och tio minuter hem, lägg 10 minuter för att man träffade nån gammal kompis (ifall frun frågar varför det tog sån tid). Då har jag en halvtimme på mig att dricka 2-3 öl. Perfekt!

Sjukt, jag vet. Men imorgon kommer det inte att hända. Ska bli skönt.

/Shamrock