Har nu under många år varit o är så besviken på mig själv för att alkoholen styr mina handlingar. Jag avskyr detta. Avskyr mig själv efter att ha druckit. Jag dricker varje vecka. Inte varje dag men på helgen eller om jag är ledig från jobb så dricker jag. Helst hela flaskan med vin. Och jag tål det inte ens!!! Varför gör jag detta? Tittar ut från mitt inre och ser hur jag vill leva mitt liv men är oförmögen att ta mig dit själv. Detta jävla sociala drickande. Bara ett glas vin. Åhh tack så gott....vill i samma sekund sjunka genom jorden för jag borde säga nej. Men känner mig ofantligt tillfredsställd av glaset. Och varje vecka ska jag sluta. Men en liten röst i mitt huvud övertygar mig om att så farligt är det väl inte. Du förtjänar ett glas till maten efter kommit hem efter jobbet. Jobbar som sjuksköterska och samtalar dagligen med mina patienter om ett sunt leverne. Ser alkoholens skador. Jag är ett skämt. Har NOLL självkontroll . NOLL karaktär. Alkoholismen finns i generna. Min pappa är nykter alkoholist. Min mamma dricker lite för mkt men är faktiskt aldrig berusad eller låter alkoholen styra hennes liv. Nu vill jag inte leva med alkoholen längre.j jag vill bara ha kontroll på mitt beteende. Saknar mitt sunda starka liv. Var hittar jag nyckeln till min självkontroll

Gunda

Välkommen hit. Här hittar du oss som varit och är i din situation. Vi alla vet hur det känns att vara där och leta efter halmstrået som drar oss upp ur dyn.
Skriv och läs så mycket du hinner och orkar, här kommer du att hitta mycket som berör och förhoppningvis ger styrka och en bit av halmstrået.
Kram på dig!

Notmything

Tack för att du läst o svarat . Så svårt det var för mig att ta detta första steg. Jag bestämde mig igår . Och beteendet att skjuta det framför mig finns tydligt. Men jag tror efter att ha läst mycket här att det finns hjälp till att förändra detta.
Nu är jag iaf här. Och börjar prata med andra än mig själv.
Tacksam!

Hej och välkommen! Bra att du börjat skriva, ett viktigt steg mot en förändring i ditt liv. Jag är övertygad om att just självkontroll och karaktär går att träna upp. Jag själv har varit, och kommer nog alltid vara rätt impulsiv och kortsiktig, men jag har lärt mig hur jag kan tänka när jag blir sugen på en öl, som jag vet oftast landar i 5-6 öl = en väldig massa negativa konsekvenser som jag inte vill ha i mitt liv.
Sug är en annan viktig känsla/tanke som man kan lära sig att hantera. I mitt fall blandar jag oftast ihop sug med hunger, törst eller sömn. D v s för mig är det jätteviktigt att tillgodose dessa basala behov. T ex när suget kommer brukar jag istället ta några härliga klunkar med kallt kolsyrat vatten. Eller gå och ta en powernap eller vad det nu kan handla om.
Så, hur motiverad är du att ta förändra ditt liv till ett mera fritt och hälsosamt liv? Vad kommer du att vinna på att inte skicka i dig nervgiftet? Vad kan konsekvenserna bli om du fortsätter att dricka?

Det var några ord på vägen, varmt välkommen in i gemenskapen, här finns mkt stöttning!