Min man o jag dricker för mycket. Han har sämre kontroll än jag, därför blir det nästan alltid jag som kör, som städar handlar lagar mat betalar räkningar. Värst är ledigheterna. Helger och framförallt semester! Jag vågar inte åka någonstans med honom längre. Vi gjorde en Ålandsresa tidigare i år. Jag fick honom inte av båten när vi kom tillbaka. Han var full och steg inte upp ur sängen helt enkelt. Jag tjatade och försökte resa honom upp men det var lönlöst. Jag gick till bussen och fortsatte hela tiden att ringa honom Till slut åkte jag själv med den chartrade bussen och han tog sig hem per tåg så småningom.
Sorgligt. Skämmigt! En sak man inte gärna berättar om.
Fler liknande händelser på charterresa 50 årsfester mm.
Värst är det när det går över styr då det finns barn o barnbarn med.
Jag dricker också för mycket men jag förstår att jag blivit fartblind när jag jämför med hur han dricker.
Jag kan ju inte kräva av honom att sluta om jag inte gör det själv. Att minska tror jag inte på längre. Jag skulle klara det men inte han.
Ny fest på lördag. Undrar hur det ska gå. Jag har en oro i magen och sover dåligt.

Vaniljsmak

Vad bra att du hittat hit! Här finns det många som känner igen sig i det du skriver och om du läser i olika trådar här kommer du känna igen dig i andras levnadsöden. Det är ett bra stöd, att känna gemenskap, att veta att man inte kämpar ensam.

Har du och din man pratat om det här? Vet han om att han dricker för mycket? Vet han om att du vill att ni ska sluta?

Nucleus

Jo det har jag gjort. Inte så smart när man är arg och onykter Då blir det hårda ord och hot som känns jobbiga efteråt.
Prata nyktert går trögt. Han blir väldigt fåordig och jag känner mig konflikträdd. Han vill vänta säger han. Vänta på vaddå?? Kanske på festen på lördag. Han vill nog dricka då, har bokat hotell åt oss.

Han hade en barndomskompis som dog i söndags. Jag tror inte det är någon osanning att säga att han söp ihjäl sig även om det kanske var hjärtat som stannade.
Jag har kollat upp om det finns familjeterapi för oss och det gör det. Jag måste ju prata med honom om det innan jag går vidare.
Ja jag är velig. Undrar om det här med kompisen blev en tankeställare. Han har inte druckit efter det iaf. Men det har ju också varit arbetsdagar sen dess.
Ska jag vänta på nästa fylla eller...
Jag vill inte lämna honom för jag gillar honom när han är nykter eller bara lite berusad. Men när han är full/på gränsen till redlös då känns det självklart att gå.....Han är inte den våldsamma typen mer blödig pladdrig och trött så det finns inga sådana skäl att gå.

Gunda

Vi är här för att vi har alkohol problem alla.
Läs runt i trådarna så får du en massa klokhet och stöd.
Jättebra att du skriver det hjälper att lätta på trycket.
Jag förstår att situationen är ohållbar och det är som du skriver,att han inte slutar om inte du gör det.
Det kanske ska starta med dig det är ju du som oroas, han kanske följer efter vem vet.
Men nu har du tagit ett steg åt rätt riktning du är här och du ska veta du är välkommen.
Kram.