Jag dricker egentligen inte så ofta, men när jag gör det så kan jag inte stoppa mig själv. Jag dricker och dricker och blir alldeles för full men inser aldrig att jag borde ställa ner vinglaset och ta ett vattenglas istället. Det har hänt mig flera gånger att jag hamnat i potentiellt riktigt farliga situationer.

En gång var jag full, ensam på gamla stans (stockholm) tunnelbanestation, påväg hem till min dåvarande pojkvän med en urladdad telefon. Missade tåget, var tvungen att vänta en halvtimme och lyckades då följa med en okänd man upp till mosebacke torg. Som var tomt på folk och rätt mörk. Jag följde med för att jag var ledsen och han bjöd på weed (ett annat problem som vi inte behöver ta just nu). Vi rökte en spliff, sen en till, och sen sa jag att jag måste hem. Han som inte visste hur van jag var vid att röka började säga saker om att "men vi skulle ju hem till mig och dricka öl", vilket jag ändå var helt säker på att jag absolut inte sagt. Jag tog mig därifrån utan att något värre hände men har hatat mig själv för det sen dess.

Och igår natt hände något liknande. Jag träffade ett par män (47år typ, jag själv är 25) när jag var ute med min väninna, och när hon gick för att åka hem så följde jag med männen till en krog. Där träffade vi en ung croupier som följde med oss för att dansa när hon slutat jobbet. När allting stängde klockan fem så var det dags att åka hem och jag hade inte reflekterat över hur jag ens skulle ta mig hem. Det blev så att jag åkte med i taxi med en av männen för att vi skulle åt "samma håll", men skulle jag åkt vidare från hans adress hade det kostat mig 500kr jag inte har. Så, jag sov i hans extrarum. Vad fan. Vad som helst hade ju kunnat hända. Han var jättesnäll och respektfull men vem vet ändå liksom.

Jag vet inte hur jag ska göra nu. Jag vill aldrig mer hamna i en sån situation men risken är verkligen inte obefintlig om jag fortsätter dricka alkohol, eftersom jag inte kan sluta när gränsen är nådd. Och jag kan uppenbarligen inte ta beslut när jag är för full. Ska jag sluta dricka? Går det ens? Vad ska jag göra? :(

Ja, vi är många som tagit knasiga och ibland farliga/riskfyllda beslut när vi druckit. En av många negativa effekter av nervgiftet alkohol är ju att det kidnappar hjärnan och tar bort spärrar, d v s man gör saker som man aldrig gjort i nyktert tillstånd. SÅ vad vill du framåt? Ett bra steg är att börja läsa andras trådar och också skriva. Här finns mkt stöttning och kunskap. Många är vi som kämpar med att hålla oss ifrån detta gift som förstår så mycket när man kommit över en viss gräns. Det finns så många i vårt samhälle som har problem med detta (ca var sjätte person), så du behöver verkligen inte känna dig ensam är "fel" på något sätt. Det går att leva ett nyktert och innehållsrikt liv på många sätt utan alkohol, och det finns så många vinster med det. Ett tips som du kan fundera lite på och även skriva ner är ju vilka negativa konsekvenser alkohol ger dig, men också vilka vinster du skulle göra i ett liv utan. På återhörande!

Svärdfisk

Jag tappar helt omdömet.
Jag kan inte räkna hur många gånger jag har fullstyrt hänt att man har krockat på fyllan och smitit.
Slagsmål, hänt ett par gånger med krogvakter.
Ett ex antal inbrott och skadegörelse m.m
Satt på bekantas tjejer även bra vänners ex tror att jag har klarat mig ifrån när dom har varit ihop.
Hånglat med bra polares tjejer bakom ryggen på dom riktigt bokstavligt.
Lovat tjejer mer än guld och gröna skogar för att få ligga med dom.
Otrogen.
Tagit droger
Ett axplock av vad som händer under rusets påverkan.
När jag är nykter så är jag en riktig ödmjuk kille.
Efter en insedent för 2 helger sen så har jag bestämt mig att bli nykterist tror jag. Får se hur det går men det som hände kan ställa till det rejält för mig om det kommer fram.
Ska försöka iallafall.

Greta99

.....när man är så pass full att man inte längre vet hur många glas man har druckit då kan man göra galna, tokiga saker och hamna i farliga situationer. Man tappar helt omdömet.
Det är inte värt det. Jag är inne på min 4:e snart 5:e dag som nykter och det går bra. Sökte upp ett beroendecentrum i Sthlm, det kan jag varmt rekommendera.
Lycka till, det är en kamp och en lång resa vi har framför oss men vi kommer att lyckas. Du är inte ensam.

Sommarkatt

Jag hamnar också i situationer jag i nyktert tillstånd aldrig någonsin skulle kunna göra. Jag har varit otrogen, hånglat med vänners pojkvänner, flörtat och nästan legat med min pojkväns kompis. När jag är nykter är jag ödmjuk, snäll och blyg. Mår så fruktansvärt dåligt av alla dessa händelser och om de kommer fram kan de förstöra vänskaper och mitt förhållande. Ångest att leva i den ständiga rädslan. Efter i helgen sökte jag mig hit och insåg att jag har ett stort problem att hantera alkohol. Kan inte sluta när jag väl börjat dricka. Känner mig som en riktigt dålig människa även om jag vet att det inte skulle hänt nykter. Men alla säger att alkohol inte är en ursäkt. Dock är det ett gift som får en att tappa alla gränser/spärrar. Så du är som sagt inte ensam. Jag tänker ha en vit månad nu och därefter ska jag försöka lära mig dricka måttligt. Om inte det går får man bli nykterist.

Siggy

Oj vad det låter exakt som det inlägg jag själv skrivit för några dagar sedan = du är (tyvärr) inte ensam. Jag precis som du insåg vilka risker jag försatt mig själv i och att jag är så obrydd om mig själv och min säkerhet, allt kretsar kring fyllan. Nu har jag berättat för mina allra bästa vänner, min mamma och min syster att jag vill ändra mina alkoholvanor för som det varit är det inte sunt. Just nu känns det som jag inte ens ska testa dricka någon alkohol alls för jag blir osäker på mig själv, speciellt inte på fest där det är lättillgängligt, oftast är det nåt som triggas där jag bara vill dricka mer och mer så jag blir full.
Vad tänker du att du skulle kunna göra för att ändra drickandet? Vad behöver du för att göra en ändring?