Hej
Ny här, blivit så tagen av att läsa era inlägg.
Oj vad det kämpas mot något som för de flesta hänger ihop med fest äta vara tillsammans och njuta.
Har så klart sett alkoholens negativa sidor många gånger också vad det gör med människor. Att alkohol kan få individer att tappa kontrollen så fullständigt det är lite svårt att fatta men förstår allt ni beskriver om självmedicinering (känner igen) att hjärnan blir kidnappad.
Ja alkohol kan bli ett riktigt fult tryne en drake som slukar med hull och hår.

Vilka är mina problem ,vin har för mej varit en tröst som lindrat smärta fått mej gladare på helger något att se fram emot på veckorna.
Hade en livskris för 15 år sedan i samband med skillsmässa och depresion.
Har tyvärr inte läkt än riktigt. Mitt arbete har krävt mycket och det blev en flykt ifrån sorg och smärta bland annat.
Visst blev det för mycket vin av och till vilket det är när man inte mår riktigt bra när man vaknar morgonen efter.
Under åren har det inte varit ett problem har levt efter mottot 2,5 flaskor i veckan ska vara ofarligt för en kvinna.
Träffade en ny man vi gifte oss han blev inte min stora kärlek tyvärr men jag uppskattar honom mycket.
Han hade en större konsumtion av alkohol än vad jag var van vid och har.
Men blir aldrig berusad eller ytterst ytters sällan.
Själv har jag ju också ökat min konsumtion så sakta så bara helger har blivit några dagar till att sitta och suga på vinet.
För ett år sedan gick jag i pension och då började det bli varje dag-bara för att man kan.
Så nu är det ett riskdrickande helt klart.
I princip varje kväll aldrig före kl 1800 aldrig efter 22.30.
Jag vet att det blir inte någon ytterligare posetiv effekt efter 3 glas det blir inte roligare.
Nej därefter kommer de negativa verkningarna och det vet nog alla om man låter sej känna efter.
Man undrar hur länge man får vara frisk nu är risken att man själv orsakar sej sjukdom.
Dags att förändra mönster och beteende !
Kämpa på alla här man blir imponerad av vilja och allas önskan att bli av beroendet,att ta kontroll över livet
Varma kramar till er

Och stort välkommen till forumet! Ibland tar det tid för trådar att komma igång, hoppas du har tålamod. Det finns ju så mycket att läsa också, från andra människor som startat sina förändringar och de erfarenheter de får längs vägen.

Som du berättar så har alkoholkonsumtionen succesivt ökat, det är som att gränsen förflyttas ett litet steg i taget, och då kan det vara svårt att upptäcka att man har fått en vana, ett beteende, som man inte känner sig överens med. Så bra att du har hittat hit!

Vilka förändringar skulle du vilja uppnå och vad skulle vinsterna för dig vara om du lyckades?

Varma hälsningar!
Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigforumet

Brummelisa

Hej
Tack för ditt svar
Jag vill tillbaka till ett ofarligt vinintag.
Tror att jag kommer att må bättre även psykiskt få tillbaka min livslust och energi. Ibland tänker jag tänk om några vänner tittar förbi en vanlig vardagskväll och man luktar alkohol så pinsamt.
Så dåligt samvete har jag även om vindrickandet är kontrollerat jag bestämmer mej ofta för att ikväll blir det två glas och så blir det inte mer. Men att känna att de där glasen är så viktiga att man längtar efter dom, det är fel osunt ja nästan orent. Varje kväll är inte ok trots allt.
Att gå ner en åtta kilo hade varit toppen också,för visst är det så att levern kan inte spjälka maten under tiden alkohol finns i kroppen så fett lagras upp i systemet. Jag har alltid varit smal förrut men gick upp i vikt när jag åt antidepressivt läkemedel det har jag slutat med nu.
När jag läser här verkar det som om man sover bättre utan att ta de där glasen
Det behöver jag absolut. Har sedan många år tagit insomningstablett för att alls somna. När jag försökt är jag spänd som en fjäder och när jag slummrar in drömmer jag mardrömmar ? hemska.
Förr tog jag en halv vid sängdax och en när jag vaknar vid 01.30 ,vaknar varje natt.
Nu tar jag vara en halv får sova dålugt eller inte alls på efternatten.
Har tidigare råkat ut för att jag vaknat gått upp lagat mat mitt i natten. Saker jag sedan inte kommit ihåg riktigt läskigt verkligen
Usch ja det finns många vinster att göra också ökad skälvkänsla eftersom man bryter mot det man vet är fel då känner man sej lumpen.
Jag förstår att mitt problem är hanterbart på ett annat sätt än många andras här eftersom jag alltid kan hålla mej till en gräns.
Behöver aldrig dricka upp det som finns hemma gömma och smyga ruskera att köra rattfull men det är ändå svårt att bryta en vana trots allt och jag skadar mej själv på sikt.
Så många vinster finns att ändra beteende men motivationen har inte funnits förän nu.
Så det blir till att stålsätta sej och bita ihop.
Kämpa på alla slitvargar livet är så värdefullt utan alkohol ja just utan eller bara med mycket mindre?