Hej,

Jag har börjat acceptera att jag dricker för mycket och för ofta. Jag har redan kontakt med vården för annat och både min läkare och sköterska håller med om att alkoholvanorna inte ser bra ut. Mitt problem är att jag inte hittar motivationen till att sluta. Jag önskar att jag ville, för då vet jag att jag kan. Men jag har svårt att övertyga mig själv om att jag faktiskt behöver sluta. Jag har hittills inte upplevt några långsiktiga konsekvenser och har svårt att se varför framtida konsekvenser ska få mig att sluta. Kanske är det för att jag inte vet tillräckligt om vad som kan hända för att det ska skrämma mig, kanske är det för att jag i allmänt har självdestruktiva beteenden för att jag inte ser mitt eget värde. Men jag vill som sagt väldigt gärna vilja sluta. Någon som har några tips på hur man hittar motivation?

Gunda

Här på sidan kan du läsa våra trådar. Det finns mycket klokhet och jag tror att om du läser och skriver så kommer motivationen. Det finns också fakta som du kan läsa och lära dig av här på sidan.
Vänligen Gunda

linus

Jag håller med Gunda. Läs lite här. En del saker kommer du alldeles säkert att känna igen dig i, annat inte. Men det finns många bra och viktiga historier och insikter. Sedan om du är intresserad går det hitta rätt mycket klipp på Youtube om vilka signalsubstanser i hjärnan som påverkas om alkohol etc. Kan vara både bra och nyttigt att ta till sig. Och har hjälpt mig att fatta varför jag länge kände ungefär som dig: jag fattar ju att jag har ett riskdrickande, men jag vill egentligen inte sluta, egentligen aldrig. Vilket tillslut ledde mig till en ohållbar situation, såklart.

_Jag_

Jag har gått i behandling för en ätstörning de senaste två åren. Jag tror att jag ersatte den med självskadebeteende och hög alkoholkonsumtion. Så på ett sätt har jag nog bara bytt ett beroende mot ett annat. Det jag är rädd för nu är att det enda sättet för mig att bryta alkoholvanorna är att ännu en gång hitta ett nytt beroende, eller att hitta tillbaka till min ätstörning...

Deathlikesilence

Att ersätta ett beroeende med ett annat är knappast en lösning, det känns ganska dumt. Ungefär som att börja snusa när man slutar röka för att man tror att det ska gå lättare då. Jag talar av erfarenhet (tyvärr) och det är ingen lösning alls, det första steget har du ju redan tagit. Du har ju själv börjat reflektera över att du dricker för mycket, då är det bättre att försöka hitta andra saker som gör det lättare att dricka mindre än att ersätta det med något annat beroeendeframkallande.

DetGårBättre

Tjosan! Det måste till en beteendeförändring på sikt. Men kortsiktigt måste du sluta och hålla uppe i kanske 1-2 månader för att se vad som händer med dig under den tiden. Försök även ha bra matvanor och träna sunt under tiden. När tiden är förbi tar du ett beslut hur du vill leva framöver. Att ta dessa besluten i den dimma vi ibland kan befinna oss i är meningslöst, då vinet alltid kommer prioriteras rätt högt.

Sen är du nog på rätt spår varför du dricker. Det måste du komma fram till på sikt för att kunna skapa ett nytt beteende där. Hörde en intressant föreläsning som var på ett helt anat område. Det handlade om företag och deras anställda. I+S=B, Dvs individ + situation = beteende. Han menade att det är väldigt svårt att förändra oss individer, och ska man få till ett nytt beteende är det mycket enklare att förändra situationen istället. Tror det kan fungera även vad gäller alkohol. Klart vi kan förändra oss som individer men det tar mycket längre tid. Vi är väldigt starka i den vi är nämligen. Och tittar vi på det så är situationen något som påverkar oss mycket, åtminstone mig. Grillfest är mycket farligare än att befinna sig på ett arbete, om man ska avstå från att dricka :D

_Jag_

Tack. Nu menade jag visserligen tvärt om: att beroendet av ätstörningen ersattes av självskadebeteende, och det i sin tur ersattes av hög alkoholkonsumtion. Men principen är ju den samma. Jag inser att det är en usel lösning (om ens det), men vet inte riktigt vilka positiva beteenden jag ska kunna ersätta de självdestruktiva med...

_Jag_

Tack! Det där med att anpassa situationen låter som en bra idé. Försöker i dagsläget kartlägga vilka situationer som orsakar högre alkoholkonsumtion. Så att sen byta ut dem låter som en bra plan...

Ellan

Hej,
Jag tror tyvärr att det är ganska vanligt att vi beroendepersoner byter ut ett beroende mot ett nytt. Vi stänger igen en ventil och tar inte hand om grundproblemet och då hittar beroendet nya vägar. I mitt fall är (var) alkohol min huvuddrog men i behandling insåg jag att mat och träning var riskområden. Just mat o träning är ju något vi i mår bra av i sund mängd medan vi inte behöver alkoholen överhuvudtaget.
Frågan är ju vad som vi egentligen behöver döva och fly ifrån oavsett i vilken form vårt beroende agerar i.
Kan du ta ytterligare hjälp och försöka hitta motivationen där? Att du faktiskt kan få möjlighet till att må bra och känna att du är värd det.
Styrkekram
Ellan