Hej, vad har ni som slutat dricka helt för strategier vid fester och sociala tillställningar där man förväntas dricka alkohol? Jag funderar på att sluta dricka helt eftersom jag fortfarande blir alldeles för full emellanåt, tappar kontrollen helt och säger och gör sånt jag ångrar. Inte livsfarliga grejer men babblar om saker jag lovat hålla hemligt, avslöjar saker om mig själv hämningslöst och utan integritet, flörtar fast jag är gift osv, tacky beteende helt enkelt. Får också minnesluckor väldigt lätt så de här kvällarna minns jag oftast inget av. Dricker generellt sällan på vardagar och oftast inte heller på helger, så på ett sätt har jag väl inga "riktiga" problem. När jag dricker blir det dom flesta ggr måttligt, men sen sker dom här drängfyllorna emellanåt, dom återkommer flera ggr per år, och det är dom jag mår så dåligt över. Är för gammal för att vara så packad, mår skit över att förlora kontrollen, ligga med ångest och baksmälla hela dagen efter. Men uppenbarligen händer det fortsatt så länge jag har alkohol i mitt liv. Någon som har tips, råd, egen erfarenhet att dela med sig av? Jag mår som bäst när jag har helvita perioder för då behöver jag aldrig fundera över alkoholen, men jag tar liksom inte steget fullt ut och slutar för jag tänker att jag oftast klarar att dricka lagom. Jag känner att jag skulle bli tråkig/uppfattas som tråkig om jag la av helt så därför försöker jag att lokalisera i vilka sammanhang och med vilka vänner jag blir så packad. Men det verkar ju konstigt om jag skulle dricka med vissa vänner men inte med andra? Hur förklarar man en sån sak? Ja det här är som sagt kanske löjliga problem, men de
har funnits i många år och det verkar inte lösa sig av sig själv. Min man hatar oxå när jag blir så där full, det händer aldrig honom så han har inget överseende, plus att jag ju sårat honom flera ggr genom att flörta med andra på fyllan. Samtidigt tycker han att det vore tråkigt (för honom) om jag slutade helt. Han tycker bara jag ska sluta med drängfyllorna, men det verkar jag ju inte kunna så länge jag dricker. Kan man lära sig att alltid dricka måttligt? Isf hur?

DetGårBättre

Individ+situation=beteende! Du får ändra situationen så kommer du få ett förändrat beteende. Är alkoholen det viktigaste i sammanhanget när ni träffas eller är det sociala umgänget? Eller filmen eller något annat? När alkoholen är viktigast så kommer det gå åt helvete. Åt det hållet funkar jag. I vissa sällskap har jag enorm disciplin på mig själv. I andra så kan det gå åt fanders. Ensam är farligast för mig. Men spelar jag datorspel och dricker lite rödvin så försvinner timmarna bort och jag blir oftast bara lagom varm i kroppen. Lär dig dricka vatten när du festar. Ät lite extra. Lägg tiden på annat än just alkoholen. Låt den få vara ett komplement. Det finns massor med saker som man kan tänka på för att riskminimera, men jobba med grunden också - vad är viktigast och varför dricker du så mycket i dessa situationer?

Deathlikesilence

Seriöst så kan man inte dricka med måtta om man har alkoholproblem, jag känner igen mig till 100% i vad du skriver och kan säga att jag accepterat att jag inte klarar av alkoholen. Har nu varit nykter i 8 dagar och ska försöka förbli nykter, men tar en dag i taget. AA är ett bra tips för att få hjälp och stöd.

linus

Om det "bara" är att du blir drängfull ibland som är problemet, då tror jag DetGårBättre är inne på rätt spår. Det finns vägar och strategier för att dricka mindre i vissa sammanhang. Men jag tror det är lätt hänt att det inte bara är det som är problemet. Jag insåg någon gång att jag ofta blev för full på fest. Det kändes skit. Så jag bestämde mig för att dricka måttligt när jag var på fest. Det slutade med att jag avböjde de flesta sociala sammanhang och blir drängfull för mig själv istället = ett mycket sämre val. Sedan ville jag bli det oftare... och på den vägen var det.

skogsfrun

Hej, jag tror du är inne på rätt spår, för om du dricker så att du inte kan kontrollera ditt beteende och får black-outs mm så har du redan alkoholproblem tänker jag. Och inga skulle väl vara gladare än dina närmaste, de som älskar dig, om du tog tag i det medans du fortfarande kan? Det finns mediciner som kan hjälpa till att begränsa inflödet har jag hört, men det är inte säkert de hjälper? Dricker man ofta dessutom så frestar även det på kroppen utöver alkoholen. Jag tycker du ska överväga att sluta helt innan du kör dig själv och relationer i botten. Kram!

Danishgirl

Tack för svar. Har inte haft någon drängfylla sen sist, har inte varit i ett sånt sammanhang. Jag vet exakt när det är risk att jag dricker för mycket och det är dels med vissa vänner, dels när jag är på fest när jag är på ett visst humör: glad, uppåt med mkt energi och en känsla av "äh det är väl inte så noga, släpp loss lite, var inte så jäkla skitnödig, live a little". Då går det åt h-vete. Det är just när jag är på det där humöret som det är svårt att stoppa, för då styrs jag av dom tankarna. Mitt förnuft lyssnar inte. Jag har samma tendenser kring shopping faktiskt. Men eftersom jag inte drar på mig skulder/knappt dricker alls på flera veckor, lever ordentligt och sunt på det stora hela, så blir det inte ett problem jag tar tag i. Men fyllorna sabbar mina närmaste relationer. Jag måste ha en strategi för att få stopp på mig själv när det där humöret slår till.