Hittade denna sida för jag känner att jag inte riktigt hanterar mitt liv så bra längre.
Min livssituation är som många andras jag har 3 barn varav en gemensam 5 åring. En 12 åring som är min och en bonus som är 16.
Nyss bytt jobb. Har en man som är fantastisk.
Och mitt drickande har eskalerat de senast 5 åren. Hela sommaren varje dag och nu var och varannan dag.
Jag har en ambition om att träna, mycket! För det var sådan jag var innan. Nu vill jag helst sitta i soffan med ett glas vin som jag smuttar på.
Min 12 åring har uttryckt att jag dricker för mycket.
Han pappa är missbrukare och "vi" Härhemma är städade och har det fint. Alkohol har alltid funnits för mycket i mitt liv. Alla runt om är högkonsumenter. Och många har problem men har skött jobb hela livet typ min pappa. Nu sitter jag här med min fina familj som jag fått tillslut och gör Såå fel.
Jag har inget höginkomst jobb. Min man är den som presterar men jag har just nu en ambition om att läsa till kock på något vis. Hjärnan snurrar av vilja. Men jag gör så fel.
Vågar inte gå upp till husläkarmottagen för vi bor på landet och säga att jag dricker.
Läste i tråd om campral. Jag pratar om mitt beteende med mina vänner så de vet...
I september ska vi ha en vit månad.
I november fyller jag 40.
Vill vara sund. Måttlig som många andra.
Härligt om jag kan få stöd här!

Hej
Här inne får du stöd av, jag vågar säga, alla. Läs och skriv. Utmärkt att du börjar ta tag i drickandet innan alkoholen raserat för mycket för dig. Av vad du skriver förstår jag att du inser att den dagen kommer om du inte gör något. I ditt ställe skulle jag försöka med något mer än att vara här. Även om jag förstår din tvekan så är detta med alkoholproblem så vanligt att du kanske ändå kan tala med din husläkare om det. Kanske du också kunde prova något AA-möte och/eller IOGT/NTO. Det viktigaste och svåraste steget har du tagit nämligen att inse problemet. Alkoholberoende är en sjukdom och tydligen finns den i din släkt, förmodligen har du ärvt denna känslighet för alkohol. Och mitt förslag är att du lägger fram det så om du besöker husläkaren, som en känslighet du tror att du ärvt.
vänligen
Ikaros

Jag och många på forumet har också sakta men säkert blivit beroende. Jag trodde det skulle vara väldigt svårt att förändra sin livsstil. Jodå det är kämpigt framförallt i början. Läs och gå gärna till vårdcentralen. Det är många som fått mycket bra hjälp där. Själv hade jag en chef som var missbrukshandläggare och visste hur man kunde få hjälp. Jag tror du är så medveten och framförallt har en vilja till förändring.. Ett steg i taget. Läs trådar från början eftersom du är i början av nykterheten. Helst trådar där personen klarar sig bra och känns intressant för dig.. Kram.

Nyckelpigan

Välkommen hit! Jag instämmer med de andra - här får du massor av stöd! Det hjälper att läsa andras trådar, dels för tips, men för egen del även för igenkänningsfaktorn. Jag läste om samma ursäkter som jag haft, olika försök att kontrollera drickandet på, bortförklaringar, en tid utan a - nu går det bra att dricka igen! Not. Jag fick allt svårare att ljuga för mig själv. Jag läser för att aldrig glömma, inte lyssna på den där förrädiska rösten som finns där och lurar. Stor kram

Brittah

Jag har läst i andras trådar nu.
Tänker lite snabbt att så många har det värre med sitt! Men skönt att skriva lite utan dömande.
Vill liksom skriva hela min trassliga bakgrund men det är ju nu jag lever, här.
Det kommer nog.
Jag har jobbat idag på mitt nya jobb och allt går så mycket lättare när huvudet är klart.
Trött är jag och tränat har jag inte.
Däremot lagat mat till min familj.
En bra dag och kväll med skrikande 5 åring underbar 12 åring och en något butter 16 åring. En man som är optimisten själv och så jag som inte orkar med ljud efter en dag på jobb ståendes i ca 6 timmar.
Benen värker men jag är mätt och det är bra som jag läste innan.
1 flygande tanke på bibben som står där i hörnet men den flög iväg. Känner mig lite ledsen mest trött, så ofantligt trött ibland. Ögonen svider.
Men det är inte värre än så.
Jag bytte jobb och det i sig känns som en ny start på livet.
Känner att jag vill rusa och insupa kunskap men får nog stilla mig lite.... vara lite här och just nu.
Vill bara sova.
Hade velat träna.
Det regnar.
Huden är så fet efter en heldag i köket.
Men inget värre än så!

Brittah

Äter mentos och ingen mat!
Magen värker.
Tog en 5 km lång promenad för jag är så trött.
Pratade med min vän. Är helt ärlig med henne. Hon lyssnar. Stöttar.
Inget vin tillsammans med henne.
Hemma kämpar jag ensam säger inget till min man. Jag har sagt det så många gånger. Inget på veckodagarna. Så kom tisdagen och jag var trött eller så var jag glad eller så kände jag helt enkelt att jag var värd det eller så...
imorgon ska jag hem till en vän, jag tar bilen.
På lördag ska jag fira en 40 åring.
Så det är som det är.

Äter mentos och ingen mat? Magen värker?
Seriöst inte bra om du försöker hålla dig utan A.
Hunger och A-sug är polare. Typ bästisar.

Så håll magen full med mat. Ingen matlust så gör soppa.

Kram

MM

Brittah

Nja åt tacochips med salsa, en dadelboll.
Vill inte äta halvfabrikat znitzel och pulvermos. Fixar inte sådan mat. Och idag var jag för trött för att laga bra mat.
Igår gjorde jag sötpotatis gratäng med kalkonfärs.
Jag har ätit ordentligt på jobbet.
Mat lagad från grunden och råkost så det går ingen nöd på mig. Jag har bara ont i magen. Tack för rådet. Vill äta bra lagad mat. Godis och tacochips är inget bra över huvudet taget vet det. Orkade bara inte....

Brittah

Skulle träffat en väldigt kär vän igår som varit med under hela resan som vet allt om mig och mitt förflutna -men jag orkade inte. Vi pratade länge i telefonen istället. Hon kommer en sväng idag istället och tar med sina ungar, kanske...
Jag och tolvåringen handlade godis till kvällen och in på systemet för maken skulle ha öl. Jag köpte en alkoholfri bubbel till mig.
Köpte en tröja till sonen och hem.
Väl hemma frågar maken om jag köpt rödvin till maten jag säger nej, du skulle väl inte ha det.
Han ser nästan frågande ut när jag säger det.
Ställer in mitt alkoholfria i kylen.
Tar en Cola till kebaben.
Även 12 åringen ifrågasätter för jag säger att bubblet är alkoholfritt (tänker att det kan vara bra att säga !? )
Maken frågar om det hänt något?
Jag vill inte ha är mitt svar.
Ett glas av den alkoholfria drycken (jag snusar så har en last till).
Jag har väldigt jobbig pms och har lidit av det hela livet. Och idag var det extra svårt på mitt nya arbete. Men jag sa det eller skojade om det. Tonen är lite rå men hjärtlig. Blandade åldrar på kolleger så de förstår. Ibland pratar jag och tänker sen.
Så har grubblat inatt på saker jag sagt om de misstolkas osv.
Men det är mina tankar som spökar tror jag. Jobbar mycket med att jag är bra som jag är.
Jag ska på fest ikväll så det kommer bli några glas, jag är inte där än!
Men på god väg känner jag.
Och söndag har jag en plan för på måndag ska jag ha "utvecklingssamtal" med chefen där och då vill jag vara fräch. Jag har en del önskningar och mål.
Vill ju läsa till kokerska.
Känslan idag nu på morgonen är nästan bakfull, jag känner att jag har ångest.
Hatar att grubbla så här.
Jag har ju haft grymt tunga perioder i livet som igentligen inte handlat om mig utan den jag levde med innan som har missbruk.
Nu är det liksom en piss i Mississippi i jämnförelse.
Jag äter citalopram för humör och känslor en låg dos numera.
Det gör mig mer jämn och jag kan fungera i familjen.
Men nu tänker jag på annat.
Att alkoholen ska ta mindre plats och mer plats för hälsa och familjen.
Kommer hinna med en promenad också. Jag behöver det.
Sen behöver jag träna musklerna för de värker faktiskt av att jobba i kök...
blev långt men det är härligt att skriva som en dagbok.

Pidde

Brittah!
Härligt att det nya jobbet känns bra!
Strunta i A ikväll! Du fixar det. Jag är inne på 9:e dagen utan.
Bra att skriva inläggen som en slags dagbok.
Jag har "startat" en också:-)

Brittah

Söndag... dagen efter fest.
Lite stingslig och med sötsug.
Men jag höll mig ifrån det sedvanliga söndagsvinet.
Hörde hur maken fyllde på sitt glas flera gånger. Det irriterade mig mer tror jag.
Men det gick bra... det har nog inte hänt på 8 år ca.... varit gravid iofs.
Det kan bli bra detta.
Bättre i alla fall.
God natt kära ni.... imorgon är en ny dag...

Brittah

Sådan ångest! Det gnager massa skit...
saken är den att jag har rensat hela vårt stora hus i flera veckor... jag har slängt och skänkt. Jag har aldrig städat så mycket i just detta huset innan...
så kommer en liten bomb från mina svärföräldrar att vi tydligen inte städat lägenheten i Spanien ordentligt min svåger är där nu och han har fotat kyl osv... det var tydligen en odör när de klev in. Visst jag förstår. Vi gör det bättre nästa gång!!! Så är det. Nog med det!
Men jag känner mig så skitig för jag har städat Härhemma Såå mycket det sista, detta har jag talat om för svärmor och även att jag varit trött osv....
låter banalt kanske men jag vill inte vara en gris.
Och så vill jag vara ren inombords.
Drömde tex att jag "gjorde slut" med en nära vän som tar mycket energi....
Det är som jag vill rensa både hus och själ.
Men den gnagande oron är olustig. Jobbar mycket med det inre nu och det tar mycket energi. Får tänka på vilka vägar jag tar hela tiden och försöka vara sann mot mig.
Vill inte att någon ska tycka jag är slarvig men det funkar ju inte....
undrar om min make förstår hur jag kämpar.... med mig själv.
Hoppas ångesten övergår i lättnad snart.

Brittah

Vaknar upp klar i huvudet. Utan A länge för att vara jag. Fest förra helgen lördag inget innan dess på flera dagar och inget efter. Jag känner mig målinriktad. Det är bra.
Men det kommer ett men. Känner mig deprimerad. Blir väldigt känslosam hela tiden och har det jobbigt med att jag inbillar mig saker om vad folk tycker om mig.
Jag har fått tillbaka att jag har ont i ögonen, fruktansvärt trött så det svider i ögonen, huvudvärk och sedan haft värk i magen i över en vecka. Blir lite orolig. Går det inte över får jag gå till läkaren. Då kan jag lägga alla kort på bordet samtidigt.
Med tanke på mitt intag under lång tid så pallar inte magen.
Har druckit Treo länge. Drar ner på det oxå. Snuset är kvar. Små steg. Igår hade jag sådan huvudvärk att jag fick ta Treo.
Tråkigt inlägg. Drack alkoholfritt bubbel igår. Idag behöver jag ingen krycka det blir Te.
Maken drack whisky och öl.
Och vi pratar. Är väldigt ärlig nu.
Vill vara ärlig.
Ha en fantastisk lördag!!
Jag eller vi ska rensa ut källaren på gammal skit, härligt!

Brittah

Har målat en möbel.
Målat en tavla!
Får panik....
det har varit enkelt tills just nu.
Åker och köper snus och en Cola light!!!

Brittah

Det gjorde jag! Tog bilen och handlade, körde en lång sväng med bilen och pratade med min bror som nog inte förstår att jag har ett problem. Dricka mitt i veckorna, vem gör det, du!!?? Han skrattade och sa jag skulle återkomma när jag misslyckats, sådana är vi...
min bästa vän däremot stöttar.
Idag gick det något lättare ... hur går det själv? Har inte läst din tråd, om du har någon.
Så skönt att skriva av sig bara.... jobbar helg nästa vecka så det blir bra.... bättre än denna. Fast jag har haft en bra helg. Annorlunda. Mer kreativ. Det är bra! ??

Pidde

Bra gjort Brittah! Extra svårt när inte omgivningen förstår riktigt....
Min fru tycker inte att jag har några problem men stöttar mej på ett självklart sätt. Hon är underbar!
Ja, skönt att skriva av sej och att inspireras av allas djävlaranamma!!
Går mot tre veckor nu utan A och det känns enkelt på något sätt. Knappa jag vågar säga det.
Har inte hällt ut allt i slasken som många råder en att göra utan ser det varje dag.
Men jag äter inte så sunt och vräker i mej godis. Helt klart en kompensation och jag kompenserar rejält eftersom jag är såååå duktig och inte dricker.
Men det är iaf bättre. Just nu.
Bygger upp ett motstånd inför helgen då min mor kommer på besök ett par dagar och hon har ingenting emot att dricka och äta gott.
Att jag inte kommer att dricka kommer att ifrågasättas flera gånger....

Du har faktiskt kommenterat ett inlägg som jag skrev i en tråd:-)
Men jag har skapat en ny tråd "Bli glad igen utan a" där du kan läsa lite om mej.
Du bara trycker på mitt (eller den du vill leta reda på) användarnamn som står ovanför rubriken i varje inlägg, sedan väljer du "Spåra".
Ha en bra dag!!

Brittah

Undrade just hur man gjorde med att hitta personen som kanske skriver svar. Tack!!
Har varit grymt pigg på jobbet idag, nästan jobbig (mitt huvud)
Men det känns sååå bra!
Jag fixar detta !!!
Vill bara ta tag i träningen.
Min mage har dessvärre ballat ur den värker konstant. Och har en underlig huvudvärk.
Och inte går det att prata om detta "problemet" på jobbet. Sa till några att jag skulle ha en vit månad dock, och vit månad är ju acseptabelt...
min make är nog förundrad över att jag klarar det.
Min bror skrattade även idag men så berättade jag lite mer och då tyckte han det lät allvarligt.
Underskatta mig inte sa jag till min make igår.
Levde med en alkoholist som är pappa till min äldsta pojk. Han tog även tabletter. Så jag har stött på missbruk och haft det tufft. Gått hos alanon och stödgrupper för familj. Så jag har ett minst sagt komplicerat förhållande till alkohol. Då drack jag bara när det var fest (rejält dvs) och vi kunde inte ha något hemma. Många år sedan nu.
-men det är ju inte jag!!! Fin,vin, drinkaren . Så träffade jag min make och vin dracks utan skuld. Tillsammans. Sen blev det mer och mer.

Brittah

Idag var en bra dag. Pigg och alert men trött för sömnen vill inte komma. Kände mig nästan jobbigt glad och klar i knoppen. Bjuder mycket på mig själv. Är det bra tänker jag!? Vill uppfattas skärpt men jag gillar att skratta.... berätta saker. Men ibland är jag nog för mycket och ibland dippar jag och går in i mig själv. Som förra veckan kände jag mig Såå nere och hängig ledsen. Idag var jag ute på en 3.3km runda gång och jogg. En dag i taget. Tränade magen och armar rygg med en träningsapp. Jag har känt mig svag och trött energilös. Pga för mycket alkohol såklart. Tappade nästan hoppet om vändning. Nu känns det bättre. Och är tacksam att jag jobbar i helgen. Måste vara alert igen! Nya jobbet i kök tar på krafterna. Mycket bra förändringar nu känner jag. Det var min tanke när jag sökte detta jobb. Mer tid för barnen och huset jag inte orkat med. Och mig. Mig som jag inte orkat med. Låter käckt kanske! Tänkte efter sommaren, nu skiter det sig rejält jag fortsätter ju som vanligt fast värre. Sen fick jag nog. Ville inte vara den makan den mamman. En annan bestämdhet än innan. Magen värker ju fortfarande äter losec och huvudet gör lite ont. Men energin är bättre. Det kände jag idag. Förändring.

Brittah

Ledig dag. Slapp dag med min femåring. Gillar att vila benen. Går hela dagarna på jobbet. Lyfter tungt. Helt slut efter en dag. Skönt att låta bli vinet. Så skönt. Befriande. Säger inte att det är lätt men befriande att nått dit. Jag och andra ansåg mig som en otroligt stark person när jag brottades med att min fd är missbrukare. Hur jag klarade pressen av att vara ensam mamma med min Då lille pojk. Som jag kämpade för honom. Sprang till socialen pga hans pappas bekymmer... familjerätten osv, kämpade med det. Det är 11 år sedan nu. Min pojk är 12. Haft kontakt med familjerätten i perioder mest de 5-6 kanske 7 första åren med ensam vårdnad. Tärande minst sagt. Men det var då. Jag har känt mer och mer senaste åren att jag är en svag person som gör så mycket fel i mitt liv. Och vad jag skulle komma till är att jag är stark så innibänken.

Nu är nu och jag har ett väldigt fint liv på landet nära en stad. Perfekt faktiskt. Mina upp och ned är jobbiga. Känslig som få. Konstnärssjäl i alla bemärkelser!! Rödvin för ett ledset, glatt trött hjärta....
Nu är nu och fantastiskt vad man/jag kan göra med tanken.
Inga svåra hinder än med middagar eller fester. Spanien i oktober då blir det bubbel det vet jag men just nu är jag här.

Brittah

Helt slut nu. Och kände att jag hade velat ha ett glas vin till maten idag.... ni vet hur det blir : ett två tre fyra.... men jag hoppar det, jag vet bättre. När försvinner den känslan? Om den någonsin gör det.
Ligger ner och vilar.... stressigt idag. Bra samtal med en kollega har jag haft om hälsa i alla fall.
Jag har svårt att äta, mår illa. Äter ändå. Nötter nyss och middag sedan. Borde röra mig men orkar nog inte idag...