Jag har inget sug efter att dricka alkohol, men när jag väl dricker med mina vänner då vi ska ut och festa blir det ALLTID för mycket. Jag får minnesluckor och jag kan fyllehångla med killar trots att jag har pojkvän. Något jag får berättat dagen efter. Själv minns jag inget. Vilket skapar en enorm ångest att jag sårar den jag älskar när jag inte har någon kontroll över vad jag gör. Inser att jag antingen måste lära mig dricka mindre eller inte alls. Inser att jag har ett problem. Kan inte sluta dricka när jag väl börjat. Någon som har samma problem som kan ge tips?

AlkoDHyperD

Kanske att du väljer att inte börja alls om det finns tillgång till mer/för mycket. Är man ute eller har alkohol hemma är det ju svårt att begränsa tillgången. Om du kan avstå helt är det ju det bästa, men steget kan kännas för stort. Då är ju begränsa tillgången en bra mellanväg. Prova sätta en absolut gräns och se om du klarar att hålla den. Då får du också reda på om ditt problem är sådant att du bör avstå helt.
Och ja, många har det problemet. Även om det är sällan och man kanske inte uppfyller kriterierna för överkonsumtion i tester som frågar efter den totala mängden per vecka eller månad är det problemdrickande om man inte kan begränsa sig och om drickandet orsakar lidande för dig eller andra,
Lycka till!