Hej.
Jag älskar vin.. en middag utan vin är ingen middag... Så låter det i mitt huvud. Jag har börjat dricka några glas vin varje dag nu. Jobbar med ett fint jobb på dagarna. Ingen vet.
Jag vet att jag måste sluta men vet inte hur. Blir ledsen och får ångest direkt om jag bestämmer att idag ska jag inte dricka. Känns som en sorg/förlust att inte få känna vinets goda och lugnade effekt något mer.
Hur ska jag göra??

Inno

Chili ska jag testa, låter gott.
Tack för dina rader.
Nu ska jag lägga på leendet och vara med familjen innan jag äntligen får krypa ner i sängen. Fy vilken jobbig dag. Jag har nog inte förstått hur beroende av mina glas vin jag är. Är som att förlora en älskade, riktig sorg.

AlkoDHyperD

Det är när jag brinner för mycket jag försöker släcka elden med alkohol. Många här får svårt att fylla tiden med något när det inte längre går tid till drickandet. Inte jag. Har egentligen inte tid att dricka, eller ens tänka på alkohol. Forumet tar jag mig tid till, men tenderar fastna här också, brinna lite för mycket.
Jag är periodare. Därför kan jag för det mesta säga att det går bra. Jag dricker helt enkelt inte. När jag gjort det har det varit intensivt. Senast lyckades jag bryta innan det blev en period, är inne i efterarbetet nu. Vita knogar igen, men tror det är lite mindre knogar idag än för en vecka sedan.
Du kommer hitta både dig själv och glädje, jag lovar. Håll ut nu, den första tiden, så,kommer det!
Kram

De första dagarna är värst! Men det är bara några dagar av ditt liv utan vin. Kämpa på lite till innan du kan avgöra vad du mår bra av. Tänk så länge du har vant din kropp vid att dricka, du kan inte begära att den ska förstå på en gång att det inte kommer vin just idag.
Läs och skriv här. Sov. Ät goda saker (som du inte nödvändigtvis förknippar med vin!), baka en kladdkaka, drick te, ta ett bad, prova allt!
Påminn dig om varför det inte funkar att dricka för dig. Om allt som är skadligt med alkohol. Hjärnan påverkas, det kan orsaka cancer, levern mår dåligt, du blir trött. Ge kroppen en ordentlig paus.
24 timmar i taget. I dag ska jag vara nykter. Sedan samma sak i morgon. Och morgonen efter det. Osv.
Kram!

Du håller på att ta farväl av något som kortsiktigt gett dig lugn, välbehag, lycka på konstlat sätt. Delen i din hjärna, alkoholhjärnan, sörjer detta som om det vore en gammal kär vän som du säger farväl till.

MEN, alkohol och giftet är inte din älskade och vän. Giftet är din värsta ovän som vill förstöra och förgöra dig. Den vill följa med dig till en ändhållplats som är ensamhet, bitterhet, förödelse och död. Döden är dessutom plågsam och ovärdig, smutsig och eländig.

Det kommer att gå om du VILL att det ska gå! Det blir lättare efter ett tag. Du blir starkare och starkare!

Igår gick det inget vidare (drack vin..), men idag har jag börjat om och snart är min första nyktra dag slut! Det blev 18 vita dagar i rad i min förra period, nu kommer det att bli fler :)

Hur mår du idag?

Kram

Inno

För era fina rader med pepp och tips.
Idag är det fredag... hur ska det gå? Jag tänker att helger kan man ju dricka vin på. Vet att jag borde låta bli men är så sugen på ett glas rött till middagen. Eller innan när jag lagar middag är det svåraste tycker jag.
Önskar er alla lycka till idag och hoppas att vi orkar fortsätta kämpa med våra vita dagar.
Kram

... är jag övertygad om! Man kan alltid hitta anledningar för att dricka (helg, trött, jobbat hårt, lyckats, stressad, för att jag är värd det, för att min chef betett sig illa..... och ca 367 ytterligare anledningar.... ;-). Våra hjärnor och speciellt a-hjärnan är ju vanebetingad. Det är därför det är viktigt att identifiera s k risksituationer. T ex när jag lagar mat på fredagen efter en lång och tuff arbetsvecka, då brukar jag dricka ett glas vin, som oftast blir flera glas vin. Vad kan du göra annorlunda i den situationen? Ett tips är ju att inte ha ngn alkohol hemma. Ett annat är att hälla i sig någon annan dryck, eller ta en liten matbit. Ofta har jag märkt att jag har druckit när jag egentligen varit hungrig eller törstig. Nu har jag t e x alltid kall och kolsyrad vatten i kylskåpet och brukar tänka när det rinner nerför strupen ååååååååååå vad gott och fräscht!
Lycka till, bestäm dig redan nu hur det ska gå!

Vill hitta ett…

Känner igen mig så väl i kampen mot alkohol. Sorgen om hur meningslöst det skulle vara att åka på resor utan Champange, vin till maten osv. Jag har varit på AA för länge sedan och kände att jag var annorlunda. Alla verkade tycka det var så lätt att sluta men inte för mig. Vet att jag måste sluta men har misslyckats så många gånger att jag börjar misströsta. Är så trött på denna kamp men hoppet finns kvar att börja ett nytt liv utan denna drog som förstör mitt liv.

Förstår hur du känner dig... Det är asjobbigt att inte få dricka vin på fredagen!!! Men, tror det är värt att avstå;)

Kram och lycka till!!!