Nystart Version 2

Jag har just formatterat om hårddisken och installerat ett nytt operativsystem. Det förra var i så dåligt skick fullt med patchar och servicepack, jag är tveksam till att hårdvaran skulle klara många fler år med det gamla operativet.

Jag har egentligen vetat länge att det inte går med regler och uppehåll, det måste bli ett slut och aldrig mer. Men det har alltid kommit något emellan, ursäkter att skjuta upp det bara lite till. Nu har jag fått nog, dag 1 nu och jag ser fram emot att installera nya roligare program istället för de gamla som alltid krashade och slutade på samma sätt.

Idag blir en lång dag så all hjälp och pepp är välkommen. Det blir nog många inlägg från mig under dagen.

Tack för att du läst.

Profile picture for user nystart

Har lämnat henne förut, bodde nog uppåt 2 veckor på hotell men var helt handlingsförlamad så blev bara pannkaka av det och åkte hem till slut. Denna gången ska det bli annat, skall kontakta både bostadsförmedlare och advokat så fort det går och få bollen i rullning direkt. Finns inget att frukta, annat än att misslyckas och inte ta sig vidare. Men skillnaden nu är att jag känner bara avsky för henne och ska kunna se igenom henne när/om hon försöker spela spelet igen.

@Miss Mary Poppins Du ser ut att vara ett drömkap för en man som mig, men jag är tveksam till att jag någonsin kommer kunna lita på en tjej igen. Jag såg att du hade en date på gång i din tråd, lycka till! Du är så värd all lycka!

Profile picture for user Miss Mary Poppins

@nystart Det är nog det vanligaste att man "gör slut" och testar lite på sina tankar några gånger innan man separerar på riktigt. Nu är du redo och beslutsam verkar det som 💚🙏

Tack fina du. Jag hoppas verkligen jag en dag hittar den rätta.
Du kommer också dit. Men först ska du skiljas och överleva stormen. Bli nykter och hjälpa barnen till lugnet. När du är redo, kommer den rätta kvinnan uppenbara sig och ta dig med storm ❤🧚

@Miss Mary Poppins g mest irriterad/frustrerad är att jag minns hur jag gick runt på långa promenader för 15 år sedan och undrade vad som var fel, men tänkte att om jag bara försöker tillräckligt blir det bra. Minns till och med första gången hon betedde sig konstigt, var på tredje eller fjärde daten men tänkte att alla är vi olika. Så har det hållt på, bra-dåligt-jättebra-jättedåligt osv men sista åren har det bara varit dåligt. Helt sjukt egentligen att jag velat separera i säkert 2 år utan att komma till skott, hur svag kan man vara? Men jag har alltid trott att jag ska göra vad som är bäst för barnen och stanna, men jag har insett att bäst för dem är att lämna. Där ligger skillnaden mot förr.

Tack så otroligt mycket för alla dina inlägg Mary.

Det där låter helt mänskligt! Man kan faktiskt älska en människa även om hon inte alltid är den rätta för dig. Jag hade så stark känsla om att familjen måste hålla ihop att jag kompromissade tills jag tappade bort mig själv.
Det hjälper inte att klandra på sig själv. Fokusera på din målbild. Föreställ dig tydligt vad du vill och SKA uppnå!

❤❤

Nu är det jobbigt, golden stod och skrek och skrattade åt mig och när jag försökte lugna ner det backas beteendet upp av min fru. Just nu kokar blodet så mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Scapegoat hade spillt vatten på golvet och tydligen kommer allt i köket ruttna nu, jag pallar inte mer. Tror jag måste flytta redan imorgon, vet inte om jag törs lämna scapegoat bakom mig så vet fan inte vad jag ska ta mig till.

Men är din fru elak mot "scapegoat" även när du inte är där? Hon kanske lugnar sig..?
Ush! Så hjälplös man känner sig när man inte kan göra något 😔

Kanske bra att hålla löftet till ena barnet och vänta två dagar? Du klarar det! 🙏💚🌸
Men om du måste gå, så gör det!

@Miss Mary Poppins Jag har verkligen fått hålla i mig själv ikväll då jag varit så arg. Ja jag har druckit men tror inte det påverkat hur jag känner. Scapegoat är orolig för att jag lämnar men hen säger att det kommer gå bra, jag tror och hoppas på det. Jag kommer behöva en eller två veckor med fullt fokus på att hitta boende samt advokat och vad resten innebär, skulle ju underlätta att inte ha med sig ett barn. Hen förstår att detta är ett måste och ser fram emot att jag hittar eget. Tror faktist inte jag skulle orka mer om jag ine kommer ifrån nu.

Profile picture for user Mirabelle G-S

@nystart
Du har rätt. Du måste därifrån. Jag är inte psykolog, så ta det jag nu skriver för vad det är... Din fru använder scapegoat för att terrorisera dig. När du inte finns där är nog chansen stor att hon mer ignorerar barnet i fråga, alternativt lägger in charmoffensiven för att ”omvända” scapegoat och förvandla hen till bundsförvant. Du kanske borde förbereda hen på olika scenarier och förse hen med handlingsalternativ?
- Mamma är elak - kontakta pappa som gör orosanmälan.
- Mamma är snäll och smörar - spela med i elakt spel tills det är över.
- Mamma ignorerar - Njut av lugnet och lita på att pappa ordnar så ni snart är tillsammans igen.

Stor kram på vägen!

@Mirabelle G-S Du har helt rätt, ganska säker på att hon kommer köra alternativ 2 och göra allt för att se bra ut. Detta klarar hon dock inte av att hålla uppe allt för länge, men barnen förstår inte även om jag varnar. Försökte prata med "Golden" men hen sa bara till mig att mamma är världens bästa människa och att jag är en djävla lögnare och kan dra åt helvete varpå jag fick en armbåge i magen och hen sprang raka vägen till mamman. Det tog hårt kan jag säga och är ännu ett tecken på att jag måste ut innan hon totalt förstört relationen mellan mig och barnen. Det sjuka är att min fru spelar helt oförstående och påstår att hon inte sagt någonting, kan se att hon svansar lite nu och tror att hon ska kunna få mig att rätta in mig i ledet igen. Om jag inte lämnar nu kommer jag inte överleva, så det finns inget alternativ.

Hur har det gått? Själv mår jag bra. Skrivit lite på "det vidare livet " och bekantat mig där. 😊👌

Nedbäddad och klar för drömmarnas land. Hoppas du vaknar med energi och framtidstro som hjälper dig genom stormen

🌸💚🌸💚🌸

@Miss Mary Poppins Undrar nästan lite om vi är själsfrändar eller något, jag skrev just hos dig och du hos mig!

Dagen har gått hyfsat, fått till min motion och haft det ganska bra med scapegoat. Även golden har varit bra framåt kvällen. Min fru kan dra åt...... för imorgon flyttar jag ut. Kan ju dock bara ta med det mest väsentliga då jag ska bo på hotell, men vad som får plats i bilen får komma med. Scapegoat som jag berättat för är ledsen, men hon förstår och ser fram emot att jag hittar ett eget boende.

Tack för alla era fina meddelanden. Idag har hon tagit på sig sin mask som om allt är som vanligt, hon har helt förträngt hur hon behandlat mig under helgen och väntar bara på att jag ska acceptera och fortsätta. Inte en chans. Efter lunch börjar jag packa, då utgår jag från att hon kommer köra någon charad om varför jag sviker henne och så vidare. Men jag orkar verkligen inte mer, visst det kan bli några hyfsat bra dagar för att hon sedan ska explodera för att någon satt en fot fel i hennes perfekta värld.

Profile picture for user Li-Lo

Hej Nystart

Du står inför en konkret och varaktig förändring som du under lång tid försökt förbereda dig på. Att lämna din fru och att bli nykter.

Jag gissar att du är både lättad och rädd. Det är drygt sex år sedan du startade din första tråd. Och i ett av dina första inlägg beskrev du uppriktigt och naket om din förtvivlan och om att du då druckit för mycket under tio år. Du berättade om hur det påverkade dig och din familj.

Under åren har du fått stöd av andra användare och ibland getts reflektioner som gjort ont. Att vara anonym kan leda till öppenhet och öppenhet kan leda till att vi får ta emot saker vi inte är redo för eller har möjlighet att hantera. Vid ett flertal tillfällen har du fått rådet att koppla in socialtjänsten och att ta emot stöd för dina egna dryckesvanor via vård. Då du lever i ett annat land med andra samhällsfunktioner än Sverige har detta inte varit till hjälp för dig.

Jag väljer att skriva till dig nu för att lyfta dina barns perspektiv. Det finns ingen tvivel om att du och dina barns mor vill barnen det bästa. Ni är det viktigaste som finns för dem samtidigt är det sannolikt så att de behöver stöd. De har hamnat i skottlinjen och om jag förstår dig rätt används de också som vapen i en konflikt de inte har någon kontroll över. Att som du beskriver tillskrivas roller av sina föräldrar kan vara förödande.

De flesta barn behöver fler perspektiv än sin närmsta familj på sin resa till vuxenhet. Barn som växer upp med en förälder som har en diagnos som exempelvis Emotionellt instabilt personlighetssyndrom, EIPS, eller barn som växer upp med en förälder som under lång tid dricker för mycket alkohol behöver det extra mycket. Är båda föräldrarna sköra är det naturligtvis avgörande att barnen har andra vuxna att anförtro sig till.

Så det jag vill uppmuntra dig till nu är du att utöver de juridiska steg du tar gällande boende och skilsmässa även säkrar upp för att dina barn får möjlighet att vara med andra vuxna. Att det blir ditt fokus. Då dina barn under så lång tid befunnit sig i den krigszon du beskriver är det sannolikt så att de behöver tid, trygghet och stöd under lång tid. Det är tufft som förälder att tänka att ens barn behöver mer en än själv samtidigt är det ofta den bästa gåvan. Det är så att säga inte din eller din frus perspektiv som är "sant", eller en fråga om vem som beter sig värst, de behöver få finna sin egen sanning.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

@Li-Lo Tack för ditt inlägg. Även om jag håller med i sak om vad du skriver tycker jag timingen är ganska dålig på ditt inlägg, jag håller på och verkligen samlar all kraft jag kan för att förmå mig att ta steget att lämna - jag har tillräckligt dåligt samvete redan och behöver inte detta just nu. Jag ska försöka svara utförligare på detta när jag har ork, just nu samlar jag all min energi till att försöka komma iväg.

Hur går det???
Kommit därifrån? Det där med barn är ju jätteviktigt 💚🙏 Det fattar ju du med. Men en sak åt gången 🙏❤❤ (Men Li-Lo gör bara sitt jobb och bryr sig, läs den igen när du har landat dig lite i din situation)

Styrkekram 🙏❤

@Miss Mary Poppins Tack för omtanken. Ja jag kom iväg, känner mig väldigt låg. Har blivit bombarderad med meddelanden om att komma hem och att jag missförstått allt. Har gråtit en ganska rejält skvätt, får man skriva så om man är en man?

Så ja... så klart ska man skriva det. Tur att du skrivit dagbok här så du kan läsa dina anteckningar. Så du inte glömmer varför du gick. Sedan är det inte min sak att säga hur du ska göra i framtiden. Vet ju inte om det varit missförstånd. Det finns nog en hel del som behöver gås genom mellan er.

Så du är på ett hotell? Har du någon vän du kan prata med. Som kan hälsa på dig? Inte bra att vara ensam ❤🙏❤🙏❤

Jag har en ännu mer detaljerad dagbok i ett Excel ark, det är värt guld när hon försöker skriva om historien. Jag blir bara så oerhört ledsen med alla grusade drömmar och att sen vara den som är beskylld för att förstöra dem.

@Miss Mary Poppins Nej har ingen att prata med förutom på telefon, ensamt ja men ännu ensammare hemma dör jag i princip blivit isolerad och endast har barn att umgås med.

Känner igen den där tanken om grusade drömmar 😔💚 och även i dåliga relationer finns minnen och goda sidor man inte vill förlora.
Inte alls konstigt att du är ledsen. Faktiskt det hade varit konstigt om du inte hade känt sorg.

Försök att hålla dig nykter så gott du kan. Jag har haft stor nytta av nykterheten. Även om det är skit svårt. Försök 🙏❤🙏❤🙏

Profile picture for user Blenda

Inga jämförelser i övrigt, men jag har också nyligen lämnat ett destruktivt förhållande och beskyllts för att förstöra (dock senare än du, alltför sent, har vuxna barn nu). Krossade drömmar kräver tårar. Det är enbart av godo att kunna gråta. Det finns en fysiologisk mening med tårar! Ta hand om dig. Fortsätt gråta, fortsätt framåt.

Tack @Miss Mary Poppins @Blenda för era meddelanden. Jag saknar ju redan min fru, men inte den hon varit sista åren utan den jag ville att hon skulle vara. Vad hon skriver och säger stämmer inte överens med hur hon beter sig och agerar. Jag har lärt mig det. Att säga att man älskar någon och inte vill separera samtidigt som man gör narr av den personen när något går fel stämmer inte för mig.

Läste just i din tråd @Miss Mary Poppins där det diskuteras att man gömmer sig när man är bakis och försöker hålla sig undan, tror det var sattva och sländan som skrev. Så gör/gjorde jag också men när man åker på skit oavsett så kommer man till en punkt där man helt enkelt slutar bry sig. Har jag supit, får jag skit för att lukta sprit. Har jag varit nykter får jag skit för att lukta mat. Har jag varit ute och motionerat får jag skit för att ha lämnat huset. Har jag stannat i huset får jag skit för att ha suttit på kontoret. Har jag satt mig och kollat på sport på teven får jag skit för att jag slösat tid med att kolla på sport, jobbar jag får jag skit för tt jag jobbar, jobbar jag inte får jag skit för att jag inte jobbar...... kan göra listan oändligt lång.

Att leva i konstant kritik är jättejobbigt 😔😔😔 Hon har en dålig vana att kritisera dig. Hon kanske inte ens hör vad hon gör. Det är nog bra att du får lite distans till det hela. Men förstår helt att du saknar din fru. Speciellt om hon nu plötsligt är villig att ge dig det du behöver.
Hon behöver också tid och distans. Så klart hamnar hon i en kris. Inser vad hon är på väg att förlora.

Det är sjukt svårt att ge några råd. Och varför skulle du ens behöva råd från någon du träffat här. Jag vet ju egentligen inget om er. Men jag bara önskar att du fick testa en period utan alkohol så du visste att du tagit dina beslut nykter och utan det dåliga måendet som alkoholen medför. Förlåt om jag är tjatig 🙏💚

Vad händer nu då? Vet du ditt nästa steg?
🌸❤🌸❤🌸

Profile picture for user Sisyfos

Känn dig lite stolt nu Nystart över att du tagit steget. Ett viktigt steg i rätt riktning. Ta nu ett till. Se inte tillbaka, gå framåt. Ibland måste man bara hoppa och nu har du gjort det. Hon har varit så obeskrivligt elak din fru och du vet ju det själv. Du har redan pratat med SG om att du ska flytta och hen ser fram emot lugn och ro. Ni har verkligen allt att vinna.
Lycka till nu!

@Miss Mary Poppins Älskade Mary!

Det här är nog som att svära i kyrkan, men jag tar fel beslut nykter när det gäller min fru. Jag vet, jag fattar att det inte fungerar med henne, men mitt nyktra jag får alltid dåligt samvete och tänker att det kanske kan gå att lösa. Det går inte, mitt onyktra jag vet det. Jag vill inte vara onykter, men när det gäller att hantera mina känslor mot henne måste jag. Hur sjukt det än kan låta så är min bästa medecin för att inte falla igenom att dricka.

Vad mitt nästa steg är? Ingen aning, eller jag har ju planerat detta länge men har ändå ingen aning. Enligt planen ska jag kontakta advokat imorgon, leta bostad på Onsdag och sen ringa läkare om samtalsstöd på torsdag..... lär ju inte gå så fort...... Men får ta en dag i taget.

Tack, tack, tack för allt Mary!

Godmorgon ❤🙏
Hoppas du kunde sova ens lite. Så idag ska du kontakta juristen. Det blir en konkret åtgärd. Du kanske hinner även kika på bostäder på nätet? 😁💚 Jag vet inte hur det är där du bor, men här finns ganska lång kö. Däremot har socialtjänsten förtur att ta fram bostäder (lite tillfälliga) till människor som behöver det. Eller du kanske ska köpa eget?

Ok, du behöver dricka. Synd. Kan du försöka dricka "så lite som möjligt" då? Det är konstigt hur olika man kan vara. För mig var det just nykterheten som gav mig fokus och hjälpte mig att överleva. Inget dumt blev sagt och jag bara räknade nyktra dagar och väntade tills jag var i balans. Hade jag fortsatt dricka så hade jag fallit tillbaka till en osund relation 🙏❤

Hoppas du kan andas lite idag och komma vidare med processen. Ha en "så bra dag som möjligt " ❤🙏💚🧚

Vad trevligt att vakna och se ett inlägg från min favorittjej! Jag sov som en stock, vaknat utvilad och klar i huvudet (trots att jag drack lite igår). Tanken är att inte dricka mer, ska ju starta mitt nya liv nu. Men jag ska inte sätta något mål med total nykterhet då jag inte kan sparka på mig om jag skulle falla.

Jag tror jag väntar en eller ett par dagar innan jag tar nästa steg, jag tror jag behöver landa lite mer i mitt beslut först. Är fortfarande riktigt riktigt förbannad på henne, hur kan hon ens tror att hon ska kunna skylla detta på mig. Jag har stått ut med hennes terror i fler år än jag kan räkna och om hon inte kan se sitt beteende så är hon verkligen sjuk på riktigt. Jag måste påminna mig själv så jag inte luras av hennes meddelanden och snedvridna verklighet.

Vill jag bli utskälld för att göra varma mackor fel? Vill jag bli kritiserad för att jag skär en baguette från fel håll? Vill jag få skäll för att jag tuggar för fort? Vill jag b li kritiserad för att jag kliar mig på foten medans vi tittar på tv? Vill jag få skäll för att jag körde genom en vattenpöl och stänkte ner personen på trottoaren trots att jag körde en meter från vattenpölen? Vill jag få skäll för att jag berättade att bilen hade 6 växlar och hon körde i femte växeln på motorvägen (en av de första gångerna hon körde bilen och var van med en bil med 5 växlar), vill jag bli attackerad och får blåmärken över hela armen medans jag kör bil för att jag och SG betalade för våra drickor på bensinmacken innan hon valt en dricka (och att hon är en vuxen människa med egna kreditkort och pengar), vill jafg ha bästa dagen på semestern förstörd för att jag inte vissta att hon ville gå till en speciell souverniraffär och köpa en speciellt souvernir, vill jag ha ännu en högtid förstörd med att hon kastar mat över hela köket, vill jag lämna ännu en resturang för att hon inte hittade något hon kan äta på menyn och vill jag bli beskylld för att menyn var så dålig? Nja, jag tror jag har svaret.....

🙄🙄🙄 Ja, inte så svårt att gissa svaret... 😅

Favorit?? 🙉🙀 Tacka tackar 💚🙏 Mary är ju härlig. Ganska lik mig. Men inte helt 🤭😉 Snäll du är ❤🙏

Vila du och landa. Bra att du inte hastar dig. Jag bara önskar att du aldrig mer blir slagen eller psykiskt misshandlat. Blir så illa berörd 😔

Jag tycker du ska ta en promenad och lyssna lite på fågelkvitter i skogen. Några djupa andetag i den friska luften kan rensa huvudet lite 👌❤

🌸🧚🌸🧚🌸

Tack Mary! Jag har faktiskt varit ute och gått, inte i skogen men vid vattnet. Jag blir bara så arg, ledsen, besviken. Jag vill ju inget hellre än att åka hem och att allt ska vara bra. Men jag vet ju att det bara är en fantasi. Hon behöver mig för att kunna kränka mig så hon mår bra. Det går jag inte med på längre.

Ibland har vi människor svårigheter att acceptera två motsatser samtidigt. Du verkar ändå se båda sidorna av myntet. Så klart önskar du att allt var bra ❤❤❤ det tar tid att komma över sorgen. För mig tog det över ett år (från äktenskap) och för andra tar det ännu längre. Men du kommer inte ligga på botten tills dess utan små stunder av lyckan kommer smyga in till dit liv ska du se 💚🙏

Att sakna det du förlorad är inte farligt. Det är smärtsamt men inte dödligt. Använd inte energin på att trycka bort den. Alla känslor dyker tidigare eller senare fram ändå. Tillåt dig att vara ledsen. 💚

Min senaste separation gick hyfsat ok ändå, men jag var så fruktansvärt ledsen även om det bara var en kortare relation. Kan knappt föreställa mig den smärta du har.
Styrkekram ❤🌸❤🌸❤

🧚

Profile picture for user Li-Lo

Hej igen Nystart

Det låter som att du stannar upp och idag får fatt i lugna och långsiktiga tankar. Glädjande att höra att du inte tänker dricka mer.

Forumet är främst en plats för helt vanliga personer som vill byta erfarenheter och får stöd men det är också en plats där det jobbar ett team av professionella (vi) som ibland gör bedömningen att vi behöver gå in och skriva till en användare. En situation då vi nästan alltid gör det, är när vi läser om att barn far illa, och det är också därför vi nu skriver igen i din tråd.

I vår samlade erfarenhet är det endast en tankefälla att alkoholen är en lösning på ett så här komplext problem. Men, vi vet också att det är en flykt för stunden. När du drack igår skrev du på forumet att du inte hade någon aning om vad nästa steg skulle vara - trots att du hade gjort en tydlig plan på förhand. Alkoholen bidrar starkt till en sådan handlingsförlamning. För att behålla den klara blicken på målet, att göra det du kan för att så snabbt det går få till en bättre situation för dina barn, behöver du just nu vara nykter. Du är inte ensam om att känna att det är enda lösningen men det stämmer helt enkelt inte. Det finns stöd och andra lösningar. Det kan vara så att en psykologkontakt eller terapi kan hjälpa dig att hantera svåra känslor eller bidra till förmåga att agera på andra sätt. Ett annat alternativ än att dricka är det du gjort nu. Lämnat situationen.

Varför vi skriver till dig återkommande är i oro för barnen. Du vill göra detta på ett sätt som är rimligt för dig och om vi förstår dig rätt är det annorlunda den här gången.

Det som oroar är att du lämnat barnen i en miljö där det pågår fysiskt och psykiskt våld. Där ett av barnen bär en hemlighet och är särskilt utsatt.

Det är en komplex situation då såväl din fru och du är ”anhöriga”. Du till en person som du misstänker har en personlighetsstörning och hon är anhörig till någon som dricker för mycket. I detta verkar det ha utvecklats en destruktiv anknytning. Utifrån det du skriver kastas du mellan hat, likgiltighet och en stark anknytning. Mitt i detta har du insikt i vad ditt ansvar som förälder är vilket får dig att behöva hantera ett dåligt samvete. Blir rörd av att du nämner ett dåligt samvete, det är att närma sig tankar om på vilket sätt en själv kan göra annorlunda. Det är klart att det finns en lättnad i att rada upp den andras tillkortakommande och ibland behöver en göra det för att sats i att exempelvis avsluta en relation samtidigt är det sällan hjälpsamt när det blir svart-vitt. Speciellt inte utifrån barnens perspektiv.

Så vill du reflektera över vad du kan göra nu för att bli den person du vill vara, den förälder du kan vara och samtidigt reflektera över hur alkohol spelat in är det en fin start. Ofta är det först då vi förstå vår egen del som vi kan göra något åt den.
Eller hur tänker du?

Du kom till oss för att få stöd att förändra dina alkoholvanor och det vill vi och de användare som skriver i din tråd ge dig samtidigt tänker vi att det du skriver om din fru om det som försiggår mellan er kan behöva en annan arena.

Jag är osäker på om du känner till det som kallas normaliseringsprocessen. Mycket av det du skriver får mig att tänka på den. Så ett konkret råd vi har till dig är att ringa kvinnofridslinjen. Där kan du få tala med professionella rådgivare som förstår hur det kan vara att befinna sig i en relation med hot om och agerat våld. Det är svårt att se mönster när en står mitt i. Den andras och de egna.
Vi stöttar dig gärna genom att vara hjälpsamma med strategier för att förändra dina alkoholvanor och med att få fatt i styrka för att se till dina egna behov nu för att kunna vara den nyktra förälder du vill vara. Du är mer än välkommen att skriva om, berätta och rådfråga om det som rör dig.
Det som gäller din relation kan få utrymme i samtal med exempelvis Kvinnofrid, som nås på tel: 020 50 50 50 jag bifogar även en länk som dina barn kan ha hjälp av.

https://www.bris.se/for-barn-och-unga/just-nu/
https://kvinnofridslinjen.se/sv/

Vänligen admi med Li-Lo vid pennan.
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Jag håller på och utbildar mig själv om cognitive dissonance för narc överlevare. Det är fruktansvärt hur läskigt detta ämnet är och hur mycket som stämmer. För ett år sedan var jag som besatt att läsa om narcissism och vad som var fel på min fru. Nu är jag som besatt att lära mig vad som är fel på mig och hur jag kan må bättre och bli fri. Bara det måste ändå ses som ett riktigt sundhetstecken. Jag tror mycket under hela min tid med henne har gått ut på at hitta acceptable saker att göra utan att få skit, att dricka var en av de accepterade sakerna. Hennes pappa var en total narc och även alkoholist. Hon har alltid sett upp till honom och använder fortfarande honom som moralpekare och hot om jag behandlar henne i hennes ögon illa (han har varit död i snart 10 år). När han levde så var han konstant upptagen med jobb, projekt, vad som helst fram tills ganska exakt kl 16 då hans kväll började och han bara kopplade av (och drack). Min fru har fått hela världsbilden från detta, man skall vara upptagen hela dagen, men efter en viss tid så skall alla i huset vara helt lugna och ingen får störa henne, hennes tid är kl 19. Jag har lärt mig att om jag går och lägger mig i soffan och kollar på tv innan hennes tid är inne då får jag skit, men om jag hittar på något jobb så hon tror jag är upptagen då är det okej (kan vara gräva en grop och sen fylla den igen). Vet inte var jag ville komma med detta svammel, men jobbar på med mig själv iallafall. En dag i taget, både med separation och alkohol.

En dag i taget, både med separation och alkohol... låter bra ❤👌

Ursäkta om jag är trög 🙉 men har du bestämt att inte dricka nu eller ska du vänta med det. Försökte läsa igen, men är nog lite trött i huvudet 💚🙏🧚

Önskar du hittade lite krafter och motivation till nykterhet så blir det andra lättare att hantera sedan.

Här rullar vardagen på med full rulle. Läxor och fritidsintressen. Hinner inte ens vara sugen på A. Så här går det bra 🥳😅👌❤

@Li-Lo Oj vad långt meddelande, och jag missade det då det hamnade bakom ett som jag skrev samtidigt. Tack för att ni bryr er, tack så otroligt mycket.

@Miss Mary Poppins Jag kanske inte skriver så bra, men ja tanken är ju att få ner drickandet. Jag vet ju att bäst vore ju om jag slutade helt rakt av, men med den stressen jag har över det andra kan jag inte lova mig själv det hela. Men som @Li-Lo skriver så gör alkoholen att det blir svårare att agera, men nu dricker jag ju inte såna mängder att jag blir bortom sans utan det handlar mycket mindre än så.

Jag har funderat igenom mycket av vad @Li-Lo skrev till mig och jag är inte säker på att detta är rätt forum för mig. Jag förstår vad hon skriver men jag behöver verkligen inte mer skam lagd på mig och känna mer dåligt samvete, det har jag fått i mängder av min fru. Jag försöker så gott jag kan, men efter att ha tagit ett så stort steg som jag faktist gjort få det bekräftat att det inte är tillräckligt. Att jag är den kassa pappan som jag tydligen är. Hur jag kunnat lämna barnen hos en ostabil person. Tror ni jag ville det? Men för att rädda barnen måste jag rädda mig själv först.

Det är tråkigt hur det blev. Det var säkert inte vad Li-Lo ville. Utifrån sin profession behöver hon hjälpa oss om vi är i en situation där vi kanske inte är på topp.
Ingen är en toppen förälder mitt i en kris ❤🙏

Hur du än väljer så hoppas jag att du väljer nykterheten och att allt löser sig. Men helst vill jag så klart att du väljer att stanna här och kämpa med oss.

Styrkekram 💚🧚

Vi läser inte LiLos inlägg på samma sätt Nystart. Jag tyckte inte det var kritik mot dig det handlade om eller att du skulle känna skam. Däremot fanns en tydlig uppmaning i att ha dina barns bästa för ögonen nu när du går vidare i dina steg. Du har nu tagit steget att lämna. Sen ska du vidare. Att dricka nu är säkert lockande men gör precis som LiLo skriver att man blir passiv och att det blir så svårt att hitta något att börja med. Du har en plan för hur du ska vidare. Använd den. Och dina barn behöver dig väldigt mycket. Men du kan inte leva i ert kaos då går du under, så du måste hitta styrkan att ta ett steg till nu. Tror att SG blir besviken på dig om du återvänder. Hämta hem hen och G till ert nya liv i lugn och ro. Tänk på allt fint du kan göra med barnen om det är bara ni. Ni kan skära baguetter åt vilket håll ni vill, ni kan vila tillsammans, ni kan åka på utflykt utan att nån kritiserar resmålet. Tänk på allt fint du vill med dina barn och ta er dit. Jag vet att du kan göra det här.

@Sisyfos @Li-Lo @Miss Mary Poppins Jag förstår att ingen vill mig illa, men jag reagerar så efter att ha blivit kritiserad konstant under 15+ år. Men, om detta tar 1 vecka, 1 månad eller ännu längre spelar ingen roll så länge slutresulttet blir frihet. Jag är inte orolig just nu över barnen, min fru kör en charmoffensiv för både för att visa att hon är bättre än mig. Hon har även bättrat sig mot den sista halvåret då jag verkligen satt hårt mot hårt när hon gått över gränsen, hon har lärt sig lite. Men, jag har inte orken att eller viljan att försöka få henne att ändra sig mot mig - att ha fått henne dit hon är nu har tagit all min kraft.

Men jag förstår detta är ett forum för alkohol, visst jag dricker för mycket men mitt riktiga problem är inte alkohol. De som skriver här (speciellt personalen) är experter på alkohol, kanske inte andra saker. Jag ska försöka skriva mindre om mina problem som inte berör alkohol då de verkar röra till det. Angående alkoholen, jag har inga fysiska problem med den och inte heller någon besatthet att supa mig full, det har mest handlat om att ha en vän i ett ensamt äktenskap. Visst vissa kvällar kanske det blir för mycket, men långt ifrån alla. Tror inte att alkoholen kommer vara ett problem för mig när jag väl är fri och kan börja få nya rutiner i livet. Men tills dess ska jag förstås minimera den och inte låta den grumla mina planer.

När jag skrev att jag hade planerat att kontakta advokat dag 1, mäklare dag 2 osv menade jag egentligen inte att jag skulle göra detta dag 1 och 2, men att så fort jag är redo ska jag göra detta. Pusslet är så mycket större än att bara fixa det praktiska.

Ha en fin dag alla, det ska jag försöka ha.

Haloj där! Kul att du inte slutade skriva! Håller helt med att bättre fokusera på nykterheten och på att ändra vanor. Andra sidan så verkar alla trådar ha lite sina "teman". Man får skriva om barnen och hobbyn.

För mig är det givande att veta lite bakgrund och andra faktorer som bidrar till om vi dricker eller ej. Men det viktigaste här är att stötta varandra för att förändra våra dryckesvanor.

Vågar du köra en nykter vecka 😉💚🙏?

❤🌸❤🌸❤

🧚

Fina Mary! Nej jag törs inte ta en vecka nu, jag får minimera så mycket jag kan men min kamp ligger någon annanstans. Var nästan på väg att förlora den när jag kom på att lyssna på mina inspelningar och lösa mina anteckningar. Tillbaks på banan efter det, behövde verkligen en påminnelse.

Hoppas det går bra nu Nystart!
Jag är faktiskt uppriktigt rädd att du ska dricka, inte ha ork att bestämma dig, tänka att nu låter hon trevlig igen, det kanske inte är så farligt ändå och så återvända igen till det kaos där ingen mår bra.
Du skriver att alkoholterapeuterna, vi andra, inte ens de vanliga psykologer och terapeuter som skriver härinne kan veta om dina barn far illa i det här, men läs det du skriver. Det måste till en fullkomlig empatilös person för att inte se att ert hem för barnen inte fungerar. Nu blir du säkert arg igen och säger att du behöver inte det här just nu för att du har annat att tänka på. Men du har tänkt och planerat i flera år. Du skyller ditt drickande på frun och jag börjar undra om du har fått sådana skador som påverkar din personlighet för du känns mycket mer aggressiv nu än du har gjort tidigare och en del av det kan vara alkoholrelaterat. Men kanske främst är att du lever i den relation som du har.
Du mår ju absolut inte bra i ert kaos så mycket är klart, men nu skriver du att du måste dricka för att kunna fortsätta att lämna, men du tar inte tag i något av det du måste göra.
Ja, jag vet att du blir arg nu, men jag tänker att varken du eller dina barn ska stanna i det där förhållandet. Golden som du skriver har blivit precis som din fru och mobbar dig och sitt syskon, men kommer sen och är ledsen och ber om ursäkt. Då mår man inte bra.
Scapegoat som gråter i skolan och som nu är glad för att ni ska flytta dit där ni får lugn och ro.
Bara att du kallar dem Golden och Scapegoat visar ju vilka osunda relationer ni har i familjen. Ja, du kan bli arg över det också och skriva att det inte alls är så illa och att det till viss del har blivit bättre, men du skriver själv hur arg du är på din fru, det riktigt bubblar av ilska över allt hon gör. Visslar, tittar på TV..,
När jag slutade var jag skitirriterad på min sambo... min tonårsdotter plockade ju upp det där direkt. En sån ilska märks och går nästan att ta på. Och barn som värnar sina föräldrar vill att de ska vara sams.
Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du kommer vidare nu. Jag tror verkligen inte att nån av er skulle må bra om du går tillbaka nu och just nu har du ett val. Låt det inte börja om igen. I all välmening!

Du skriver att ingen förstår och det är klart att vi inte förstår exakt hur du har det. Dock förstår vi en hel del bland annat om hur alkohol fungerar och hur den passiviserar och personlighetsförändrar. Vi förstår en hel del om hur det är att sitta med kliande offerkoftor och inte kunna ta sig vidare.
Några av oss förstår också hur det är att växa upp i en icke fungerande familj och vilka effekter det får för framtiden. Flera av oss förstår hur det är att veta att vi borde göra något men har befunnit oss i en känsla av maktlöshet. Du har levt med år av psykisk terror och har inte fått vila på länge. Du sabbar sömnen med alkohol. Du är inte dig själv och du är så inne i den situation där du nu befinner dig så du har svårt att hitta ut.
Du är en fin människa Nystart men jag tänker att du faktiskt är för ingrottad i en alldeles omöjlig situation för att se klart. Jag tror du behöver hjälp ur den. Och många av oss som inte förstår har befunnit oss i liknande situationer men inte i närheten av den psykiska tortyr som du har blivit utsatt för. Gå vidare nu. Missa inte det här tåget.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Sisyfos Och jag håller med! Vi kan lyssna och stötta allt vad vi orkar, men det är du Nystart som måste GÖRA. Idag helst. Och vad du än gör så ska du inte gå tillbaka. Please ❤️ Vi skriver det här av hundra procent omtanke med dig och dina barn. Och frun också faktiskt, hon behöver hjälp. Och om ni lämnar henne så kommer hon kanske till skott och söker hjälp, för sin egen skull.

Kram 🐘

Profile picture for user Soffi

Nu skriver jag helt utifrån egen erfarenhet, kan det hjälpa dig blir jag glad, om inte, bortse från detta.
Första dagarna är x len, falsk. Det ger tid att fixa allt som måste göras. Ta vara på den tiden!!!!
När x börjar förstå att det är allvar byter x skepnad. All tid går åt till att skydda och försvara sig mot anklagelser och hämndförsök. Då är det skönt att de flesta måsten redan är fixade.
Önskar dig allt gott!
Kram 🧡

@Soffi Tack! Du har så rätt. Det är dessutom väldigt mycket svårare att ta en kamp mot henne när hon är falsk, trots att jag vet vad hon håller på med är det svårt att vara elak mot någon som spelar snäll/offer/oförstående etc. Att lämna någon som beter sig som ett monster är ju egentligen ingen konst i sig, då vet man iallafall vad man kampas mot. Men jag har mitt ljudklipp jag råkade spela in av misstag där hon mordhotar mig, ber mig dra åt helvete och så vidare - jag har börjat lyssna på regelbundet för att inte glömma bort.

@Sisyfos @Andrahalvlek Jag blir inte arg, ni har ju rätt i det ni skriver. Jag ska försöka kommentera detta men just nu hinner jag inte.

@Sisyfos Jag ska försöka svara på dina olika delar.

"Jag är faktiskt uppriktigt rädd att du ska dricka, inte ha ork att bestämma dig, tänka att nu låter hon trevlig igen, det kanske inte är så farligt,ändå och så återvända igen till det kaos där ingen mår bra."
-Nej du ska inte behöva vara orolig, vare sig jag dricker eller ej. Jag ska inte gå tillbaka, aldrig. Då överlever jag inte, det är den bistra sanningen. Jag har dessutom mina journaler och röstinspelningar jag kan titta i och lyssna på för att solidifiera mitt beslut.

"Du skriver att alkoholterapeuterna, vi andra, inte ens de vanliga psykologer och terapeuter som skriver härinne kan veta om dina barn far illa i det här, men läs det du skriver."
- Det är jag väl medveten om, både barnen och jag har farit väldigt illa. Jag har ju på något sätt köpt alla hennes lögner och därför inte fattat och kunnat rädda mig och barnen. Men för att rädda barnen måste jag rödda mig sjölv först, tänk på vad de säger på flygplanen - sätt på din egen mask först innan du hjälper andra.

"Du skyller ditt drickande på frun och jag börjar undra om du har fått sådana skador som påverkar din personlighet för du känns mycket mer aggressiv nu än du har gjort tidigare och en del av det kan vara alkoholrelaterat. Men kanske främst är att du lever i den relation som du har."
- All min ilska kommer från henne, när jag är borta från henne i både tanken och rummet är jag lugn och det oavsett om jag är nykter eller ej. Jag tror inte jag har fått några större skador på hjärnan pga drickandet, men jag kan ju förstås ha fel (hoppas jag klarat mig).

"Du mår ju absolut inte bra i ert kaos så mycket är klart, men nu skriver du att du måste dricka för att kunna fortsätta att lämna, men du tar inte tag i något av det du måste göra."
- Nej jag måste inte dricka, men i vissa stunder hjälper det iallafall för stunden. Men långsiktigt vet ju både du och jag att alkohol inte är en lösning.

"Ja, jag vet att du blir arg nu, men jag tänker att varken du eller dina barn ska stanna i det där förhållandet. Golden som du skriver har blivit precis som din fru och mobbar dig och sitt syskon, men kommer sen och är ledsen och ber om ursäkt. Då mår man inte bra.
Scapegoat som gråter i skolan och som nu är glad för att ni ska flytta dit där ni får lugn och ro.
Bara att du kallar dem Golden och Scapegoat visar ju vilka osunda relationer ni har i familjen. Ja, du kan bli arg över det också och skriva att det inte alls är så illa och att det till viss del har blivit bättre, men du skriver själv hur arg du är på din fru, det riktigt bubblar av ilska över allt hon gör. Visslar, tittar på TV..,"
- Jug kunde inte hålla med dig mer.

"Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du kommer vidare nu. Jag tror verkligen inte att nån av er skulle må bra om du går tillbaka nu och just nu har du ett val. Låt det inte börja om igen. I all välmening!"
-Tack!

Tack själv, Nystart!
Känns bra att du inte ser nån väg tillbaka. Mina båda inlägg handlade om det, för det kändes dom om du började tveka. Så skönt att så inte är fallet. För både din och barnens skull. Nu kan det bara bli bättre, en sak i taget. Stort, stort lycka till!
Du grejar det här.

@Sisyfos Jag har varit och träffat mina underbara barn, jag körde dem fram o tillbaks till deras träning och tittade. De är helt andra personer när jag är själv med dem. Det var ledsamt att lämna dem hemma igen, men jag hade inget sug alls att komma med dem in och träffa henne. Hon höll sig undan, hon tror fortfarande att jag ska komma hem igen. Få se hur det urartar när hon inser att jag inte kommer göra det.

Vet du Nystart att det är den där typen av inlägg där du beskriver när du umgås med barnen som är så ljusa och positiva. När du har skrivit att du och barnen gjorde något kul och struntade i din fru, eller ibland när hon har följt med er och gnällt om allt istället. Då har jag tänkt att det inte går att leva med en sån person. Livet måste ändå gå ut på att man har roligt med och trivs att umgås med dem man lever med.
Och du och barnen verkar ha det så.
Lycka till med allt! Kramar!

@Sisyfos De försökte ju få mig att komma hem, följde ett skript som de garanterat fått från henne. De försökte även i detalj få reda på var jag bor, lite för genomskinligt. Fast om hon verkligen skulle vilja veta var jag bor så finns det inte så många hotell för henne att leta på och bilen står ju utanför. Funderar på om jag ska åka till någon grannstad istället där jag kommer bort lite till från henne och inte riskerar att hon skulle dyka upp, men tror det är ganska liten risk ett tag till.

Men nu börjar jag landa i mitt beslut och ser väldigt positivt på framtiden, jag vet att själva processen kommer bli ett helvete. Men jag tror jag måste ta tag i drickandet ordentligt och köra detta med klart huvud. Ska nog använda helgen till att sätta en mer detaljerad plan och sen samtidigt dra ner på drickandet till lägsta möjliga nivå. Även om jag inte dricker så jättemycket så tappar jag ju några procent på prestationen och det är inte bra.

Jag har en klar målbild på hur livet ska se ut efter detta, jag drömmer mig in i det och det hjälper. Ett liv fritt från henne och inget mer drickande i ensamhet.

@nystart skrev:"Jag har en klar målbild på hur livet ska se ut efter detta, jag drömmer mig in i det och det hjälper. Ett liv fritt från henne och inget mer drickande i ensamhet."

Det låter toppen! Vi finns här och stöttar dig ❤️

Kram 🐘

@nystart
Jag blir så otroligt lättad av att läsa att du tagit steget att lämna! Och samtidigt gör det mig ont att du är mitt i det här oerhört jobbiga. Men du har din målbild. Du har din plan. Du kommer att ta dig igenom och ut på andra sidan. Tilltufsad och ärrad, men fri. Och sedan blir det bara bättre. Jag hejar på dig! Kram

Klar målbild!! Bra!! Nu behöver vi bara en plan!! Det grejar du. 💪💚

Blir så glad över att du vill ta resan nykter! Alla skitreaktioner som alkoholen ger är så lätt att tolka som ångest, rastlöshet och omständigheter. Men när alkoholen lämnar kroppen ordentligt så ser man så klart allt man kan vara tacksam för 🙏❤

Jag ser framemot att peppa dig när du bestämt dig 🥳🧚🙏

Jag fick ett meddelande från henne idag, hon skrev att hon saknade mig. Det högg i bröstet direkt, men jag öppnade mitt Excelark och lästa några incidenter jag skrivit ned och insåg att jag saknar inte henne. Eller, jo jag saknar den jag drömde om att hon var, men inte den hon är. Jag vill bara får allt det här avslutat, men jag vet inte vilket bästa sättet är för att undvika en allt för infekterad strid. Material bryr jag mig inte om längre, vill ju förstås inte att alla mina saker skall gå sönder, men att få ett liv i lugn och ro även om det så är i en enrumslägenhet i ett mindre attraktivt kvarter slår alternativet att gå tillbaks.

Jag tror ju alltid (oftast) att rak och tydlig information är det bästa. Nu är hon ju speciell din fru, men jag tänker att de flesta människor har lättare att förhålla sig till ett tydligt faktum än när de är osäkra och inte vet vad de ska rätta sig efter och om du inte tror att det är totalt fel så kanske det är det bästa sättet.
Det bästa nu är kanske att köra på och ta tag i svårigheterna en i taget när de dyker upp. Tror att du kommer att känna dig fri när du har skapat din plan för att nå målet.

Det som gör det så svårt att varje gång jag har tagit upp något som jag tycker hon gjort fel, stort eller litet, så förnekar hon det direkt och säger att jag hittar på. Trycker jag på om det och säger att jag tagit illa upp så säger hon bara åt mig att sluta vara så känslig. Hur håller man en konversation med en sån person? Så nör jag nu kommer säga till henne att jag inte kommer hem, ger jag henne en anledning så kommer hon direkt att starta en argumentation om att jag hittar på. Ger jag ingen anledning så kommer hon bara mala på om varför jag inte kommer hem. Sitter i ett totalt moment 22 med detta, ger jag henne en anledning är det mitt fel, ger jag inte en anledning är det mitt fel också. Det är tur att jag har mina bevis på hur hon betett sig, annars hade jag sökert köpt hennes lögner igen.

Gaslighting är en form av manipulation där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa.

Läs mer om det, tror du kommer att hitta svar och lösningar där 😉

@Miss Mary Poppins skrev:"Gaslighting är en form av manipulation där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa.

Läs mer om det, tror du kommer att hitta svar och lösningar där 😉"

Haha, jag har nog redan en doktorstitel inom ämnet! Tack för att du skriver det, gör det enklare att greppa och att det inte bara är något jag hittat på nätet och läst om. Jag slängde iväg ett meddelande till henne och berättade att jag har fått nog av hennes mobbning och att jag lämnat henne. Det lär hon inte acceptera så ska bli spännande att se hur hon svarar på det, eller spännande är helt fel ord då jag inte ser fram emot det. Tids nog kommer nog poletten trilla ner och då kommer hon tappa masken och då börjar helvetet.

@nystart
Din fru är omöjlig att argumentera med. Du matar bara monstret (hennes vinnarskalle) med förklaringar. Känner du till förhållningssättet ”lågaffektivt bemötande”? Det brukar vara det enda rätta i den här typen av situationer. Och du är faktiskt inte skyldig henne, eller någon annan, förklaringar. Du behöver ingens medgivande. Jag har bestämt mig för att lämna den här relationen. Punkt. Upprepa så många gånger som det behövs. Det räcker. I kontakt med människor med normalutvecklad empatisk förmåga (som bara är litet ego och orättvisa så där som vi människor kan vara ibland) hör det ju till att vi ger förklaringar utifrån ett ”jag-perspektiv”, eftersom vår egen empatiska förmåga kräver det. I kontakten med människor som din fru måste man däremot stänga av sin egen empati och förmåga till inkännande, inta ett lågaffektivt bemötande, dra en linje i sanden och hålla stenhårt på den. Kram

@Mirabelle G-S Tack för ditt inlägg, du har så rätt i det du skriver. Det enda som verkligen hjälper är att ha noll eller så lite kontakt som möjligt, och vid kontakt hålla det så kort som möjligt. Iallafall är det vad jag läst om att alla rekommenderar när man är inblandad med såna som min fru. Det här med att stänga av empatin och alla andra känslor för att skydda mig själv, det är nog det jag gjort väldigt mycket med alkohol. Har läst att många med relationer till emotionellt svåra personer hamnar i missbruk av alkohol eller andra droger.

Mitt största dilemma nu är hur går jag vidare och får igenom en separation/skiljsmässa utan att reta upp henne allt för mycket? Jag vill verkligen inte att det ska eskalera till ett infekterat bråk, men är rädd att det är oundvikligt. Om detta inte är hennes fel, så är det ju mitt. Och inget är hennes fel så då är det mitt fel. Alltså har hon rätt och jag fel, dvs hon har rätt till allt och jag till inget. Sen hur hon kommer spela det får vi se.

@nystart
Jag tror att den linjen du håller nu är den bästa för att ta dig igenom processen och reta upp henne så litet som möjligt. Kort, saklig kontakt, utan förklaringar eller argument. Du signalerar att det finns ingen kamp. Inget att vinna. Bara faktum, som hon kan välja att ondgöra sig över, men det får hon göra för sig själv. Det är inget du tänker ta del av. Lägg på luren direkt när hon börjar dra in dig i argumentation och stäng av telefonen. Låt henne sparka och skrika sig trött utan din inblandning. I alla händelser är det en linje som kommer att skydda din egen psykiska hälsa, oavsett hur hon reagerar. Hennes reaktioner är hennes ansvar. Hennes problem. Det är tufft, men du kommer att fixa det här!

@Mirabelle G-S Just nu har jag 6 missade samtal och minst ett medellande. De medelanden jag läst fram tills nu har alla handlat om henne och hur hon känner. Inte ett enda om hur jag känner, det är inte oväntat för så har det alltid varit. Fortsätter hon får jag blockera henne, men det är jag rädd skulle eskalera situationen. Nu ska jag gå ut på en promenad och försöka skingra tankarna lite. Tack för att du stöttar. Kram

@Mirabelle G-S skrev:"Tystnad är det bästa svaret."

Håller med Mirabelle! När jag bröt upp från min relation till min alkoholiserade sambo (inte barnens pappa utan en senare relation som pågick under 1,5 år) så försökte han på alla sätt förklara sin oskuld. Han tyckte att jag överdrev hans drickande, att jag var elak som ”kastade ut honom” (ur min lägenhet) och ja, jag var en idiot kort sagt.

Hans vänner och anhöriga hatade mig, så jag fick blocka allihop på fejjan och även blocka deras telefonnummer. Gjorde detsamma med ex-sambon, han hade noll kontaktvägar till mig. Han försökte till och med via mail förklara sin oskuld till min bästa vän. Hon svarade honom inte ens, utan sa till mig ”Vad tror han? Att vi ska tro mer på honom än på dig? Pucko.”

I slutändan vet jag vad jag har gjort - och vad han har gjort. Den vetskapen ska ingen ta ifrån mig. Han kan slåss och kämpa för sin oskuld och för att rentvå sitt rykte. Jag kunde inte bry mig mindre. Från mig får han tystnad. Och det tog bara några månader innan han tystnade också.

Kram 🐘

På. Det betyder inte att jag tog lätt på separationen. Jag grät och våndades, mådde jättedåligt under flera månader. Men jag tvekade aldrig över att jag tagit rätt beslut. Jag stod upp för mig själv.

Tack för er support, det betyder mycket för mig. Även om detta inte direkt handlar om alkohol så hjälper det otroligt mycket att ha några som stöttar. Ju mer jag distansierar mig och läser om personer som min fru blir jag mer och mer rädd, de följer verkligen ett script. Jag inser att vad jag än gör kommer inget bli bättre av att prata med henne, hon kommer antingen spela offer, kärleksbomba mig eller börja skrika. Troligen en kombination när det ena inte fungerar så blir det nästa. Jag vill verkligen inte tillbaka dit och jag har redan skrivit att jag lämnat henne pga hennes psykiska misshandel. Det räcker så för mig. Hon har inte ens sagt förlåt. Hon har sagt att hon ör ledsen att jag lämnat henne, men det är ju för att hon är ledsen för sig själv. Nu har hon ingen att gapa och skrika på, ingen som kan försörja henne. Hon börjar nog inse att hennes räkmacka slutar nu och hon måste skaffa sig ett jobb. Till och med barnen har frågat mig varför deras mamma inte jobbar medans alla andras mammor har jobb. Ja vad svarar man på det?

@nystart skrev:"de följer verkligen ett script. Jag inser att vad jag än gör kommer inget bli bättre av att prata med henne, hon kommer antingen spela offer, kärleksbomba mig eller börja skrika. Troligen en kombination när det ena inte fungerar så blir det nästa."
Så är det. Du är klok och har fått många bra insikter!
Det bästa är att ha "noll" kontakt med henne. Dvs prata bara om barnen med henne, för det måste du ju, i övrigt var så tyst du kan. Inga förklaringar. Bara ett fast beslut att du lämnat henne. Inga förväntningar på ett förlåt från henne - du kommer aldrig att få det. Slå hellre dövörat till alla dumheter hon kommer att säga.
Jag fick tom höra, när jag stod fast i mitt beslut att jag inte skulle ha honom i mitt liv längre och råkade säga att "jag bestämmer själv över mitt liv", att "Men du har ingen rätt att bestämma över mitt (hans) liv och JAG SKA HA DIG I MITT LIV" (ja, han skrek)... Det går inte att argumentera.

BRA beslut att minimera drickandet - så nära noll du kan, där också! Bäst med ett klart huvud och klara tankar.

Stå fast.
Önskar dig allt gott!
KRAM!

@Soffi Tack för det inlägg, det hjälper så otroligt mycket vad ni alla skriver till mig.

Jag fick 3 meddelanden från henne igår, det första skrev hon att hon var förkrossad. Det andra föreslog hon att vi skulle ses och gå ut på en date, och det tredje frågar hon varför jag hatar henne och hur jag kan lämna henne utan ett ord efter så lång tid tillsammans. Jag har känslan nu att hon är på väg att tappa det och att hon kommer gå åver till att bli elak nu,m på sätt och vis blir det lite enklare då för då vet jag ju att det är hon. Jag står fast vid mitt beslut, jag berättade att jag lämnade henne pga misshandeln hon utsatt mig för - det räcker för mig.

Jag drack en del igår, men jag kom till insikten att det faktist inte gav mig något förutom att ha något att göra. Vet inte om jag kan gå in och lova mig sjölv total nykterhet, men hela mitt mindset har ändrats sista tiden och jag tror jag kommer sätta stopp för drickandet och görsöka köra en nyttig period. Jag vill ju hellre vara i topptrim när jag väl kommer ut på andra sidan av detta och inte vara en förslappad fettklump med blodsprängda ögon. Kanske borde jag flytta över till det vidare livet istället då jag känner mig mer mogen, men får man flytta över utan att ha varit nykter en viss tid?

@nystart Kom bara! Det finns inga regler för när man får flytta in på Vidare livet 😊

Absolut blir det enklare för dig när frun väl tippar över kanten och lever ut sin destruktivitet, visar sitt rätta jag. Superbra att du ser igenom hennes manipulationstaktik. Om än det är en tragisk historia, och erfarenheter man inte önskar någon, så har ditt liv hittills rustat dig väl. Du kommer att gå stärkt ur det här, med kunskap och insikter i ryggsäcken som kommer att tjäna både dig och dina barn väl i framtiden. Klart bäst är ju om du får möta den framtiden fräsch, klar i blicken och rak i ryggen. Jag tror att du kan göra det 😊 Kram

@Mirabelle G-S skrev:"Du kommer att gå stärkt ur det här, med kunskap och insikter i ryggsäcken som kommer att tjäna både dig och dina barn väl i framtiden"
- De insikter jag börjat få om mig själv och andra personer i mitt liv hade jag aldrig fått utan att ha gått igenom detta. Det är ett par människor i mitt liv som jag utan att veta säkert skulle klassa som riktigt riskpersoner för att ha liknande personlighetsproblem. Att bara veta om detta gör att jag kan hantera dem med försiktigthet och ha garden uppe. Jag börjar dessutom misstänka att min mamma kan ha något slags störning, vet inte hur pass allvarlig, men väldigt mycket konsstiga saker har hänt henne och jag har alltid trott på henne, för hon är ju min mamma och varför skulle hon ljuga? Nu när jag ser tillbaka på vissa saker är de så otrolig i sin helhet att de kan omöjligt ha hänt, har jag blivit gaslightad av henne i hela mitt liv utan att veta om det? Jag vet inte, men vad jag vet är att jag ska ta det väldigt försiktigt med att anförto mig till henne framöver. Min Pappa är konflikträdd och en peoplepleaser, han lovar alltid allt till alla och sen när han inte kan hålla det så har det alltid varit jag som fått stå själv. Nog om mina analyser, men det ger mig styrka att titta på mig själv och försöka klura ut varför jag gjort som jag gjort och varför jag inte ska göra om samma misstag i gen.

Och ja jag kommer nog flytta över till vidare livet, ska fundera ut en lämplig rubrik tills jag är redo. Har mycker mer gemensamt med många där än de som gör sin första resa i denna forumdelen.

Tragiskt att hon verkligen inte fattar. Fick ett till meddelande nu, bilder på barnen och att de vill att jag ska komma hem och att hon ska ta hand om mig om jag kommer hem. WTF, ta hand om mig? Barnen, ja de vill jag ju vara med men jag fattar ju att det stora priset är att vara med dom utan henne. Svarade henne en sista gång att inte använda barnen, och att jag varnat henne att om hon inte slutade med sina beteenden så skulle jag lämna. Och eftersom hon inte gjorde det så har jag nu lömnat för gott och den enda du kan skylla på är dig själv. Vad svarar hon? Jo att hon inte har en aning om vad hon gjort. Suck. Bara där är ju beviset på att det är helt lönlöst. Vet hon inte ens om hur illa hon behandlar mig så har jag inget dåligt samvete what so ever över att lämna henne.

Profile picture for user Dwight Schrute

Hej Nystart,

Jag har läst en del i din tråd men ska erkänna att jag inte läst hela, det är ett antal inlägg :) Dock är igenkänningen stor i mycket av det du skriver om Henne. Jag reagerar starkt på att hon är oförstående kring sitt agerande, manipulation, skuldbeläggande. Men att ställa en diagnos som personlighetsstörning är väldigt svårt även för människor som utbildat sig i många år och har lång erfarenhet. Och, utan att misstro dig på något sätt, så hör vi en sida av historien och kan inte lägga pusslet. Och det ska nog inte ett gäng alkoholberoende ta på sig att göra ;)

Men! Du verkar uppriktigt vilja skapa ett bra liv för dig själv och dina barn och bör fokusera på att ge dig bäst förutsättningar för det. Och där är din riskkonsumtion av alkohol central. Du har nämnt att hon kommer använda det mot dig i en eventuell konflikt och det kommer väga mycket tungt mot dig, extra mycket som pappa (tyvärr). Mitt tips är att ta hjälp av en beroendemottagning i din närhet och var öppen och ärlig med din problematik (både med familjesituation och alkohol) och genuin i den önskan om förändring. Jag vet också att det på många ställen erbjuds gratis familjeterapi när barn är inblandade, inte alltid för att lösa ett problem, men för att skapa en bra kommunikation och grund för en separation. I ett sådant forum kommer din partner att "tvingas" lyssna och argumentera sansat med en oberoende tredje part i rummet och kan inte utöva sin manipulation.

Efter svammel (då detta som sagt berör mig) så kan man sammanfatta det med: Du har all rätt i världen att separera men inte all rätt i världen att ha ett riskbeteende med alkohol som förälder, det kommer bita dig i rumpan. Så försök att påverka det du kan för att du och dina barn ska få det så bra som möjligt.

KRAM!

@nystart skrev:"men hela mitt mindset har ändrats sista tiden och jag tror jag kommer sätta stopp för drickandet och görsöka köra en nyttig period. "

🧚💚 Hörde jag "sätta stopp för drickandet "? 😅🙏❤

Ja, men så bra att du flyttar till Det vidare livet 🙏💚 Det blir inte minst symboliskt viktigt steg.

Styrkekram ❤

Låter bra det här Nystart. Det är kanske skönt att ha bestämt sig. Att fundera fatta beslut är så energikrävande. Nu har du gett dig ut. Och du får många synpunkter här från andra som varit i samma situation att du gör rätt. Jag tänker med utgångspunkt i det du skrivit tidigare om ditt förhållande till alkohol att det kommer att ordna sig nu när du har lämnat den destruktiva miljön.
All lycka till nu!

@Sisyfos @Miss Mary Poppins Jag vet inte när jag flyttar in hos er, men det kommer snart. Jag är mitt inne i en turbulens just nu där jag försöker hitta vägen. Har fått flertalet meddelanden idag där hon gör allt för att få mig att komma hem, första har jag redan skrivit om, andra skrev hon att hon behöver mig och tredje bjöd hon mig på lunch imorgon. Detta utöver alla telefonsamtal med klarar av att lyssna på. Men jag står stark och vill verkligen inte åka hem och ge henne en till chans. Som många skriver här om alkoholen, spela hela filmen. Det gör jag och jag vet exakt hur den slutar.

Jag tar väldigt många långa promenader nu, det hjälper verkligen för att få lite mer klarhet i allt. Jag funderar nästan till och med på om jag skulle starta en blogg om ämnet, kanske skriva lite om historierna jag varit med om, finns så mycket att berätta. Men, just nu nöjer jag mig med att ta en dag i taget och hålla mig undan henne. För varje dag känner jag mig lite starkare, jag hoppas jag är såpass stark snart så jag ringen en advokat. Det känns läskigt men måste göras.

@Sisyfos Tack för ditt inlägg. Nej du idag har det verkligen inte gått bra, har haft för mycket kontakt och det har dragit ner mig under ytan. Jag skriver mer imorgon men nu är jag helt slut.

Usch vad fort det kan gå utför, hamnade djupt ner i hålet igår. Vet inte riktigt hur det gick till men hon kom in under skinnet på mig och jag tappade det helt, slutade med att jag dessutom drack. Jag vet inte hur det kunde gå som det gick, jag hade ju allt under kontroll. Men jag glömde bort för en stund att hon inte är normal och att jag inte kan resonera med henne. Hon beskyllde mig för att ge upp på vårt äktenskap, att jag bara lämnat utan förklaring. Detta är ju förstås inte sant, jag lämnade henne med förklaringen att jag inte tar mer av hennes misshandel. Jag sa också att det var hon som pushat ut mig och inte jag som gått, det var dumt då det gave henne fuel. Hon skickade ett antal meddelanden om jag ville rädda äktenskapet, jag svarade aldrig på det då jag vet att vad jag än svarar så är det meningslöst. Helst vill jag ju blockera hennes nummer och mail och allt annat, men det går ju inte när vi har barn. Ska försöka köra vad de kallar "medium chill", tror det är vad andra också föreslagit här. Dvs, försöka hålla allt så kort och ointressant som möjligt och bara fakta.

Hur som helst, trots den dubbla dikeskörningen så tror jag att jag fick en bättre insikt med båda mina problem och är ett steg närmre att lösa båda.

@Vin Santo skrev:"Hej igen Nystart,
Du borde omgående kontakta en psykolog/terapeut som kan hjälpa dig navigera i detta!
Lycka till!"
Långsiktigt mycket möjligt, kortsiktigt måste jag reda ut detta. Har gjort enorma framsteg anser jag, men ibland kör man i diket. Jag har valt att borsta av mig och fortsätta kämpa.

@nystart skrev:"trots den dubbla dikeskörningen så tror jag att jag fick en bättre insikt med båda mina problem och är ett steg närmre att lösa båda."
Rätt så, upp och stå. Stå fast, nu med fler erfarenheter som hjälper dig om du tar det rätt.
Du kan! Du klarar det här!

I all välmening, jag förstår att du har det tufft, men ring alla samtal du behöver, be om all hjälp du kan få, gör det så snart du bara kan, helst NU!
Du skriver att det är läskigt. Det är det! Du behöver samla kraft? Jag tror det GER kraft när det är gjort.

KRAM!🧡

Helt rätt resonerat. Borsta av dig och fortsätta kämpa. Det finns bara en väg - framåt och igenom. En fot framför den andra. Du har tagit massor av sjumilakliv i rätt riktning redan. Du klarar det här! Kram

@Sisyfos Tack för att du frågar. Jag har hållit mig mycket för mig själv sista veckan, slickat sår och jobbat med mig själv. Har egentligen mycket mer att skriva men gör inte det då jag fått skit förut för att inte bara skriva om alkohol. Men, just nu mår jag ganska bra. Men måendet är ju bräckligt.

@nystart Slicka sår och jobba med sig själv... Det är jobbiga grejer att gå igenom. Skönt att få ett livstecken från dig iaf. Oroa dig inte för vad andra tycker om vad du skriver. Låt dem tycka. Jag skriver om all sköns skit, utom alkohol. Jag har ju inte druckit alkohol på snart två år, så vad skulle jag ha att skriva om det? Kram

@Mirabelle G-S Håller med. Jag skriver varje dag om allt möjligt som sker i mitt liv, det är inte så mycket som handlar om alkohol längre. Vi hänger ju här för att vi vill ha förändring i våra liv på ett eller annat sätt. När vi skriver ramlar ofta poletten ner. Kan vi sedan få andras input kan fler poletter ramla ner.

Kram 🐘