Druckit under 5 veckors tid, relativt mycket dagligen. Minst en halv platta öl, lite rom och jäger mellan varven och ca 7 7,0ors cider innan detta. Mår verkligen inte bra när jag försökt lägga ned helt direkt. Ångest, distanserad, ont i kroppen och musklerna, förkylningssymtom. Undrar om det är bättre rent fysiskt att jag dricker 2-3 öl nu de första dagarna och sedan gå ned till 1 och sluta helt!

Berra58

Är enda lösningen, OM du har ett beroende (alkoholism). Har man det är det mycket svårt att nöja sig med 1-2 öl..stor risk att man inte rår på det sug man startat. Dessutom du skjuter ju bara problemet (abstinensen) framför dig. Varför inte ta tjuren vid hornen direkt?
Vid tablettmissbruk typ Benzo brukar man trappa ned, men inte när det gäller Alkohol. Bara fejsa fakta o hälla ut ölen..
Lycka till! ?

Vilken skillnad det är att sluta helt eller försöka trappa ner, hade jag slutat för flera år sedan.Jag har aldrig hört någon säga att det faktiskt går riktigt bra att leva nykter. Men det gör det. Läs på forumet och fortsätt skriva..En stund i taget..Styrkekram..

När du upplever mycket abstinensbesvär så är det bra att ta hjälp av en beroendemottagning eller motsvarande. Det är onödigt att lida i onödan om du kan få lite hjälp att hantera det obehag som abstinens innebär. Om du någon gång har upplevt allvarlig abstinens så kan det vara farligt för hälsan att sluta dricka tvärt. Du kan läsa mer här: https://alkoholhjalpen.se/akut#abstinens

När du har tagit dig förbi abstinensen så ligger det mycket i de tips som du har fått. Att ha en period helt utan alkohol gör att du får nya erfarenheter och en styrka att hantera svårigheter längre fram oavsett om du är osäker på vad ditt långsiktiga mål är.

Vänliga hälsningar
/magnus
alkoholhjälpen

HCK

Drack 3 öl och lite sprit igår. Idag helt nykter. Klivit upp och försökt städa som en dåre för att inte tänka. Svettas, ont i magen, illamående. Min man lika dålig men han drack någon klunk sprit för han säger att han inte klarar att bryta rakt av. Orkar inte detta supande längre. Druckit många år i perioder men var då även fast i annat vilket gjort att jag då aldrig kände alkoholabstinens så detta är helt nytt. Ren från allt annat sedan 6 månader men alkoholen var svårare än jag kunde ana