Hej!
Mitt drickande har blivit ett problem för mig, som det är nu dricker jag nästan varann kväll ( efter att barnen och sambo gått isäng) har faktisk kunnat dölja mitt drickande under en längre period och jag "kan" vara bakis eftersom jag bor på jobbet och har anställda som arbetar och sköter sysslorna som ska göras. Men vill nu ha hjälp mot mitt alkoholsug så jag ringde vårdcentralen för någon månad sedan och berättade om mitt problem med alkohol. Sjuksköterskan som jag pratade med sa att det som gäller i våran kommun är att man inte ska vända sig till vårdcentralen utan istället ocialtjänsten och få hjälp därifrån, försökte förklara för henne att jag skulle vilja börja ta Antabus och därför måste jag få träffa en läkare! Men det skulle inte gå utan jag måste vända mig till socialtjänsten men jag vill inte blanda in dom eftersom min familj vet inte om hur jag har det och vill att det ska förbli så också. Vad tycker ni jag ska göra?
Mvh

Nobody

Hej!
Socialtjänsten är absolut inte första instans man ska vända sig till - om inte vårdcentralen vill hjälpa dig så borde beroendekliniken kunna? Jag vet hur läskigt och fruktansvärt det är att ens erkänna sitt beroende, men just där så är det deras jobb att hjälpa oss. Inga konstigheter. Ingen skam. Snarare en klapp på axeln för att du är modig nog att söka hjälp.

Hej! Jag tycker att du ska prova med att byta till en annan vårdcentral, som kanske har mer kompetens och resurser. Tycker det verkar konstigt att du ska behöva kontakta socialtjänsten först! Men det var modigt av dej att söka hjälp, hoppas du inte ger upp!
Att du börjat läsa och skriva här på forumet är också en bra början. Här finns mycket hjälp, stöd och många kloka människor.
Lycka till och skriv gärna mer om hur det går för dej.