Nu eller aldrig. Jag är så trött...

Familje middag igår, jag drack och drack. Kräktes hela natten när jag kom hem och var tvungen att sjukanmäla mig från arbetet idag. Det har aldrig hänt tidigare. Mitt arbete har aldrig påverkats av mitt drickande.

Nu säger jag stopp. Det här kan inte fortsätta. Min bror är nykter alkoholist och jag ser verkligen upp till honom. Jag vet att vägen dit är tuff men nu ger jag allt!!!

Jag läser de flesta inläggen här, ni alla är så inspirerande <3

Nu säger du stopp! Alkoholen har tagit större plats än du vill tillåta och du skriver det här som ett steg i ett nytt delmål, fortsatt i samma riktning, att förändra dina alkoholvanor. Din brors målvetenhet har smittat av sig och när du ser att han kan inser du att du också kan, du har bestämt dig. Härligt!

Fortsätt gärna berätta hur det går för dig!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

Vad bra att du har insett att ditt drickande är ohållbart. Verkligen ett stort första steg på den ofta lite kantiga vägen mot förändrade alkoholvanor. Skriv här vad du känner om/när suget blir tufft. Håller alla tummar för dig.

Dag 1 var lite små jobbig. Blev ganska sugen på "en" öl på kvällen men ersatte det med en kopp te. Lite mer svettig under natten än vanligt, annars mår jag ok!

Lim

Välkommen och grattis till ditt livs bästa beslut. Ge det tid och du kommer att må bra igen. Ta stöd av din bror som vet hur det är.

Klanten

Och grattis till ett bra beslut. Jag är själv nynykter, och är ödmjuk inför resan, men fasiken va skönt det är! I takt med att drickandet minskar ökar självkänslan. Och det är fantastiskt. Ta tid för att ta hand om dig och tänk över vilken relation dig själv som du vill ha härifrån och framåt. Efter tre månaders nykterhet händer nåt, säger dom. En förändring och en insikt. Jag har satt mitt första mål där, och väntar med spänning! Testa du med!! Vi finns här för att stötta dig på vägen.

Nästan 5 år sedan jag försökte bli nykter och det gick väl sådär. Nu sitter jag här igen, bakfull, sjukanmäld från jobbet och lider verkligen då ångesten håller på att förstöra min hjärna.
Jag har allt stabilt i livet, en fin man, friskt barn, bra jobb, god ekonomi och framtidsplaner. Men samtidigt har jag dagligen en kraftig oro/ångest/rastlöshet, främst på kvällarna som gör att jag dricker. Nu har det gått över till att jag smygdricker. Jag längtar till att min man ska gå och lägga sig så jag kan dricka min flaska vin innan jag somnar.

Jag orkar inte en dag till såhär. Bakfyllorna blir värre och värre. Jag är tankspridd och håller inte reda på saker längre. Jag är orolig för mitt jobb.. jag är orolig för min familj. Min hälsa, kan jag rädda det här?

Ja, välkommen hit! Du kan absolut rädda det här. En hel del av det negativa du beskriver kan vara orsakat av alkoholen. Slutar du dricka blir det troligtvis bättre.
Det som gör att du dricker, orsakas troligen av att du dricker. Kanske finns det annat under som du började dricka på, kanske räcker det att sluta. Hur känner du för det? Kan du tänka dig att lägga av?