Hej!

Jag är en man som knegat på sedan 15-årsåldern. Lojal till min arbetsgivare. Aldrig frånvaro från jobbet. Har en underbar fru och två fantastiska barn. Har allt som kan betraktas som fulländat. Problemet är bara min alkoholkonsumtion. Ingen i min omgivning anar något, men jag vet att jag dricker alldeles för mycket. Jag kommer inte ihåg saker som jag sagt när jag druckit. Omgivningen börjar undra om jag börjar bli dement. En vanlig vardagskvällar kan jag dricka 37 cl sprit utan att känna mig påverkad. Att jag kommit in i detta missbruk beror på att jag haft svåra arytmier (som jag opererats för). Det var så att jag till viss del kunde styra hjärtproblem genom att dricka alkohol. Men nu är jag opererad och hjärtproblem är i huvudsak borta. Kvar finns dock mitt behov av alkohol. Vill verkligen återfå ett sunt förhållande till alkohol igen. Älskar god mat och ett gott vin som smakförstärkare.

Är beslutsam över att ta tag i mitt liv och få kontroll över mitt drickande men jag vågar i te sluta tvärt med tanke på eventuella abstinensen men.

Hör gärna av er med råd!

/Daniel

DetGårBättre

Trappa ner med ett schema du sätter upp men jäkligt svårt ifall man har kontrollförlust.

Se till att få stesolid utskrivet. Trappa ner på det efter schema under en vecka max.

Abstinens kommer du få mer eller mindre och tål du inte svettningar etc så finns risken att du käkar för mycket benso, du måste hålla dig strikt till nedtrappningsschema nämligen.

Sen är risken att du åter kommer hamna i samma dåliga vanor. Men det vet bara du. Ta ett långt uppehåll och verkligen återställ balansen så finns det möjligheter att njuta av det där vinet till maten men det är ingen självklarhet!