Hej alla!
Jag har läst runt bland trådarna här i forumet under några månader och det har hjälpt mig oerhört att förstå vilka problem jag/ vi har!
Jag är absolut alkoholist med tanke på att jag dricker vin varje dag och jag mår inte bra av detta.
Jag smygdricker och även om det säkerligen e så att min fru och barn vet om det så har jag inte riktigt tagit det till mig tillräckligt för att göra den förändring som krävs. Nu vill jag verkligen få till en förändring så jag hoppas på lite stöttning här från detta helt underbara forum.
Lite om mig.
Jag är gift och har 2 helt underbara barn i tonåren, har bra jobb och bor i villa men märker att ekonomiskt så blir allt detta svårare att få ihop p.g.a. mitt drickande.
Eftersom jag dricker i stort sätt varje dag så försöker jag se varje " inte dricka dag" som en jättevinst!
Jag har kontakt med företagshälsovården gällande stress och där vi även ser över min alkoholkonsumtion fast jag är givetvis inte helt ärlig måste jag säga!
hade varit kul om någon svarade på denna tråd och att vi hjälps åt att peppa varandra till ett bättre och sundare levene!

Lorden, såg att du varit inne hos Nystart. Självklart ska vi stötta varandra ut ur detta meningslösa drickande och hitta våra riktiga liv. Jag inleder i morgon med att gå på ett AA-möte på kvällen, men det krävs också kontakter här om det ska fungera dagligen. Vi hörs!

Lorden

Hej alla!
Helt otroligt att man tänker på vin 06.45 på morgonen! Har legat vaken sedan 4 för att försöka hitta ett sätt att verkligen komma ur eländet. Min fru var nog mäkta besviken igår eftersom jag hade druckit som vanligt. För hennes och barnens skull så måste det ske något för nu håller allt på att gå åt helvete. Jag har nu vid ett antal tillfällen gått till jobb onykter och jag har sån ångest för detta för det är väl bara en tidsfråga innan någon märker om de inte redan gjort det! Jag vet ju att som nykter så mår jag så mycket bättre men ändå så lyckas vinet slinka ner! Jag känner att jag måste prata med min fru så hon kan stötta mig i detta för jag klarar nog inte detta ensam. Jag har i och för sig kontakt med företagshälsovården men där är jag inte helt ärlig gällande min alkoholkonsumtion så det är kanske där jag ska börja! Känner mig bara helt uppgiven just nu men ska förhoppningsvis hitta en väg ut med hjälp av er!

Lorden

Tack Fenix för ditt svar, behövde verkligen känna att någon bryr sig. Bra att du går på AA möte även om jag själv är skeptisk till dessa! Berätta dock gärna hur det gick för det kanske kan få mig att ändra uppfattning!

Du har insett att din alkoholkonsumtion är alldeles för hög, som alla vi andra här på forumet gjort för egen del. Nu gäller det att ta nästa steg - till en förändring.

Var ärlig när du erbjuds hjälp, även om det känns skamfyllt.

Försök hitta bra strategier för att försvåra drickandet. Berätta för din fru! Undvika att ha alkohol hemma? Finns alkohol, lås in och ge din fru nyckeln, alternativt förvara den på jobbet. Åk en omväg om du måste passera ett Systembolag. You namne it! I början är det viktiga säkerhetsåtgärder för många.

Förr eller senare, när man känner sig sig trygg i nykterhetens fantastiska tillvaro, måste man konfrontera tillgängligheten igen. Men en sak i taget...

Att till slut berätta för min man blev det verkliga avgörande för mig. Det satt långt inne och tog tid - men det är det klart bästa jag har gjort.

Tror på dig - lycka till! ♡

Lorden

För sig själv är nog det första steget och det har jag men måste även precis som du säger Vinäger erkänna för min fru! Jag dricker väldigt sällan så att jag blir riktigt berusad men dricker så stora mängder och så ofta så det påverkar mycket av mina dagar med planering och undangömmande av flaskor! Jag vill tro att mina barn egentligen inte blivit allt för påverkade även om jag sovit bort mycket av den tid jag kunde lagt på dem istället.
Jag har nog druckit i hetsk takt under några års tid och frun har hittat tomma flaskor, vattenfyllda flaskor mm.. men inte direkt sagt något, typiskt medberoende tänker jag.
Jag fortsätter att skriva här för jag ser verkligen detta som en möjlighet att bli fri från A djävulen.

Lorden

Åt dig Fenix som vågar gå på ett AA möte! Jag önskar att jag hade det modet men för mig så är detta den sista utvägen om inget annat hjälper. Jag vet att där finns 2 nyktra alkoholister på min arbetsplats som jag funderar på att prata med men vet inte om det är rätt, de kanske tycker det är jobbigt nog som det är.
Idag är jag nykter och skall så förbli.

Skillnad

...dessa tankar som en bollar fram och åter. Stigmat!

Vi är på rätt ställe här ✨ Denna fantastiska plats ? Denna kärleksfulla arena ❤️

Att göra saker i sin egen vardag som skyddar är bra. Ge sig själv ett skyddsnät ?

Jag anmäler mig till ”Vit jul” och meddelar alla inblandade, så är den prövningen över INNAN jul ?

Nyårsafton är också fixad! Anmäler mig till ”Alla vi som joggar på nyårsda’n” för tredje året i rad ?‍♀️

Spring med mig ??‍♂️!

Ellan

Hej,
Jag har varit i samma situation som du med allt smusslande för min man, ångest av allt drickande, brutna löften till nära å kära, bakfull alt onykter på jobbet och allt därtill. När jag läser dina inlägg så tänker jag möjligheter. Du har redan kontakt med företagshälsovården, en möjlighet till att få hjälp. Två nyktra alkoholister på jobbet, två möjligheter. Det största steget efter sin egen insikt är just detta att faktiskt be om hjälp. Den biten kan vara svår för våra anhöriga. De bär ofta på så många besvikelser, misstro, ilska och sorg så den hjälpen kan de inte ge oss. Stöttning hemifrån när vi väl tar steget är ju en annan sak. Samla mod och ignorera skammen och berätta för någon hur det egentligen ligger till.
Jobbet märker till slut om de inte redan har gjort det. Om du själv tar steget och vågar vara ärlig så har du allt att vinna.
Är dina nyktra kollegor 12-stegare (AA) så har du en väg att gå. Fungerar för många så även för mig. Via företagshälsovården kan du oxå få hjälp. I mitt fall fick jag hjälp att komma till en behandling som blev min vändning. Undersök möjligheterna du har precis inom räckhåll. Det är inte enkelt på en fläck, jag vet men det går att vända tillbaka och må riktigt bra.
AA är skrämmande för många och passar inte alla. Jag valde att gå dit med inställningen att faktiskt testa programmet som hjälpt så många. Lägga ned egenviljan och ge det en chans.
För din egen skull men också för din familj. Barn vet mer än vad vi kan föreställa oss och det har varit min allra största motivation.❤️
Kram
Ellan

Lorden

Först vill jag säga tack till alla som tar sig tid att läsa och svara i min tråd!
Vaknade klockan 4.30 imorse och insåg att jag efter 2 dagar hemma med sjukt barn (jobba hemifrån) så måste jag idag ta mig till jobb. Jag är bara så himla trött och vill egentligen bara sova så vet inte hur det går idag! Har haft en jobbig och orolig natt men idag ska jag vara nykter igen, en dag i taget!

Lorden

Tog över så idag blev det bara halvdag på jobbet. Märker att jag blir stressad av alla mejl och måsten på jobb och det blir inte lättare av att man dricker kan jag säga . Märker på mejlskörden att jag inte skött mitt jobb särskilt bra heller på sistone men nu måste det bli ändring på det! Även om jag ofta har ett stressigt jobb och den ångesten påverkar mig så vet jag ju med mig att alkoholen gör det 20 gånger värre.

Lorden

Idag och har krupit ner under en filt medans barnen spelar julmusik och slår in paket i köket. Känner mig allmänt irriterad på allt och är inte ens hågad att laga någon mat. Jag måste stå ut och bara helgen kommer så får jag 2 dagar med vila från jobb som ju med stressen är en riktig trigger.
Ha det och fortsätt kämpa för det ska jag!

Lorden

För nu hade min chef fått höra att jag luktat sprit någon dag så det blev en blixtvisit på företagshälsovården! Inga protester från mig och vi tog leverprover och alkotest, blåste 0 vill jag dock säga! Jag erkände utan att blinka att jag dricker mer än jag sagt så nu kör vi på med att ta detta med frun ikväll också. Jag har ett möte inplanerat efter lunch med den nyktra alkoholisten som jag nämnt tidigare. Känner mig hyfsat lättad och jag t.o.m. tackade min chef som tog detta på allvar! Han stöttar till 100% och han hoppas att jag får samma stöttning hemma nu också.
Vet inte om någon läser men jag skriver väldigt mycket för mig själv också!
Ha det!

med en stäng dörr! Ibland är det nog enda sättet, eftersom vi ha så kolossalt svårt att stänga den på egen hand. Jag gick på AA-mötet i onsdags, och det var väldigt fint. Har hittat en grupp som känns otroligt välkomnande.

Hej Lorden!
Jag läser flera gånger om dagen här på forumet men har inte alltid tid eller kraft att skriva något då jag inte vill haspla ur mig något ogenomtänkt i någons tråd, jag tror många känner så här så det är nog många fler som läser än du tror?
Jag tycker du är stark och gör det bra!! Och vad glad man blir av bra chefer! Man skulle önska de alla var sådana...
Jag har varit nykter i 4 månader. Det har varit tungt men samtidigt har de varit de bästa 4 månader i mitt liv. Jag hade inte kunnat lyckas utan det här forumet dock... Jag var så totalt övertygad om att dricka alkohol och känslan av att jag måste dricka var den jag var. Det var min personlighet. Och hur byter man personlighet? Det går ju inte. Rösten i mitt huvud som styrde mina handlingar, jag trodde det var min egen röst.
Men när jag började läsa här var det med stigande förvåning som jag insåg att det jag trodde unikt för mig också förekom hos alla andra med ett alkoholberoende! Alla argument för att få dricka, all ångest och känslan av att vara radiostyrd, ja, de är samma för oss alla. Det gav mig insikten och styrkan att kämpa emot. För det som inte är en naturlig del av mig kan jag ju göra mig av med! För varje dag jag klarar att vara nykter ju mer inser jag att jag klarar mig utan alkoholen. Vissa beskriver det som en allergi och så ser jag det också. Är man allergisk så kanske man inte kan göra allt som alla andra kan men man måste också acceptera det. Tråkigt kan man ju tycka men jag har inget val. Hur mycket jag än älskar att dricka vin tex när jag lagar mat, eller när jag är glad, ledsen, arg, trött, pigg, stressad eller avslappnad så kan jag inte dricka. För då går allt åt helvete. Så kände du det också eller hur? Att allt höll på att skita sig rent ut sagt?
Livet är inte enkelt bara för att man inte dricker men det är iaf enklare. Vi människor är kapabla till så otroligt mycket och alkohol förslöar, förslappar och förslavar...
Ta ett ordentligt snack med din fru, jag är säker på att hon inte bara kommer bli glad utan också hjälpa och stötta dig!!!
Min man dricker fortfarande jättemycket, ja, han är definitivt också alkoholist men klarar sitt jobb osv och har inte kommit till insikt tyvärr. Han tycker jag är duktig och försöker absolut inte få mig att dricka men jag är jätteorolig för hans hälsa. Jag hoppas någonstans att han får ett rejält uppvaknande men jag låter bli att lägga mig i hans drickande. Jag kan inte bestämma åt honom lika lite som någon annan än jag själv kunde fått mig att sluta. Jag avvaktar vad gäller min man även om det är tungt och svårt.
Vill även säga att tröttheten hänger i länge, det är inte förrän den senaste veckan jag blivit lite mindre trött så ha tålamod.... Och tänka på alkohol (som du skrev 06:45 på morgonen) det gör jag också, tänker, tänker och tänker men jag låter det vara så. Håller mig på min vakt tror jag.
Nu är min lunch slut så det är dags att jobba??
Men kämpa på, du gör det bra!!!
Kram Amanda

Lorden

Blev ju för mig aldrig bara ett men det var en mysig tid som jag faktiskt la bakom mig redan för några veckor sedan. När barnen bråkade, när jag ville fira eller deppa var givetvis också mina triggers.
Jo jag vet nog att vi är många som läser runt men inte alltid svarar så även jag även om man blir mycket imponerad av mångas mod och svåra kamper de tagit sig igenom.
Min fru dricker måttligt med vin så jag förstår att det blir jobbigt med 2 kamper för dig
Strongt jobbat med nykterhet i 4 månader och tack för ditt svar
/Lorden

Lorden

Ja jag är nog fortfarande lite skeptisk men den nyktra alkoholisten jag pratade med idag tyckte absolut jag skulle försöka.
Han trodde inte heller på bara hjälp från er och min släkt utan tyckte att jag skulle lägga in mig för behandling.
Tack för ditt svar
/Lorden

Ellan

Inte konstigt att du känner dig skeptisk. Det är ju helt nytt och många har uppfattningen om att det är religöst. Det är dock ett alternativ som hjälpt många så varför inte testa.
Så klok chef du har och du är modig som tar till dig hjälpen som erbjuds.
Behandling var min startpunkt och jag fick fantastiska verktyg.
Du har stöd från arbetsgivaren och jag håller tummarna att du har det på hemmaplan oxå. I längden mår även familjen bättre av att detta bryts.
Starkt jobbat!❤️
Kram
Ellan

Nä det var ju just det att det aldrig blev ett glas... för mig skulle d vara enklare att räkna flaskor än glas.. De senaste åren blev också maten därefter även om jag faktiskt egentligen är bra på att laga mat. Numera är ingen mat bränd och middagen färdig i tid. Rätt nice faktiskt?
Ha en fin fredagskväll!!

Lorden

Om leverprovsincidenten på jobb och det blev lite märkliga reaktioner tycker jag. Jag sa rent ut att du får ta vin om du ska ha för jag lägger ner drickandet nu, hade en incident på jobb idag! Efter att jag förklarat så la hon mest fokus på den som skvallrat för det kan ju inte stämma det var säkert din snus. Jag förklarade att jag ju faktiskt druckit fler glas vin när de lagt sig och det visste hon ju om. Men vi dricker ju bara vin här hemma, jo visst yxskaft inte jag. Hade jag haft en kvarter så hade jag tagit fram den och halsat för att få henne att förstå men har ju ingen sprit hemma för jag hällde ut det sista i vasken imorse.
Men hur ska du göra när du skall till Florida med kompisarna i februari och under julen, jag ska vara nykter så klart vad tror du!
Hon är nog mer medberoende än hon vet men nu när jag ska bli nykter så slipper hon den belastningen!
Jag ska fortsätta att bearbeta henne imorgon, kanske visa henne denna tråden så hon förstår allvaret.
Då är ni uppdaterade men nu tänkte jag titta på film och sen sova!
Godnatt alla kämpar!

...även om reaktionen inte riktigt blev vad du förväntade dig. Tur att du är klarsynt och förstår varför hon förminskar problemet.

Som jag skrev tidigare, att avslöja allt för min man var otroligt skönt. Dessutom ett mycket bra och försvårande hinder för att kunna smygdricka, om jag nu skulle känna ett jättesug. Det är även lättare att vara helnykter på fest, då jag sagt att jag har slutat. Hade ingen vetat, skulle det ju varit fritt fram och mycket lättare att trilla dit.

Svamlar mest, är trött och ska sova, nöjd och nykter. Nu håller vi oss kvar i den känslan. God natt! ♡