Hej ja har ett konstigt förhållande till alkhol , beroende är ja på mitt vis. Under ca 10 år har ja kännt ett beroende o återställa behov. Brukar köpa en bag på torsdagen för att ja tycker de ska bli gott att ta ett ngr glas vin o förgylla vardagen lite. Just då har ja inget galet sug eller abstinens. Sedan dagen efter, börjar ja få ett mer sug, går till jobbet o mår bra. Men tänker va gott snart kväll o få ta lite vin, likadant på lördagen efter jobbet , på söndagen är bagen slut o har mkt sug efter alkhol. På måndagen har suget släppt o ja mår bra o känner inget sug igen. O så upprepar sej veckan igen. Vill så gärna få en kick att sluta på riktgt för börjar bli riktigt trött på de här. Känns som viljan fattas. Vad ja förstår har ju många här ety jättesug
Dagligen o kämpar. Blir arg på mej själv varför ja inte bara kan lägga ner. O skita i att försköna torsdagen med vin. Har ett fantastiskt bra liv annars . Tips o råd kan ja inte få för mkt av , mottages tacksamt / torsdagsdrickaren

Ellan

Hej,
Och välkommen till forumet. Klokt att du reflekterar över ditt drickande och att du förhoppnings får ett uppvaknande. Det är inte alla som har det där omtalade dagliga suget. Jag hade inte det men ju oftare jag drack desto oftare kom suget. Det är verkligen en ond cirkel detta. Att till en början ta en vit period och fundera på vad själva belöningen egentligen handlar om kan vara en god start. Att dricka en BIB på några få dagar är ju ett klart riskbruk. Jag tror mycket på att göra annorlunda och att våga stanna upp i känslan. Att förgylla vardagen med vin blev jag riktigt bra på och till slut blev det oftare och oftare. Det tog några år men sakta gled jag ner i skiten.
En tanke är att bryta ditt mönster på torsdagar och inte åka hem med en nyinköpt box. Boka in något annat, planera in saker så att du inte riskerar och hamna i det invanda mönstret. Det krävs en del av oss men det är fullt möjligt.
Stor kram
Ellan