Nu är jag tillbaka här igen...
Och startar en ny tråd här.

Jag har slutat festa men börjat dricka vin igen... till maten, för att koppla av efter en stressig dag, för att fira ...osv.

Jag var nykter i 100 dagar, mådde bra, flyttade över till "Det vidare livet"

Sen vet jag inte riktigt vad som hände... eller jo, jag trodde att jag var "botad" och kunde hantera lite vin då och då...
Men NEJ det gick såklart inte.

Idag ligger jag här bakfull med ångest och skam. Här räknat ut att på 14 dagar har jag druckit minst 6 flaskor vin, även på vardagar.
Igår blev jag jätte full på krogen. Pinsamt och patetiskt, en vuxen kvinna som egentligen är klok och har ett ansvarsfullt jobb.

NU måste det till en förändring igen.
Jag måste sluta helt, jag vill inte må så här längre.
Jag får börja räkna dagar igen och förhoppningsvis få tillbaka min självrespekt.

Jag behöver ert stöd här på forumet.
Ensam är inte stark (trots att jag försöker bevisa det för mig själv hela tiden)

Kram till er!

Evigt ung

Det här gått rätt ok men blivit en del glögg och rött vin till maten .

Därför börjar jag på dag 1 igen.
Jag märker att det trappas upp annars.
Jag har bestämt mig för helt nyktert, jag vågar inte chansa mer.
Jag är sliten i kroppen och nu ska jag ta hand om den Vara snäll mot min lever, sova bra och gå ner i vikt.

Kram

levalivet79

Det är samma här. Dumt att säga tyvärr? Jag hoppas det funkar för dig. Själv i träsket sedan ett år tillbaks efter tre nyktra år.

Evigt ung

Hade lite ångest igår för att jag inte kunde låta bli vin och glögg under julen men igår var jag nykter och Idag arbetar jag och ska göra det imorgon också så det blir nyktert! ?
Nyår blir prövning men jag tar med mig alkoholfritt vin och bubbel och kör hem efter tolvslaget.
Kram?

Evigt ung

Arbetar idag också, nykter igår och ska vara så även idag.

Tack alla som är med på resan mot nykterhet, ni som kämpar precis som jag. Vi som så gärna vill få må bra och slippa allt elände som alkoholen för med sig
Tack för att ni finns här, delar med er, stöttar och peppar.
Tillsammans är vi starka och kan klara det även om var och en måste ta sitt eget ansvar för sin egen nykterhet! ?

Jag känner mig fortfarande tilltufsad och besviken på mig själv. Tjock börjar jag också bli... Självföraktet och skammen ligger som ett filter mellan mig och den kvinna jag vill vara men jag tänker att den dimman kommer att försvinna succesivt
Jag har ju klarat flera månader nykter innan och SKA göra det igen.

Känner en sorg över att inte mer kunna äta en god middag med gott vin i goda vänners lag och prata om livets mening lite halv lulliga och lyckliga.
Problemet är att det blir mer och oftare efter ett tag och slutar förr eller senare i katastrof.

Usch vad jag låter negativ...?
Men så är det idag!

Kram till er alla! ?

Evigt ung

Så härligt att vakna utan att vara bakfull eller seg.! ?
Jag har nu läst igenom min gamla tråd "Sluta festa" och det ger mig faktiskt en kick i rätt riktning. Jag fastnade framför allt för mina beskrivningar av varför jag inte vill dricka eller vara bakfull mer.
Idag ska jag ut och gå en lång runda i naturen.

anonym17136

Ja , Kämpa på ? jag var med dig på din förra resa ” sluta festa ” och jag är med dig nu .. . Med tiden bleknar a och det känns naturligt att vara utan , så var det iaf för mig .. fördelarna väger upp .. som att vakna pigg och utvilad ? utan att behöva vakna upp och fundera över gårdagen ... Stor kram till dig ⭐️

Evigt ung

Tack Jullan och Lerigen för stöd och pepp! ?
Jag funderar mycket såhär i slutet av året, gör någon form av sammanställning och kommer fram till att jag är så besviken på många människor. De som behandlar mig nonchalant, är respektlösa, inte tar sitt ansvar och inte bryr sig om hur jag mår.
Jag vill inte ha dem i mitt liv längre.
All tid och engagemang jag har lagt på dem, all snällhet och förståelse! Jag får bara smulor tillbaka!
Nej, mitt nyårslöfte blir att sluta
låta dem behandla mig dåligt.
Några ska jag dra mig undan och sluta umgås med och några ska jag tala om att jag inte accepterar deras beteende längre.
Jag ska satsa på dem som behandlar mig väl.
Resten av tiden ska jag lägga på att ta hand om mig själv och vara snäll mot mig själv och min slitna kropp.
Ser fram emot ett nyktert 2018!

Kram till er alla! ?

Håller med dig angående detta, det är inte värt det. Risken är stor - det vet vi - att vi trappar upp drickandet och så är vi tillbaka där vi började. Vet också att det finns en del personer, om än få, med alkoholproblem, som kan lära sig att dricka måttligt. Men de allra flesta kan det inte.

Det behövs inte mer än en eller två vändor, så fattar vi det. Sedan är det upp till oss själva hur vi väljer att hantera det. Fortsätta helnyktra eller gång på gång styra rakt ner i alkoholförnedringens träsk? Som sagt, valet är vårt, ingen annans.

Bra att rensa bland umgänget. Även det är ju ett steg för att må bättre.

Gott nytt år! ☄?☄ Nu håller vi i det här.

Evigt ung

Nyårsafton är över för mig! ?
Jätteroligt och nyktert!!!
Vi har ätit gott, druckit gott (alkoholfritt för min del) dansat och haft jättekul!.
Jag sa ingenting om att jag inte dricker alkohol utan bara höll skenet uppe!!!! Ingen märkte att jag var spiknykter hela kvällen!
Helt underbart roligt och gissa vem som mår bäst imorgon?!
Det ska bli ett jättebra år 2018 har jag bestämt mig för!
Kram och gott nytt år till er alla! ?

Evigt ung

Arbetat idag och börjar känna av stressen. Jag vet inte om jag orkar med allt ansvar på arbetet.
Är det detta jag vill???
Stressen triggar mitt sug efter den avkopplande känslan som vinet ger efter en psykiskt stressig dag.
Jag är färdig med att ut och festa i alla fall, det lockar inte längre.
Men jag är trött och sliten även om jag har varit nykter och ledig en del i jul.
Jag ska vara nykter och försöka motionera mera och äta nyttigt så hoppas jag att min energi kommer tillbaka.?
Vinäger, nu tar vi en dag i taget framåt!
Kram

Evigt ung

Sov dåligt i natt trots att jag var så trött igår. Jag är så stressad över allt som ska göras på arbetet de närmaste veckorna med ett projekt som ska vara klart i slutet av februari.
Ibland funderar jag på att arbeta med något annat, slippa så mycket ansvar...
Samtidigt trivs jag ju med, arbetsuppgifterna, mina kollegor och min närmsta chef.
Kanske blir det bättre om jag byter ut vinflaskan mot träning!! ?
Jag ger det fram till sommaren...
både nykterheten och arbetet så får jag se då.

Jag förstår din stress Mary P, det kan reta gallfeber på en när man ska behöva serva vuxna människor trots att de varit lediga.
Då "behöver" man lätt ett glas vin!
Bra att du tog till annat istället för att "straffa dig" med vin. För det är ju så det är, kroppen mår bättre utan och man känner sig så stolt dagen efter när man vaknar pigg och fräsch! ?

Kram och kämpa på! ?

Evigt ung, dina tankar kring jobbet har jag haft många gånger. Kunde ha varit jag som skrivit ditt senaste inlägg. Trivs också bra med mina ansvarsfulla och krävande arbetsuppgifter, jobbar otroligt bra i samarbetet med min chef. Är själv i ledningsposition, men funderar som du ibland om det är värt det. Just nu funkar det nyktert och jag hoppas och tror att det fortsätter så, men annars... Är jobbet så viktigt att hälsan får ta stryk?

Bra att ge det en begränsad period och sedan utvärdera. Tänker ibland att jag ska göra det, men när jag närmar mig deadline fortsätter jag av bara farten.

Nu tänker vi på oss själva lite extra, så får vi se vad vi kommer fram till vad gäller just arbetet. Tar det så lugnt det går och andas ordentligt. Heja oss!

Mirabelle

Känner igen tänket... Är jobbet värt hälsan? Mitt yrkesval är "ett kall". Hjärta och själ är investerade, och samvetsstressen konstant. Kraven (och inte minst mina egna ideal) motsvarar inte öht förutsättningarna för arbetets utförande. Antingen måste jag ändra förhållningssätt och sluta "brinna", tänka good enough, litet svin får man räkna med... eller byta yrke. Det är en sorg, och jag vet faktiskt inte hur jag ska göra.

Evigt ung

Tack kära ni för era kloka tankar!
Håller mig sysselsatt med att rensa varje skåp, låda och garderob.
Nu ska mitt nya nyktra liv bara bli bättre och bättre! ?
Jag inbillar mig att jag ska ta kontrollen över mig själv med träning (än så länge bara promenader) och ha ordning och reda i mitt liv. Att det ska hjälpa mig att hantera stressen...
Därigenom lättare hålla mig nykter och när jag slipper bakfyllor där jag inte orkar göra något mer än att hålla ångesten och skammen på avstånd tror jag att jag blir starkare.?
Nu håller jag den linjen så länge jag kan, förhoppningsvis för alltid!

Kram ?

Evigt ung

Ute och gått en lång runda i skogen, ska hålla igång och träna istället för att sitta i soffan med vinglaset som fylls på tills flaskan är tom eller ligga i soffan och vara seg och bakfull.
Måste ta kontrollen över mig själv igen.
Klarade över tre månaders nykterhet i somras så jag vet ju att jag kan!
Jag är så trött hela tiden och mitt arbete tar så mycket energi Jag har ( som många andra här) alltid varit "den duktiga flickan" och nu börjar jag bli så trött på det.
Stressen och kraven har jag försökt dränka i vin, nu ska jag hitta min energi och lägga den på mig själv istället.

Kram

Mirabelle

All energi som går att uppbåda investerar vi i oss själva nu! Vi har slösat bort vår duktighet på att vara andra till lags för länge. Nu ska vi vara duktiga för vår egen skull!

Evigt ung

Nu har jag börjat arbeta igen, det känns helt ok. Jag försöker hålla kvar känslan av julefriden och behåller adventsljusstakarna i fönsterna ett tag till. Det ger en mysig känsla att krypa upp i soffan under en filt med en kopp te och låtsas att det fortfarande är jullov! ??
Jag har inget nyårslöfte i år men däremot en nyårsönskan....
ALDRIG MER BAKFULL!!

Det innebär ju också att jag får låta bli vinet...
Jag +vin= Jätte full och bakfull
En enkel ekvation! ?

Kram till er alla kämpar!