Idag var jag hos min läkare och fick reda på att jag har alkoholförbud. Tydligen så har jag en medfödd defekt på levern. Så det är rent farligt för mig att dricka. Jag har druckit för att hålla min ångest och tankar på en lagom nivå. När tankarna nästan tar kål på mig. Och ångesten kväver mig. Nu är det totalstopp 33 år gammal. Nu har jag ångest som fan. Förut kunde jag bestämma själv men inte längre. Det är bara att sluta säger min familj. Tänk på din son. Det gör jag verkligen men det tar inte bort ångesten. Och det är inte bara. När jag fick beskedet kändes det som att livet var slut. Ja men de är ju bara en oviktig dryck har jag fått höra. Men för mig är det ångestdämpande. Socialt. Tröst. Lugnande. Gör att jag vågar vara utåt och framåt. Många tycker säkert att jag bara klagar och att problemet inte finns. Men idag mår jag piss.

Du klagar inte. Det är ett helvete att göra slut med alkoholen. Men ångesten går att arbeta bort på andra vis. Har du varit i kontakt med vården? Det finns terapi och läkemedel som kan hjälpa. Har du andra intressen du kan försvinna in i? Sånt avleder ångesten tillfälligt (utan baksmällor). Du fixar det. Lycka till!

Malkolm85

Jag har en del intressen men dock svårt att göra på vintern. Just vinter har alltid varit ångesthöjande på de viset. Men jag försöker att hitta andra vägar för att dämpa ångesten. Jag har gått i terapi men aldrig klart för mina psykologer jobbar ett tag sen byter dom arbetsplats. Jag fick även utskrivet antidepprisiv medicin när min pappa dog. Men det är ingen innom vården som följer upp detta längre ??.

Du har fått ett obehagligt besked om en defekt på din lever som gör att det är farligt för dig att dricka alkohol. Alkoholen har på kort sikt hjälp dig med ångest och jobbiga tankar, vara social och lugn och nu funderar du på hur det ska gå utan alkohol. Till och med som att livet tog slut. Du har tidigare sökt hjälp och som det är nu ännu inte riktigt hittat det du behöver. Du är inte ensam att beskriva just det, att det tar ofta många försök innan en hittar rätt hjälp just för en själv. Att du fortsätter försöka och nu skriver här och berättar ger oss chansen att ge dig stöd.

Du beskriver så tydligt hur det är för dig och det är en god förmåga att både kunna och att våga berätta såhär som du gör. Det väcker omsorg. Vad har varit hjälpsamt tidigare för dig när du mår som du gör just nu? Vad tänker du skulle hjälpa dig att må lite mindre dåligt som är annat än alkohol?

Du behöver inte svara mig. Om du känner kan du testa att ringa Nationella stödlinjen, en stödtelefon med professionellt stöd som ett första samtal och som kanske kan ge någon guidning på vart du kan vända dig för stöd, 0771-22 00 60.

https://www.1177.se/Stockholm/Om-1177/Om-Hjalplinjen/

Fortsätt såklart också läsa och skriva här på forumet, hoppas du finner lite som blir hjälpsamt för dig! Säkert blir även det du delar med dig hjälpsamt för någon annan.

Varma hälsningar,
Rosette

Alkoholhjälpen

Malkolm85

Tack för ditt svar och tips vart jag kan vända mig ❤. Jag har funderat på det du skrev vad som varit hjälpsam tidigare. Jag har svårt att minnas, det är så länge sen jag mådde bra. Det har kretsat mestadels kring alkohol hela mitt liv. Det är nog därför det känns som livet tog slut. Jag har alltid lyft mig med hjälp av alkohol. Just nu kommer jag inte på något annat. Jag skulle behöva en meningsfull fritid. Som får min hjärna att bli lite mer positiv. Jag har inte druckit på ett tag nu och känner mig som en identitetslös outsider. Fruktansvärt när jag tänker efter att jag byggt livet kring alkohol. Tacksam för allt stöd jag kan få. Väldigt bra forum för alla vet vad det handlar om kram

Malkolm85

Idag har vart en skit dag. Jag vaknade av sjukt kraftig värk i min tå. Jag gick till doktorn och tydligen var det gikt. Jag åkte hem efter läkarbesöket för att vila. Då börja min fru gapa och skrika att jag är sjuk hela tiden. 32 år och så sjuk vet hon inte om hon orkar. När blir du frisk. Vad svarar jag på det när hon vet att jag har en livslång sjukdom. Jag ville bara dra i mig en 7.a whisky och däcka ifrån allt. Eller dö ifrån allt. Alkohol är de ju stopp för. Och dö vågar jag inte. Men det känns extremt jobbigt när ens närmaste bara skäller. Jag väljer inte att bli sjuk. ???????????

Verkar som du har det riktigt kämpigt. Hoppas du mår bättre imorgon och kan se ljusare på tillvaron. Sköt om dej och Styrkekram ❤️

Spöketimig

Så jobbig och tråkigt för dig Malkolm85?
Finns det någon annan i din närhet du kan hämta lite kraft ifrån och som kan vara en stöttning i vardagslivet?
Det är kämpigt att vara sjuk och att få höra från sin närmaste när man ska bli frisk är inte vad man vill förstås....
Kämpa på och hoppas fredagen blir lite bättre ändå.??

Skillnad

...när någon skäller på en när det är som svårast, MEN det kan vara oro tänker jag.

När en blir orolig för någon en älskar, så orolig att en inte vet vad en ska ta sig till..,känsla av maktlöshet...då kan det ta sig uttryck i ilska.

Kan det vara så med din fru? Hoppas det ❤️

Jag har ingen fru...? men är absolut sjuk och har förvisso valt bort alkohol själv, inget förbud, men den, alkoholen är så dålig för mig på flera plan, att jag givit mig själv alkoholförbud.

Det är tufft i den här återvändsgränden ? Hur det än blir, blir det annorlunda över tid. Låtom oss testa att hänga kvar i livet, om än tråden är skör ibland...

Malkolm85

Ja det är lite kämpigt just nu ? tack för stödet ❤

Malkolm85

Nej inte speciellt roligt att höra. Men jag kämpar på. Jag pratar mycket med min mor.Tack för stödet ?❤

Malkolm85

Ja det kan absolut vara så hon blir ofta elak när hon är orolig. Just sjukdomar är hennes fobi. Det är ett bra beslut att låta bli alkoholen. Men lätt är det inte. Men vi hänger kvar ett tag till och ser vad som händer ? sköt om dig ❤

Malkolm85

Jag har ju vart nykter i några månader nu. Jag minns dagligen saker jag gjort på fyllan som än idag ger mig ångest. Jag har suttit i fyllecell. Jag har slagits. Jag har kört bil. M.m hur hanterar ni dom saker ni gjort på fyllan och ångrar ?