1-2 Flaskor vin eller en kvarting alkohol. Ibland mindre. Ibland mer. I princip varje dag. I 10 år. Jag har såklart haft nyktra perioder och inte upplevt det som ett problem överhuvudtaget. Min livskamrat har också varit glad i alkoholens fantastiska effekter. Men till slut ville inte kroppen eller jag ha mer alkohol. Suget var liksom borta. Det var dagen efter annandagen som det kom som en naturlig sanning. Sedan dess har jag varit nykter. Har inspirerats av alla ihärdiga försök här att bli fri alkoholens band. För mig har det aldrig varit ett band till alkoholen.
Jag arbetar som en högt uppsatt chef i näringslivet. Har hög lön och rörliga arbetstider. Stor artistisk frihet i mitt gebit.
Många gånger ingår alkohol som en naturlig avslutning på arbetet och det är någon annan som betalar.

Men nu är det dag 9 och jag funderar lite på hur jag ska förhålla mig till alkoholen. Många skriver att de utvärderar. För att se om det är möjligt att vara utan helt. Jag har ingen ambition att vara utan helt. Utan alkoholen alltså. Jag är bara inte sugen just nu. Men jag vet hur gott det är med kalla öl och Jägermeister. Eller ett glas rosa bubbel när det är varmt. Hur ruset sakta kommer och allt blir bra. Men just nu är jag inte sugen på det.

Jag tänkte försöka skriva lite här för jag tror det kommer en dag som jag känner ett sug att dricka utan att jag behöver det.
Hoppas du vill hänga med på min resa.

anonym11208

Att suget är borta! Men var på din vakt! Hur mår du utan? Skillnad fysiskt och psykiskt? Själv kämpar jag på! :-)

Fröken Persson

Ja suget är borta. Är trött dock som bara den. Har förmånen att få vila mig igenom vad jag vet är en sorts abstinens. Har kunnat vila nu snart nästan 7 dagar. SÅ jag får egentligen en riktig avgiftning. Dricker mycket vatten och äter bra mat som sambon förser mig med. SÅ på det stora hela har jag nog abstinens fast utan skakningar och det vanliga jäkelskapet.