Hej.

Jag är 31 år och har konsumerat alkohol på ett ohälsosamt sätt sedan jag var runt 16 år. I de tidigare åren handlade det om att jag drack för mycket när det väl var fest och att jag alltid var på festen. Antingen så "däckade" jag, kräktes eller rent av blev medvetslös. Jag var alltid den...

När jag var runt 20 så blev det mer än bara helgfestande och några öl/glas vin när som helst egentligen. Sedan ungefär 25 så har jag konsumerat alkohol nästan dagligen förutom under några månader då jag befunnit mig där alkohol varit omöjligt att få tag på. Jag har aldrig mått så bra psykiskt som då.

Min pappa försökte begå självmord för ett tag sedan pga en djup depression. Det visade sig i efterhand att han är alkoholist och förmodligen varit det under en väldigt lång tid. Det har dock aldrig märkts. Jag har i efterhand lärt mig att även min farfar som inte blev så gammal även var alkoholist.

Nu är jag inne i en svår period. Jag kan inte sluta dricka även fast jag vet att jag mår dåligt av det. Jag smygsuper och ljuger för min fru, hittar på ursäkter och lögner för att ta "en" öl och det gör att jag bara mår sämre över allting när jag dessutom sviker och ljuger om det. När jag är nykter så mår jag så dåligt och känner mig så nere så en quickfix blir att ta några öl så blir det bra tills nästa morgon. Det har gått så långt så jag har fått gikt, gått upp en hel del i vikt och mår väldigt dåligt psykiskt. Jag vet inte vad ska göra... Jag tänker varje dag att imorgon så är det nya tag och "fan, imorgon blir det vitt" men jag har misslyckats så länge nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det är som att jag inte kontrollerar min egen kropp då jag vet att det är så fel, så dåligt det jag gör men ändå så slutar varje dag på samma sätt och varje morgon startar på samma sätt med en lätt huvudvärk och känslan av att jag sovit alldeles för få timmar.

Jag är så trött på det här och så orolig för mig själv för det här är inte hållbart på något sätt. Det här kan bara sluta på ett sätt och jag vill inte det. Jag måste få rekommendationer/hjälp/tips eller vad som helst för att lyckas bryta det här beroendet. Mina försök till lösningar har inte funkat så nu vänder jag mig utåt i hopp om att få bukt på det här.

Tacksam för hjälp, idéer m.m.

Hälsningar
Max

...till ett fantastiskt forum där det finns likasinnade på olika plan och nivåer. Jag är på språng och hinner inte skriva så långt men ville iaf välkomna dig :-) Läs runt här i forumen och tänk en nykter dag idag även fast det är fredag. Känslan när du vaknar pigg imorgon är grym, den känslan ska du bära med dig alla dagar. En del klarar sig av att bara läsa här och en del behöver mer hjälp än så. Startskott idag!

Max

... för era kommentarer och tips. Har läst lite trådar här på morgonen och kommer fortsätta under dagen. Ikväll kommer jag inte kunna hålla mig helt nykter. Däremot börjar jag ladda redan nu för en vit lördag. Jag utmanar mig själv och nu när jag satt det i pränt så motiverar jag mig själv mer. Hoppas på att vakna pigg och fräsch på söndag och rida vidare på den vågen då :-)

En mycket bra start och en början på kanske en förändring. Vi / jag finns här om och när du behöver stöttning, bolla tankar eller bara ösa ur dig allt du känner.. här finns inga rätt eller fel... inga krav.. inga måsten.. ingen som dömmer.. för min egen del är det så oerhört befriande att känna att man har vänner här inne som aldrig skulle komma med en massa åsikter och tala om för mig hur jag ska göra.. ta en minut i sänder nu.. du är starkare än du tror. Välkommen hit Max! Kram till dig. Önskar dig en frisk och vit lördag.. men allt är upp till dig själv. DU bestämmer.Ingen annan. Kram till dig.

vet inte om det hjälper just DIG men här e i alla fall en erfarenhet som jag själv haft som jag vill delge dig: De dagar jag stått emot helt.. alltså inte druckit en droppe.. utan istället försökt andas.. gå ut och gå länge länge ( det hjälper) .. och somnar nykter... när jag vaknar nästa morgon.. ( nästan i 100 % av fallen)... så känns det som om jag tagit ett lyckopiller.. en känsla av seger, stolt över MIG... trygg i vetskapen om att jag kan .. om jag verkligen VILL... kanske kan tyckas vara en klyscha men för mig har det hjälpt oerhört när suget sätter in.. att tänka på den där morgonen jag vaknar... och har SEGRAT!.. för ett tag sen gick det flera dagar utan A helt just för att jag tänkte såhär... minns inte senast jag kände mig så lugn och glad... och FRÄSCH i kroppen.. ren på nått sätt... trots suget. Hur som Max.. gör det som känns bäst för dig.. vill du bolla så är forumet bara ett datorklick borta.. :) <3 kram

Mirabelle

Vad bra att du är här! Ville bara hälsa välkommen. Håller tummar och tår för att din vita lördag ska lyckas. Hur det än går - stanna här hos oss! Skriv ut de trassliga tankarna svart på vitt och läs vad andra skriver. Kram

Kan du ta hjälp av din fru? Kan du berätta för henne?
För några år sedan var jag i din sits... hade fått fysiska symptom av drickandet, visste inte hur jag skulle sluta och mådde sjukt dåligt helt enkelt. Tänkte varje morgon att jag skulle sluta men stod inte emot. Sen blev jag påkommen och för första gången kunde jag ta ett öppet beslut att inte dricka. Det var en stor lättnad. Jag kunde välja alkoholfritt utan att nån undrade varför. Hemmet blev alkoholfritt och det gör det lättare att stå emot. Det var dessutom väldigt skönt att för första gången prata om det.
Jag har fortfarande problem med alkoholen, men var nykter i flera månader. Man mår så bra utan efter ett tag. Nu dricker jag då och då och när det sker för ofta får jag ångest, stress, känner mig misslyckad etc etc. Då är det lätt att ta nästa glas igen. När jag inte dricker är jag stressad ibland och det är då jag vill ha avkopplingen.,

Vi har det gemensamt att vi medicinerar med alkohol, sämsta medicinen som finns. Spär bara på alla negativa känslor. Så dåligt som jag mådde när jag drack för några år sedan har jag inte mått sen dess. Det är värt att må dåligt den där stunden när man bara vill koppla av med alkohol, för vinsterna dagen efter är värda allt. Sen tar det ett tag innan man får ordning på tankarna, men gör det lättare för dig och ta bort alloholen hemma. Hitta nåt annat, prova a-fritt etc.
Sen kanske du borde boka tid för att prata med nån. Det går att göra via vissa vårdcentraler. Både att skriva här och att prata gör att man får perspektiv på det och kanske andra verktyg att ta till när ångesten sätter in...
och du, det var så oerhört mycket lättare att lägga av än jag trodde... nära, nära att jag trillade dit, men ju mer tid som går, desto lättare. Så starta nu! Du har tagit ett stort steg som börjat skriva härinne.

Först av allt, välkommen hit! Ett första steg taget, att börja skriva här. Forumet är så bra, många tankar, tips och pepp. Mitt råd är att berätta för din fru. Nu vet jag förstås inte hur ert förhållande är, men för mig var det vändningen. Jag berättade för min man, som visserligen blev chockad, men som har stöttat mig till hundra sedan dess. Ensam är inte stark! Lycka till! ♡

Max

Tack för ert stöd, tips, råd, peppning och allt möjligt. Det har gått bra den här helgen. I fredags så satsade jag på att det lugnt och bara dricka lite och det lyckades jag med. Det blev lite men sent och det var för första gången jag som ville runda av och gå hem. Det fick mig att känna en viss stolthet.

Igår, Lördag så klarade jag mitt mål att vara helt nykter. Det gick stundvis bra och var stundvis ganska jobbigt. Tanken av att bara ta en öl eller en liten whisky var överhängande under hela dagen och framför allt på kvällen. Olika stunder av rastlöshet dök upp där jag planlöst gick runt och letade efter saker att sysselsätta mig med. Men jag stod emot och känner mig nöjd och framförallt förhoppningsfull!

När jag skulle sova blev det riktigt jobbigt. Var väldigt trött men svettades och kunde inte kopppla av så somnade väldigt sent. Riktiga abstinenskänslor. Nu på söndagmorgonen så är jag helt otroligt trött men jag mår inte så dåligt som jag brukar göra utan jag känner mig bättre än på väldigt länge. Jag och frun har skrattat och haft en helt annan dialog än vad vi brukar ha på morgnarna. Jättekul verkligen och det är ytterligare en anledning till varför det bara är att köra på som nykter. Likaså hade vi det mycket trevligare igår när jag var nykter på riktigt och inte smygberusad!

Jag har läst och tagit del av era kommentarer ang att jag ska dela med mig av det här till frun och jag kan bara instämma och jag vet att det skulle göra det enklare. Jag har funderat fram och tillbaka men kommit fram till att ge det här en sista chans och misslyckas jag så kommer jag prata med henne om det. Jag skäms för mycket för att prata om det och jag har aldrig varit den som pratar om känslor, om man inte mår bra eller allmäntillstånd. Jag vet att det skulle vara nyttigt men det är bara inte sån jag är. Jag berättade igår att jag vill gå ner i vikt och min första åtgärd är kraftigt minska drickandet. Jag vill inte säga att jag aldrig mer ska dricka men kraftigt minska det.

Idag är det söndag och det finns en hel del roliga aktiviteter inplanerade. Aktiviteter som normalt sett innefattar alkohol men jag kör vitt idag. Ser fram emot att somna gott, sova bättre inatt och vakna riktigt utvilad imorgon!

Tack igen för ett ert stöd. Det har hjälpt mig otroligt mycket och igår när jag stundvis tänkte; "Ja men 1 öl kan man ju ta" så tänkte jag på vad jag skrivit här och eran peppning. Det gav mig den sista styrkan att stå emot. :-)

Det finns hopp om livet!

Kram på er

Så underbart att läsa dina rader Max. Du är SÅ STARK!!! jag är imponerad !! Jag känner igen det du skriver om att 1. inte vilja berätta fullt ut 2. inte vill säga att jag aldrig mer ska dricka.. jag tycker inte man behöver säga det.. man ska säga det som känns bäst för en själv och som gör en stark. Ta det i DIN takt och på DITT sätt.. då blir det bra. Återigen GRATTIS till din styrka. Du kommer sova bättre inatt det är jag säker på. Kram till dig från mig.

Mirabelle

Tack för den här hoppingivande läsningen! Underbart att du fixade din vita lördag! Nu vet du att det är möjligt och vilka fina konsekvenser som nykterheten för med sig :) Fortsätt ditt utforskande och upptäckande. Kanske leder det till att du aldrig vill dricka och uppleva en ny bakfylla. Kanske leder det till en bättre balans mellan rus och nykterhet. Det är en resa. Destinationen är inte bestämd, men ett bättre ställe än det du befunnit dig på blir det iaf :)

Självklart måste alla göra det som passar bäst för en själv, familjen, livssituationen.

Jag var precis som du, ville inte berätta för någon, inte ens min man. Skämdes så in i bomben. (I min tråd "Ett ärligt försök" är det lätt att följa hur det var och kändes då). Efter mycket tvivel och pepp från forumet tog jag mod till mig en måndagsmorgon kl. 5.00 och avslöjade allt. Det bästa jag har gjort!

Jag har inte berättat för någon annan och tror inte att jag kommer att göra det heller. Till de allra närmaste har vi sagt att vi kör en vit period på obestämd tid.

Längtar inte efter att gå på AA eller andra möten. Vill klara mig själv så långt det går.

Med detta vill jag mest få fram att det underlättade att berätta för just partnern. Det är ett smart hinder att någon annan vet. Jag vill dessutom inte ha någon tillgång till A i hemmet. Allt för att försvåra i början.

Som sagt, alla gör som de vill. Kände bara att jag ville dra min historia.

Önskar dig lycka till! ♡

För de första pga att du har erkänt att du har ett problem. och sen även att du har ett mål - *lördag* utan alkohol ❤️ För ingen som inte har A-problem/missbruk kan veta hur mycket energi de tar när man tar de beslutet att inte dricka -psykiskt,mental och fysiskt.Även om det "endast" handlar om en dag.Så varje dag har en stor betydelse.
Så va stolt för varje steg du tar ?