Ny här och jag hoppas verkligen jag ska få hjälp här.

Min historia - jag är sedan 3 år tillbaka ensamstående mamma till fyra fina barn. Jag har alltid haft svårt att dricka kontrollerat, får minnesluckor, blir liksom as-packad och har svårt att bli insläppt på ställen. Under 8 år var jag tillsammans med barnens pappa och då kontrollerade jag mitt drickande eftersom han verkligen var emot fulla personer. Sedan vi brutit upp så har jag druckit i princip varje dag. Några få dagar har jag vaknat nykter och det är en vansninnigt skön känsla... ändå är känslan att ta ett glas vin på kvällen större, ett glas blir två glas, tre, fyra... osvsett om det är måndag eller fredag. Jag har totalt isolerat mig för att kunna dricka ifred. Jag har ett chefs-jobb, som jag sköter hyfsat men kommer till jobbet bakfull varje dag. Helt sjukt! Nu krascha det totalt igår när jag var på en tjej-fest och blev helt sjukt berusad och somna på badrumsgolvet, där mina småbarn hittade mig. Nu måste jag förändra mig!

Har bokat en kbt-coach för detta, men vågar inte ta upp mitt problem. Nu jobbar vi med min karriär i stället?! Sjukt. Blir peppad av att läsa era inlägg. Hjälp mig snälla...

Så otroligt bra att du hittat hit... bara det är ett jättesteg i rätt riktning.. här finns hjälp stöd förståelse och omtanke.. du är inte ensam.. vi är så många som har mer eller mindre liknande problem med A.. gemensamt för oss här är nog att vi alla insett att vi har problem. Du kan fixa detta .. ! ett förslag..: skulle du kunna tänka dig att försöka stå emot en dag.. till exempel imorgon.. du behöver inte lova dig själv.. utan bara fundera idag på om du kan tänka dig att vara vit imorgon... se hur det känns... kanske skriva ner det positiva och negativa med din vita dag? för min del är det ett lyckorus varje gång jag lyckas.. bästa känslan i världen att vakna nykter ... men jag fattar att det e svårt.. enormt svårt att stå emot.. men om du orkar .. så fundera lite.. om imorgon kan vara en vit dag.. vad tror du? ska vi försöka tillsammans? Kikar in här sen och ser om du skrivit mer. Jag tror på dig! Kramar och välkommen igen <3

Mirabelle

Bra att du är här! Jag är här för att jag liksom du började dricka även i veckorna, och för att drickandet på helgerna blev mer och mer okontrollerat. Jag förstår att du inte våga plötsligt spy ur dig hela fula sanningen om alkoholen när det inte ens varit på tapeten innan... Jag tror inte det är så tokigt att gå hos terapeuten, även om ni jobbar med andra saker än drickandet. Människan är komplex och allt hänger ihop. Jobbet får konsekvenser på drickandet, och vice versa. Kanske kan du våga ta upp drickandet på så sätt att du kopplar något konsumtionstillfälle till jobbet? Terapeuter är smart folk. Hen kommer att gripa tag i detaljen du väljer att avslöja och leda dig vidare med frågor. Du behöver bara släppa en ledtråd. Lycka till!

Välkommen hit, det bästa stället för att träffa likasinnade, få råd, stöd och pepp. Du har fått en fin introduktion av samtliga ovan här.

Drack också i smyg i princip varenda kväll efter jobbet - även jag har ett extra ansvarsfullt sådant... Behövde koppla av med några glas. På helgerna mer legaliserat betydligt större mängder. Räknade två månader nykter i fredags, men tog två glas då. Nu försöker jag komma över det lilla snedsteget. Är på gång, helt klart.

Önskar dig lycka till på den ofta kantiga vägen mot nykterhet! ♡ Ser fram emot uppdatering när du känner för det.

Andramig

Fantastiskt forum och skönt att läsa om andra i samma situation.... jag har såååå många gånger tänkt ”när flaskorna tar slut då...” men inte lyckats. Jag har sysselsatt mig ända tills nu med städning och tvätt, brukar alltid ha ett glas vin med mig runt i huset. Nu hade jag bubbelvatten, funkade fint. Så en vit dag blir det i dag! Första dagen. :) I morgon tar jag nya tag. Tack för att du hejar på mig, jag hejar på dig med!

Andramig

Ja, så är der exakt för mig, jag dricker i veckorna och när jag väl ska festa på helgen blir det totalt okontrollerat! Jag kan nästan få ångest på förhand för att jag vet hur det kommer att sluta. Jag hoppas att coachen ska, som du skriver, locka fram det... har valt henne just för att hon jobbar både med karriär och kbt. Tack och lycka till du med!

Andramig

Grymt jobbat med din nyktra period! Skönt ändå att läsa att det görs snedsteg, jag har viljan att lyckas men är otroligt orolig att jag inte klarar det direkt och risken är att jag trillar tillbaka. Men tar en dag i taget och är nyfiken på hur jag kommer känna mig i morgon. Just nu ligger jag klarvaken med lätt huvudvärk. Brukar ha stupat i säng för en timme sen. Vi får kämpa på tillsammans.

Andramig

... har varit otroligt jobbig, har vaknat flera gånger. I morse vaknade jag med bakis-känsla trots att jag inte drack i går. Hade förväntat mig att vara tokpigg, men det kanske vänder och blir så? Kändes ändå bra att lämna barnen i morse utan att tugga tuggummi och rädsla för att nån pedagog ska komma i närheten.

Ska ta en allvarlig fundering på att tömma boxen och slänga... eller bara slänga kanske?

Kram Mary och jag hejar på dig! ??

anonym17136

Välkommen även från mig ... Bra idé där av Mary .. töm ut boxen och visa a vem det är som bestämmer ? Stort Lycka till .. och bra att du är här ❄️❄️❄️

Om du orkar.. så ge det lite tid och håll ut bara... lovar dig att sömnen kommer komma som en skänk från ovan.. kroppen behöver lite tid att ställa om sig och fatta vad som pågår... du är enormt stark.. tycker gott du kan hälla ut innehållet i boxen om du känner att du klarar det.. kanske psykologiskt bra att visa för sig själv att jag kan minsann hälla ut skiten.. men det får du avgöra själv.. det som känns bäst för dig.. återigen.. håll ut.. sömnen kommer.. och när den gör det.. är det fullständigt ljuvligt.. Jag tror på dig! Kramar

krokusen

Låter som att du har tagit flera steg på vägen -- vi får se om den där kbt-terapeuten kan utvecklas till något alkoholrelaterat.och att du klarade hänga tvätt utan a! jag är i liknande situation som du, har ett antal barn som jag dricerk i smyg för (delvis även sör min man). Jag har nog druckit på tok för mycket ett halvår ungefär. Nu på slutet klämde jag en box på tre dagar...

Mirabelle

Det är inte förrän nu, när jag varit spiknykter i drygt tre veckor som jag inte vaknar varje morgon och tror att jag nog fasen drack igår, eller i sömnen... Bakis-känslan var till och med värre (???) första nyktra veckan. Märkligt! Men det går över :) Grattis till gårdagens seger över boxen! Det börjar bra :)

Andramig

Tack för fina kommentarer! :) Skönt att bakis-känslan försvinner efter ett tag och ser verkligen fram emot att få sova ordentligt. Är livrädd för boxen just för tillfället, vågar knappt titta på den. Att hälla ut den funkar inte, funderar på att slänga den hel.... idag är nämligen dagen för byte från barnvecka till ensamvecka, det vill säga inget smygande behövs.... men jag kommer klara det! Idag är jag nykter ??

Boxen alltså.. du e sjukt stark!! Och fokussera på hur bra du kommer må av att somna nykter.. kroppen får vila.. återhämta sig.. det e värt det! Kramar till dig?

För min del ( det e olika) så blev sömnen bättre redan natt nummer två! Magiskt ... hoppas du får uppleva det inom kort.???

Alla här reagerar olika vad gäller många saker, sömnen är en, energin en annan. Jämfört med hur jag sovit under flera år är det en dröm (!) numera. Att slippa vakna svettig och med hjärtat hårt dunkande varje natt är så värt detta. Dessvärre väntar jag på den extra energin som många får tidigt. Men, men... man kan väl inte få allt på en gång.

Mitt råd angående boxen är att omedelbart göra dig av med den. Ändå sedan dagen jag berättade för min man är all alkohol inlåst och jag har bett honom ha nyckeln. Litar inte ett dugg på mig själv ännu om tillgängligheten finns och jag är ensam. Visst, det finns många som klarar att ha alkohol nära tidigt, men innan du vet vilken av dessa du tillhör, chansa inte!

Lycka till! ♡

Hej och välkommen.

Jag heter MM och jag är passiv beroendeperson, eller nykter alkoholist.
Drack för sista gången i mitt liv för 1 år och 3 månader sedan.

Kort historia om mig. Nykter efter en LOB 2012, där Soc blev inblandad då jag hade underåriga barn i hemmet.
Tog ej hjälp men klarade mig bra i två år. Jag var livrädd. Klarade mig till sommaren 2014 då jag tog ett återfall.
Ett återfall som gick bra. Jag tog bara 2 öl och min hjärna trodde den var klar med sin rehabilitering. Det var den inte.

Jag fortsatte dricka. I ökad mängd. Aldrig med barn i hemmet.
Men när dottern lämnades hos sin pappa isolerade jag mig med min alkohol.
Att jag inte kunde dricka på krogen mer fattade jag.
Ett omhändertagande till skulle leda till att skola blev inblandat.

Hade detta resonemang : - Åh denna vecka får jag vara ensam med min alkohol.
Jag får dricka ifred. Superskönt att ingen alkoholpolis kollar vad jag gör.
Förresten ska andra fullkomligen skita i vad jag gör när inte barnen är här. Det är mitt liv.
Jag erkänner att jag kände frihet i att barn inte fanns i hemmet så jag kunde dricka hur mycket jag ville.

Den 12/10 2017 var jag så nere under isen av alkohol, ingen visste något om mitt "bakom-gardinen-drickande"
Jag liksom du, manager, fint hem, fin fasad utåt.
Det ingen visste var att jag stod kl 10.00 på morgonen utanför SB för att köpa sprit.

Den 12/10 vände jag mitt liv. Det var dramatiskt. Det var kaos.
Det var ett "efter bomben landskap". Det var skilsmässa på gång.
Från en vän jag har tagit till för att orka, för att jag var värd det, för att jag hade skavsår,
för att jag hade jobbat mycket, för att jag hade ont i ryggen, för att .....
kan hitta så många "för att". Till slut drack jag för minsta lilla, kunde hitta
alla dess vinklar som skulle ge mig en anledning att supa mig full.

När våra oskyldiga barn drabbas måste man dra i handbromsen fort.
Om dina barn hittar dig på golvet kraftigt berusad så låter det för mig
som om du måste vända skeppet omgående.

Alkoholism funkar så att när det brakar så brakar det åt helvetet fort.
När det brakat så går man fort nedåt i spiralen.
Om du nu kan dra i bromsen i tid, gör det.

Du kan vända ditt liv, men bara du kan göra det.
Några viktiga saker man kan ha med sig på vägen..

Var inte rädd att söka hjälp, det finns AA, läkare, beroendemottagningar, alkoholhjälpen.
Det finns hjälp att få. Medicin man kan ta för att inte kunna dricka, inte vilja dricka.
Jag har varit inskriven på beroendeklinik sen oktober 17 och har inte ångrat mitt beslut att söka hjälp.
Människorna jag har mött är fantastiska. Ingen dömer.

Har du en gång klivit över till missbruk, finns det ingen återvändo.
En människa med missbruk kan aldrig mer dricka. Låter kanske hårt men thats the fact.
Många har försökt men man hamnar på ruta ett igen.

En rökare kan inte ta en halv cigg.
En narkoman kan inte ta en halv sil.
En alkoholist kan inte ta ett halvt glas vin.

Har man bestämt sig för att lämna fotbojan (alkoholen) bakom sig och leva nyktert kommer
det i de flesta fall inte fungera att ha en dunk vin i hemmet. A-djävulen kommer att övertala
dig att du kan minsann ta ett (1) glas. Det kan vi inte.

I början måste man se sina egna fallgropar, att stå utanför ett SB är en sådan.
Gå en omväg. Om hjärnan börjar dra åt att vilja dricka ändå - ta en time out - resonera med dig själv.
Ett sug håller sällan i sig mer än 30 minuter. Spela hela filmen. Vad händer om jag tar ett glas vin? Konsekvenserna.

Alkoholism är en sjukdom, den är förrädisk, den är kronisk och den är progressiv.
Det är också en sjukdom som går utmärkt att leva med. Förutsatt att man inte använder alkohol.
Det går att leva utan alkohol :)

Förstå att du inte ska vara nykter för andras skull, det är ditt liv du super bort. Ingen annans.
Du tar ansvar för ditt eget liv. När du mår bra mår de i din omgivning bra. Det får man på köpet.

Visualisera dig själv som nykter. Jag har programmerat om min egen hjärna till att se mig
själv som en nykter person, en person som inte kan dricka. Andra kan men jag kan inte.
Om jag dricker så får det helvetiska konsekvenser.

När suget kommer: Tänk - jag gör bara ett bra val till. Ett till. Ett till klarar jag att göra.

Det går att vända men det krävs mer än 100% viljestyrka. Man får gå på knän och knogar innan det släpper.
Men det kommer att släppa. Och när det släpper så kan man känna frihet i att slippa leva utan ett missbruk.
Friheten blir ibland euforisk.

Gör denna resa för din egen skull.

Kram
MM, fri och lycklig, nykter beroendemänniska.

Mirabelle

Måste bara ge en eloge för ett fantastiskt inlägg. Naket. Brutalt. Innerligt. Ärligt. Det gick rakt in och landade med en ödesmättad duns i medvetandet. Jag skärmdumpa och läsa igen de dagar när huvudet mitt leder in på tankespår som "Men det är väl inte så farligt... Jag inbillade mig nog bara..." Tack!

Mirabelle

Måste bara ge en eloge för ett fantastiskt inlägg. Naket. Brutalt. Innerligt. Ärligt. Det gick rakt in och landade med en ödesmättad duns i medvetandet. Jag skärmdumpar och läser igen de dagar när huvudet mitt leder in på tankespår som "Men det är väl inte så farligt... Jag inbillade mig nog bara..." Tack!

Andramig

Tack MM för ditt fantastiska inlägg som kändes ungefär som en ordentlig käftsmäll som jag verkligen behöver! ??

Angående boxen som flera oroar sig för, jag börjar se den som en sporre... sjukt kanske. Men den kan få stå där oöppnad, det är nästan bättre än att det är tomt på vin hemma. Tror nästan jag fixar det bättre att den finns här, men jag rör den inte.... annars är risken större att jag liksom svänger förbi nåt system och då kommer jag dricka det jag köper. Kände känslan i dag när jag hämtade ett paket i tobaksbutiken bredvid systemet. Jag ger den ett försök, den känns som en trygghet just nu. Vi får väl se hur det går... trivs med mitt nyktra jag just nu (kväll 2) även om jag inte kan somna. Har dessutom bokat upp en massa aktiviteter i helgen som kräver absolut nykterhet. Känns otroligt bra... heja mig själv!

Andramig

Fy fan rent ut sagt! Kunde inte somna, låg vaken svettig av ångest... somna efter 3, vakna flera gånger och nu när jag ska gå upp så är bakis-känslan påtaglig även denna morgon. Det gör att jag känner mig ännu mer motiverad att fortsätta på inslagen bana... att vara nykter. Idag får kaffemaskinen jobba för jag är trött och nykter. Önskar er alla en fantastisk tisdag! ??☕️