Jag är nygammal här på forumet. Skrev i en tråd för ett halvår sedan. Har gjort dumheter på fyllan som jag ångrar. Ångesten förgör mej. Har väl i viss mån förnekat att jag skulle ha alkoholproblem men inser det nu. Jag blev tagen för rattfylla för 10 månader sen. Ångesten och skammen efter det var total. Löste det inte riktigt själv utan fick anti depp utskrivet. Var helnykter 3 veckor men började sen dricka så smått. Jag har lyckats hålla det på en låg nivå,oftast några öl på helgen. Men vad hittar idioten i mej på då? jo för några dagar sen gick jag ut med några vänner och drack kopiösa mängder och lyckades bli lobad. Hela tillvaron rasar,har körkort med alkolås som jag riskerar och jag har barn som kanske måste komma till soc om det blir orosanmälan. Har ingen annan än mej själv att skylla. Vet inte vad jag ska göra. Kan inte äta eller sova och hjärtat dunkar och för varje slag är det som det säjer svin,as,idiot du är inget värd. Har ingen att prata med så det fick bli några patetiska rader här.

JagVill

Din styrka??
Följer lite på avstånd trådar här. Skapat en men backade lite.
Du är fenomenal!

Jag kommer ihåg dig sen tidigare när du skrev. Välkommen tillbaks.

Det finns en utväg: Att lägga ner alkoholen.

Om du ser både på din rattfylla och din LOB så är det orsakat av alkohol.
Det är ju konsekvenser som tyvärr kommer av vårt intag av A.
Det där slipper man om man inte dricker.

Hoppas du får en hyfsat lugn natt trots allt.
Andas lugnt - igenom den. Inget blir bättre om du panikar.

(vet hur du känner, själv lobbad med underårigt barn i hemmet - Jag fattar)

Kram

MM

Fått nog

Tack JagVill och MM. Javisst är det så att alkoholen ställt till det för mej,så jag slutar dricka på obestämd tid. Kommer ihåg dej också MM. Beundrar din styrka och fantastiska sätt att skriva. Darriga kramar till er båda. Tack JagVill för att du kan se att jag har styrka ,när jag själv inte kan se eller känna det, men jag har varit med om mycket skit i mitt liv och lever ju fortfarande så någon slags styrka borde ju finnas. Öppna du din tråd igen. Det ger lindring❤️

Fått nog

Gick och handlade för en stund sedan. Rycker till för minsta ljud och vågar inte se på folk än mindre prata med dom.Vill bara gömma mej. Hur länge ska jag stå ut så här? Måste ju tillbaka till mitt jobb också. Vilken patetisk spillra till människa jag har blivit. Men lust att dricka?Nej.Bara en önskan att få någon slags ro i kroppen.

Ångest är ett tecken på att något är fel. Något måste förändras.
Jag hade också ångest när jag drog på mig en LOB,
kan säga att det den värsta perioden i mitt liv. Jag ville dö av skam.

När vårat missbruk börjar gå ut över andra, barnen, familjen så måste man dra en gräns.
Det är vårat ansvar att söka hjälp.

För mig finns en gräns för vad som acceptabelt vad man har rätt att utsätta andra människor för.
Har jag rätt som alkoholist att utsätta andra för mitt skitberoendet? Svaret är nej.
Jag själv kan supa ihjäl mig, det är valfritt, men jag har inte rätt att med mitt
missbruk sätta andra människor i skiten. Eller för fara.

Men den där ångesten har också hjälpt mig igenom att sluta dricka.
Jag kan fortfarande känna den ångesten jag hade.
Det är en stor tjock svart klump man kan nästan ta på.

Men jag visste också att jag aldrig någonsin mer ville ha tillbaks den känslan.
Jag vaknade upp - med en kraft till förändring. Att göra allt som stod i min makt
att förändra mitt liv.

Nästa gång du får tanken att du vill dricka, försök att komma ihåg den känslan du har nu.
Ställ dig frågan: Vill jag ha tillbaks de där dygnen? Vill jag riskera min familj?
Försök att se vad som kommer efter de där två ölen du hade tänkt att dricka.
Spela hela filmen. Om och om igen.

Du har ett par dygn av ångest, skam, rädsla framför dig.
När det släpper, för det gör det, så ta styrkan ur dessa känslor
och gör något bra av det.

Vi är många härinne som är levande bevis för att det går.

Och andas, andas, andas.

Kram

MM

Fått nog

Tack MM för att du delar med mej. Jag är helt med på vad du skriver. Har inte druckit på fem dygn nu och har ingen tanke på att göra det heller. Det jag är rädd för är att jag ska må så här tills jag får reda på följderna av mitt idiotiska handlande. Det kan ju ta lång tid. Tar en minut i taget och försöker andas. Familjen är mitt allt! Kram

Mirabelle

Hej! Du har det verkligen skitjobbigt just nu... Hoppas att du ska få sova vettigt. Sömn brukar hjälpa mot det mesta. Och brist på sömn brukar stjälpa det mesta. Jag förstår att den starka känslan av skam är vidrig att uthärda. Försök tänka att den har en funktion. Den finns där för att skydda dig mot allt du är så rädd för... att frun ska lämna, att soc ska omhänderta barnen, att livet ska rasa ihop omkring öronen på dig. Skammen är din hjärnas inbyggda SOS-larm. Larmet som dränker alla andra intryck tills du lyssnar och styr dig själv bort från den farliga riktningen du är på väg i. Och du, det går inte att backa bandet oavsett hur hårt du slår ner på dig själv, men det går alltid att vända om, oavsett hur långt man har travat på fel väg. Jag är troende, så för mig känns det självklart att Gud lyssnar på dig när du ber. Sedan kan Hans plan för hur det hela löses bäst vara en annan än din... Hur som helst så ger Han dig styrkan och visdomen du behöver för att ta dig igenom om du bara ber honom. (OBS det är OK om du tycker jag pratar nonsens. Jag är inte ute efter att frälsa dig, men tycker det är viktigt att sträcka ut en hand till en medmänniska som söker... Hoppas du förstår skillnaden.) Kram

Följderna vet jag inte. Inte heller vad som händer med körkortet om man har villkorligt för rattfylla.

Jag vet vad som händer när en orosanmälan går till sociala från polisen eller sjukhus.
Det brukar komma en kallelse med posten ganska omgående. Tror jag fick den någon
vecka efter ungefär. En sådan utredning ser olika ut beroende på hur gamla barnen är.
Hur din fru upplevs o.s.v.

I slutändan brukar man bli erbjuden hjälp, den är dock frivillig.

Fått nog

Jag tackar för att det finns medmänniskor som bryr sej.Trodde nästan inte det var så. Ja Mirabelle ,inte blir jag sur för att du berättar om din tro. Är bara avundsjuk, önskar att jag hade den självklara tron. Tack för info MM. Dessvärre blir det väl så att min fru lämnar mej. Hon har sagt att blir barnen inblandade på soc och jag inte får tillbaka mitt vanliga körkort så är det slut. Det blir ju andra gången isåfall. Förra gången var det inte pga alkohol utan brist på känslor från hennes sida. Tackar för er tid. Betyder allt kram. PS nykter iallafall men har svårt att känna någon glädje av det

En orosanmälan som efter utredning INTE visar på oro för barnen,
ja då hamnar man i en slaskpärm i 1-2 år. Man försvinner ur pärmen
efter dessa år förutsatt att ingen ny anmälan kommer in.
Kommer en ny anmälan in så blir det en mindre bra sits.

Fått nog

Tyvärr blev det ju en orosanmälan vid min rattfylla. Jag och frun var hos soc och det blev ingen vidare utredning. Tror du det automatiskt blir orosanmälan nu. jag tar väl hand om mina barn och är aldrig berusad i deras sällskap. Det är bara för sorgligt att mina två misstag ska drabba hela familjen. Känner mej som den skit jag är men det hjälper ju inte det heller.

Önskar att jag kunde lugna dig och säga att så inte är fallet men polis och sjukhus orosanmäler alltid till sociala om man lobbas och har underåriga barn i hemmet. Det är trist men man måste se att det görs för oron kring barnen.

Fått nog

Var och hämtade posten precis. Brev från soc. Där står det att jag är kallad till info möte pga min lob. Står inget om orosanmälan. Tar dom det på infomötet då kanske? Fan jag går sönder. Kan vi ha sådan tur att vi klarar oss. Barnen har iallafall en helnykter pappa nu.

Mirabelle

Barnen har en nykter pappa nu. Det är syftet med soc, att säkerställa barnens framtida väl och ve. Soc är ingen straffinstans som ser till att man får sota för gamla synder. Deras fokus är alltid i första hand (och andra och tredje och fjärde hand) att identifiera familjer i behov av stöd. Stöd. Inte straff. Deras uppgift är att stötta föräldrar i behov, så att de orkar och förmår att vara föräldrar till sina barn, inte att splittra familjer. Försök att vila i den vetskapen. Kram

Fått nog

Förlåt men jag kan inte låta bli att se soc lite som en straffinstans nu.Hade blivit helnykter enbart av loben. Mina barn har sett mej full en gång i hela deras liv. En gång för mycket så klart. Det jag tror har påverkat dom mest är mitt tillstånd nu och efter rattfyllan. Det är det som plågar mej mest men kan ju inte göras ogjort. Enda sättet att se till att det aldrig upprepas är att aldrig dricka. Så där är jag nu,fast besluten. Det här är första gången jag lovar total nykterhet. Hade gärna sluppit soc och jobbat med mej själv och min nykterhet i lugn och ro. Får väl trösta mej med att dom gör nytta i vissa fall. Förlåt om jag låter arg och bitter men det är bara mej själv jag är besviken på. En godkväll önskar jag alla.

Samma här. Min lob var så oskyldig. Hade inte ens vart ute och festat. Hade varit på en konsert med en symfoniorkester. Hur städat som helst. Hade tagit 4 glas vin och somnade i taxin. Hade jobbat väldigt mycket den sommaren och somnade av ren utmattning. Chauffören kunde inte väcka mig och körde då till polisen. Där fick jag sitta i några timmar på en bänk och sen fick jag åka hem. Orosanmälan nr 1. Blev slaskpärm.

Uppsökte vid senare tillfälle akuten för magvärk, var berusad (inte ens ett omhändertagande) Orosanmälan nr 2. Och det blev utredning. Hade jag vetat det så hade jag inte uppsökt akuten med alkohol i kroppen.

Min dotter blev utsatt för samtal, förhör mm och det har varit jobbigt för henne. Hon förstod inte alls varför då hon aldrig sett mig dricka eller vart full.
Men två gånger - då är det inte ett tillfälle. Brandlarmet går. Och det blir utredning. Jag ser idag på det på ett annat sätt. Att dom har velat försäkra sig om att hon inte for illa.

Det är som du säger. Enda sättet att vara säker på att det inte händer igen är att inte dricka. Då kan sådan här skit inte ta plats i ens liv.

Fått nog

Hoppet lever väl någonstans att vi ska slippa det jobbiga du och din dotter var med om. Jobbigare för barnen än mitt obefintliga drickande i deras närhet. Somnade också fast på krogen. Hade druckit mycket men var kapabel att ta hand om mej själv. Tyckte jag och kompisar, men ej vakter och polis.

Dom kommer erbjuda dig hjälp, antar jag. Kanske är bra för att behålla en varaktig nykterhet.
Man samtalar med proffs och får reda ut grundligt, vad som är orsaken till att man dricker.
Och få hjälp med det.