Ny här. Vet inte vad jag vill ha sagt med mitt inlägg... mer än att vi inte kan ha alkohol hemma för då dricker jag upp den. 38 år, en femåring och make hemma.
Ska vi köpa hem vin till maten känner jag alltid att en flaska att "dela" på aldrig räcker. Och då är det alltid jag som dricker det mesta. Dricker det som saft, mannen hinner inte med. Börjar ofta med en GT innan maten för att vinet räcker inte. Har vi box så blir det lätt ett två glas innan maten och sen fortsätter jag efter maten. Liksom ingen hejd. Egentligen är de första klunkarna bäst, då man blir sådär avslappnad... sen bara okynnesdricker jag. Har vi inte vin hemma kan jag lätt gå och titta i skåpet o se vad som finns. Alla dagar i veckan. Särskilt efter jobbet o man hämtat på dagis och ska stå o göra mat...då kan jag lätt ta uppåt 8 cl ren sprit vad som finns hemma. Men helst vin. Medans jag gör maten o dottern kollar tv. Vet egentligen inte varför. Det är min "stressa ner stund" typ. Men sen blir jag ju bara trött o lägger mig vid 21. Vaknar mitt i natten hög puls halsbränna o törstig som ett djur. O tänker VARJE gång varför gör jag detta.. önskar jag var en sån som kunde ta ett glas rött ETT!! Och njuta av det, men jag vill ju bara ha mer. Blir inte odräglig eller så utan bara trött. Missköter inte jobbet o skulle aldrig köra efter jag druckit..men känner att detta inte håller. Börjat gå upp i vikt också...
Har vi box kan jag mkt väl få för mig att ta lite i ett vanligt dricksglas mitt på dan om jag har tråkigt. I smyg då. Som tur är vill alltid mannen köra om vi ska nånstans.
Men min stora fälla känner jag är när jag kommer hem o ska ställa mig med maten o har hela dryga kvällen framför mig... vad ska man göra för att inte trilla dit då??? Nån som är likadan/ har tips??
Jag vet inte men behövde väl skriva av mig o hittade detta forum .

AL

... känner igen mej precis. En glas är löjligt. En box passar mej perfekt och räcker max 2 dagar. Känslan av att det finns hur mkt vin som helst till mej är ljuvlig. Tyvärr går det inte längre så jag försöker lägga band på mej själv varje dag. Nu har jag haft 4 nätter utan svettningar, hjärt-ont, törst, hjärtklappning, huvudvärk. Jag kommer ihåg vad jag sagt och gjort. Så långt går det bra. Jag tog ett beslut - vill jag supa bort min familj och mitt liv ? GRATTIS då är jag på rätt väg - fortsätt så!
Eller är jag så pass klok att jag väljer en annan väg - tristessen...vanmakt...oron... som kommer dag 1 men är övergående för den som står ut. Jag har valt att avstå vin för jag vill ha kvar min familj och jag vill leva.

Vinboxen

Nej en box räcker inte länge här heller... man lyfter den o tänker herregud den är redan lätt.
Det är nog klokt att tänka så som du skriver- man väljer vilken väg man vill gå.
Min senaste box är slut och idag nöjde jag mig med att titta på ginflaskan (älskar gin o tonic) men valde att gå o lägga mig istället.

Vinboxen

Som idag, men vet att så fort jag haft en stressig dag på jobbet, bråkat med mannen el nåt annat, så kommer jag säkert trilla dit. Eller så måste man ju fira nåt. Fredag, då måste man ju ha vin, eller?! Känns absurt att sitta med pepsi max en fredag. Men vet att blir det vin så fortsätter det hela helgen o in i nästa vecka o så är man där igen

AL

varje gång man varit på jobbet känns verkligen igen. Men visst är det nåt allvarligt fel då...man ska kanske jobba på annat sätt. Studerar mina kollegor hur de fördriver sin dag på jobbet och inser - det finns visst all tid i världen för icke-produktivt prat. Man kanske skulle prova sluta vara så extremt effektiv.

CS

För mig var det som tidigare skrivits en insikt som föll på plats under ca ett år. Jag tror att ärligheten mot dig själv, den råa raka ärligheten utan vinlull och krusiduller funkade för mig. Fråga dig själv på riktigt om det är ett problem, hur du känner och framförallt hur du vill må. Jag har fastnat mycket i mitt mående. Många varianter av att jag varit utbränd, högpresterande osv. Ser jag tillbaka på det sen många år hade mitt beroende utvecklats för väldigt länge sen och när jag frågade mig på riktigt hur jag vill må resten av livet och vad rotorsaken kanske kunde vara så föll det sig väldigt naturligt att det var alkoholen som skulle bort. Nu kör jag på det, dryga månaden nykter nu. Ingen bedrift för nån som dricker normalt, men en stor bedrift av mig och det ger mig återigen ett kvitto på att jag inte hanterar alkoholen.

Livet är för mycket mer än att behöva upplevas med denna ångest, de tomma boxarna och jakten och planerandet av alkohol. För mig iallafall. Stay strong och var helt rå och ärlig mot dig själv. Saker behöver landa och ibland är man inte mottaglig, så är det bara. Insikten och beslutet måste komma från dig själv.

All lycka!

En alkoholists…

Känner igen mig så väl i allt du skriver. Jag älskar att laga mat och ta ett (eller 5) glas vin till. Sen blir det vin till maten och sen fortsätter jag resten av kvällen. Som du säger, en flaska är skrattretande. Får panik över tanken att behöva dela den. Det är ju ingenting! En bib räcker mycket riktigt ca 2 dagar. Om man har varit lite "duktig". Det är samma här, min man hinner inte med. Jag blir dessutom irriterad när han påtalar det. Mest skäms jag nog...

Jag lyckades på något märkligt sätt med ett 30 dagars uppehåll för en tid sedan. När dessa 30 dagar var över trodde jag att jag kanske skulle kunna dricka liiiite mer normalt. Tänkte försvåra lite för mig själv genom att börja köpa flaskor igen istället för bib. Det är ju godare, och dyrare men kan unna mig det om jag nu inte ska dricka så mycket tänkte jag. Det hela resulterar i att jag köper 6 flaskor men visar bara upp 2 för min man när jag handlat. De andra gömmer jag. På så vis kan jag dricka 4 1/2 flaska när han tror att jag bara druckit en halv. Smart, där lurade jag mig själv igen!

Det känns skamligt att visa sig på systemet för ofta och dessa mängder drar ögon åt sig. Började med bib igen för att det ser mindre ut. Lättare att bära och gömma också (framför allt när det är slut). Om jag visar att jag köp bib visar jag en men har köpt 2. Byter ut den när den börjar bli för lätt. Tar ibland ut kontanter för detta ändamål ifall att min man av någon anledning skulle se mitt kontoutdrag. Så ja, jag förstår dig precis.

Har också gått och väntat på att min älskade son ska lägga sig. Försöker att inte dricka innan han lagt sig, men det händer allt att jag gör det. Särskilt på helger. Helst vill jag att min man nattar så att jag hinner dricka några glas som han inte behöver veta något om. Det är hemskt. Så sjukt. Är så innerligt trött på mig själv. Så befriande och så skrämmande på samma gång att sätta ord på det man aldrig berättat för någon...

Har inga direkta tips som du inte hört förut tyvärr. Hittade själv nyligen hit och hoppas att detta forum ska hjälpa oss båda <3

Usch, vad mycket som jag lika gärna själv kunnat skriva. Som jag nämnde i hos Tröttpåmigsjälv, läs mitt inlägg 179 i min tråd "Ett ärligt försök!" om ni vill. En lista jag tittar på ibland för att bli påmind om hur det var i början. Bedrövligt! Och vad med energi vi lagt på detta smusslande.

Men nu håller vi i! ♡