Hej, jag behöver er hjälp!!
Jag vill sluta dricka genom att trappa ner.
Nu tror jag inte att jag skulle drabbas av allvarligare abstinens om jag slutar tvärt, men saken är den att jag är livrädd för eventuell abstinens, speciellt ångest.
Jag är född med en en benägenhet att lätt få ångest, och har känt mycket ångest i perioder även då jag inte använt alkohol alls. T ex för 10 år sedan då jag både separerade och blev arbetslös samtidigt, då hade jag ofta ångest i två års tid. Drack ingen alkohol då.
Numera dricker jag vin varje kväll och känner att enda sättet för mig att känna mig lugn och trygg i att sluta är genom att trappa ner. Jag måste fungera varje dag och är livrädd för att t ex sitta och skaka av ångest på jobbet, att bli handlingsförlamad av ångest...
så snälla ni, ge mig tips och berätta hur ni trappat ner! Under hur lång tid, hur ofta och hur mycket har ni minskat mängden, osv..
stort tack!

Det var ett tag sedan du skrev detta inlägg, ibland tar det tyvärr lite tid innan man får svar och man kan behöva skriva flera gånger innan inlägget blir synligt för den som kanske är nyfiken kring samma sak. Du funderar över nedtrappning. Tyvärr går det inte att rekommendera att trappa ned alkohol då det är riskabelt och osäkert hur mycket och på vilket sätt. Självklart är det dock bättre att minska på sitt drickande oavsett. Om man är rädd för att riskera svår abstinens är det säkraste sättet att ta stöd inom vården.

Det hörs att du är en driven och målmedveten person, att missa en arbetsdag på grund av abstinens är det sista du vill uppleva. Du skriver och läser här på forumet som ett steg i att förändra. Finns något mer du tänker skulle kunna vara hjälpsamt för dig?

Berätta gärna mer hur det går för dig!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen