Jag har varit här för några år sedan. Har inte lyckats sluta vardagsdricka, det har istället förvärrats. Jag vill helst dricka varje dag men brukar kunna avgränsa mig till 5 dagar/vecka... Dricker minst två glas vin men oftast en hel flaska per tillfälle. På helgen mer. Har barn och en man som tittar snett på mig. Jag har medgett till min man att jag har problem, men kan inte sluta utan någon handlingsplan. Har ni något tips? AA-möten, funkar det? Antabus?

DetGårBättre

AA fungerar fint om du verkligen vill sluta. Men allt fungerar om du verkligen vill och gör något du tror på.

jeansen

Tack för din kommentar. Jag vill inte sluta, bara kunna dricka som normala människor gör, på fest eller på en AW. Inte hemma i soffan framför Sveriges Mästerkock. Jag har förstått att det nog är en naiv inställning, men jag vill försöka. AA är kanske mer för dem som verkligen har för avsikt att sluta helt. Har du erfarenhet av AA? Jag är lite fördomsfull och tänker mig att det är personer som hamnar i slagsmål och andra riktiga bekymmer när de dricker som går till AA..? Och så är jag lite rädd för huruvida anonymiteten verkligen funkar. Ber om ursäkt på förhand för mina eventuella vanföreställningar gällande AA :)

AL

...är ju bra att ha framför ögonen om man vill förändra sitt drickande. Normala människor dricker inte...de har insett vad alkohol gör med kroppen och knoppen..man blir fet pluffsig trög deprimerad apatisk sjuk och dör för tidigt. Vi som är onormala behöver komma till en gräns då det inte går längre...först då fattar vi ..eller inte. Vissa av oss( inkl mig själv ) får börja om flera gånger till det riktigt sjunkit in i medvetandet. Fundera på dina motiv en sväng till så hittar du svaret där.

jeansen

Mina motiv är hälsan och det osmakliga i att vara styrd av en drog, att längta efter alkohol på ett sätt som helt klart är osunt. Jag känner mig motiverad men har varit i en stressad situation i jobbet under ett lite längre period och då har jag känt mig ursäktad och svag i karaktären. Nu tar jag tag i detta. Tack för ditt inlägg!

Orca

Hej, försökte tänka som du, dvs minska och dricka "normalt" hela hösten men det sprack hela tiden. Så nu är målet ett helvitt år. Inne på dag 45 nu och det går över förväntan. Mycket tack vare min fru som "sympatiavstår" fast hon inte alls behöver.

Jag har inga planer på att vara helvit resten av livet men proffsen säger att det tar tre till fyra månader att både bryta en vana och för levern att återhämta sig. Men jag tar i med 12 månader för säkerhets skull. Tänker att det är bra att gå igenom storhelger och semestrar och grejer utan a.

Muskot

Hej,
Jag har som du drickit alldeles för mycket, alldeles för ofta under några år och lägg till lite bulimi på det så förstår du att jag inte varit på topp. Samtidigt har jag haft två barn varannan vecka, en särborelation, en sommarstuga, startat eget företag. Så jag var på väg att bränna ut mig i alla ändar samtidigt. Men, nu har jag varit nykter sedan nyår (med ett snedsteg som jag lovat mig själv att inte hänga upp mig på) och det känns så bra. Jag börjar vilja göra saker, för att det är kul. Inte bara för att jag måste eller borde. Jag sover bättre, ansiktet är finare, ögonen är klarare (eller, hmm, inte just idag för jag är dunderförkyld men det går ju över), ingen halsbränna, inget vakna upp i ett töcken med äcklig smak i munnen... De där små sakerna är dagliga påminnelser om att jag är på rätt väg.

Min handlingsplan är att vara nykter i minst tre månader. Sen är mitt löfte till mig själv efter det att inte dricka ensam. Jag tror det är svårt att gå från att dricka mycket till att dricka lagom. Jag försökte många gånger, några vita dagar och sennblev det lördag och middag med särbon och vips var allt motstånd jag byggt upp borta så söndagen när jag var själv slank det ned några folkis (det är ju inte så farligt) och på måndagen var jag på bolaget igen...

Så det är mitt ena råd. Ta en helvit period.

Mitt andra råd handlar om att skapa positiva målbilder i huvudet. Jag är inte alls nån positive-thinking-människa i vanliga fall men här tror jag faktiskt att det hjälper. Jag har några bilder i huvudet, på den jag vill vara. Jag vill fjällvandra med mina barn t.ex, med spänst och ork i steget. Jag brukar göra avslappningsövningar ibland och använder mig av mina målbilder för att skapa en positiv kraft runt dem. I stället för att bara tänka på det dåliga som varit. Som många andra här har jag alldeles för lätt att vara hård mot mig själv så självmedkänslan får man jobba på.

Det är lite av mina tankar. Lycka till!

jeansen

Jag blir imponerad av dig, ett helt år (och sommar och allt!) utan alkohol. Det känns helt orimligt för mig. Varför funkade inte upplägget som jag hoppas kunna köra, på vilket sätt sprack det?

jeansen

Tack för ditt svar! Det låter som ett bra upplägg du har. Men att ha en sådan ”lång” helt vit period, hur klarar du att gå på middagar, fester eller annat roligt utan att dricka? Det skulle kännas så oerhört trist, inbillar jag mig. Som att skippa osten på mackan, fast den står på bordet framför mig (jag älskar ost). Eller stänga av en bra film en kvart innan slutet. Du hör ju, jag tänker att mitt liv skulle vara så tråkigt utan alkohol...
Att ha som mål att aldrig mer dricka ensam, det är ett jättebra mål för mig! Tack för den tanken. Om jag håller mig till det skulle jag komma ner på max 1 dag/vecka, för min man är försiktig med alkohol (dels pga alkoholiserad pappa men också för att markera mot mina dåliga vanor...) och så många fester blir det inte nu för tiden :)
Jag är rädd att du och Orca säkert har helt rätt med vikten av en vit period. Men jag fegar lite så här till en början och kör målet ”aldrig dricka ensam” + det något luddiga ”försöka undvika alkohol sön-torsdag även om mitt sällskap dricker”.
Fortsatt lycka till, är impad av dig!

Orca

Vi är alla olika men jag tänker att klarar jag inte ett vitt år så har jag verkligen problem. Försöker tänka att det finns en massa vinster med att vara nykter hela tiden. Och 45 dagar har gått bra. Piggare, gladare, bättre relation hemma. Kan köra bil när jag vill. Och a-fri bira är inte så tokigt som jag trodde! Både fest och krogbesök har funkat.

När jag bara försökte minska så gled jag på det hela tiden. Efter ett par glas har man ju en tendens att ta ett par till...

anonym11208

Jag känner igen mig, dricker gärna hemma framför TVn, typ Sveriges mästerkock, jag vill också dra ner på drickandet och inte sluta helt. Jag tror dock att det är svårt att bli "normaldrickare". Man märker hur mycket bättre man mår när man inte dricker vin om kvällarna, det brukar jag tänka på när suget kommer, spela upp hela filmen i huvudet, blir det verkligen bara ett glas vin som jag lovar mig själv i huvudet?! Nej, det blir en flaska :-) När jag började min resa att dricka mindre så såg jag till att inte ha vin hemma, då kan man ju inte dricka. Men nu har jag vin hemma, jag märker att det blir stress om jag ska gå till systemet eller inte. Bestämmer jag mig för att inte dricka, ja, då dricker jag inte heller. Jag brukar skriva i min tråd "Idag ska jag vara nykter". då kommer det på pränt och då blir det bestämt och jag avstår från att dricka. Jag tar en dag i taget, "just idag dricker jag inte, men i morgon, då vet jag inte" Jag tillåter mig som sagt att dricka ibland, kanske skulle det vara bäst att sluta helt, men jag är inte där. Jag faller ibland, men jag reser mig upp och det blir allt bättre.

Muskot

Det beror kanske på vilket liv man har men mitt medelålders varannan-vecka med barn-liv kräver inte att jag partajar så mycket. Det är några fester per år, jag missade en förra helgen men då hade jag ändå andra planer. För jo, att vara på en större fest helt nykter skulle jag tycka vore tråkigt, och väldigt svårt, så jag kommer nog hoppa över sådana tills jag känner mig trygg i mitt drickande.

Annars har jag ett kompisgäng som jag träffar ofta på middag eller fika på stan och där är det inte svårt eller konstigt att vara nykter nån kväll. Jag tror det som skulle vara absolut svårast är om jag och kompisarna tar en helg ihop villet vi brukar göra 1-2 ggr per år. Då brukar vi sitta in på småtimmarna och dricka vin och prata om livets väsentligheter. Vi har börjat prata om att göra nåt till våren och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Det bästa vore ju att vara ärlig med dem. Jag har ju känt dem i över 20 år.

Och, den hårda men avgörande biten, när det kommer till kritan har jag insett att mitt liv hänger på det här beslutet. Mina chanser att leva till 90 snarare än 60. Och jag är 43 nu... så jag står gärna över några fester.

jeansen

Du har ju rätt så klart, jag har svårt med ett vitt år pga att jag verkligen har problem. Men jag provar detta med mindre delmål och nu har det gått 11 dagar sedan jag fattade beslutet att förändra mitt drickande. Två dagar har jag druckit, den första ”enligt plan” då jag och en vän gick på konsert. Men jag blev onykter och svamlig av att dricka, blev nästan deppig och kände dagen efter att det kändes så ovärt! En bra känsla egentligen, för det gjorde att jag längtade efter alkoholfria kvällar. Igår drack jag två glas vin för att min man och jag firade min födelsedag. Det kändes ok och jag slutade dricka innan flaskan var tom vilket jag kände mig stolt över. Idag var jag duktig, var på restaurang med en kompis och våra barn, hon hämtade mig med bil för att jag skulle kunna dricka vin. Men jag drack vatten!!! Sjukt nöjd över mig själv :)
Jag tycker mer om mig själv utan alkohol, det är en stark motivator. Kanske så stark att jag rätt som det är varit utan A i ett år, vem vet ;)
Är hur som helst ff imponerad av din inställning.

jeansen

Tack för ditt inlägg, jag tycker också vi verkar lika i tänket. Jag kommer inte ha vin hemma (har flera flaskor champagne men det skulle kännas idiotiskt att dricka en tisdag:)) för att jag har kommit på att nyckeln för mig är att inte tänka på alkohol så mycket. Jag har börjat vid 15-rycket, har jag insett, att fundera på hur mycket vin jag har hemma, och om jag behöver köpa mer om jag är mest sugen på rött eller vitt. Raka vägen in i köket vid hemkomst för att hälla upp det första glaset. Nu tänker jag på vilken promenad jag ska ta med hunden, vilken serie jag ska börja kolla på, eller något annat. Det funkar rätt bra, men jag måste slå bort tankar om A direkt när de kommer genom att grotta ner mig i något annat ”spännande” ämne.
Nu två av elva kvällar med A, för en månad sedan var fördelningen omvänd :)
Bra idé att göra som du, skriva att det blir en kväll utan, lite som att skriva kontrakt med sig själv.
Lycka till önskar jag dig!

jeansen

Tjejhelger har jag också tänkt på. Mina ser exakt ut som du beskriver :) Fattar inte hur jag ska kunna avstå då. Jag har en tendens att bälja i mig vid sådana tillfällen. Kanske det skulle funka att dricka vitt vin med sodavatten? Eller så är jag sund som du är inne på och helt enkelt avstår och talar om varför :)
Jag har verkligen inte heller många fester i kalendern, ser att det kunde uppfattas så. Jag är 42 och har barn i yngre tonåren. Så det handlar om nån 40- eller 50-årsfest då och då. Men shit vad konstigt jag skulle tycka det vore att gå till en sådan och vara nykter.
Jag inser att alltihop handlar om att bryta mönster i mina tankar och mitt beteende, tack vare att jag läser det som du och andra skriver.
Tack, och lycka till, skriv gärna igen när du kan och vill.