Det var ett drygt år sedan jag på allvar började inse att jag har problem med alkohol. Innan hade jag erkänt för mig själv att jag hade ett riskbruk, men trodde att jag hade kontroll, att det nog inte var så farligt.
Jag har man, barn och ett bra jobb, har lyckats dölja omfattningen av mitt a- intag väl. Men oj vad jag har smugit, jag har lurat både omgivningen och mig själv. Inte ens min man har anat vidden av mina problem. Utåt sett: en väl fungerande kvinna som dricker några glas vin på helgerna, sällan blir full och bara ibland unnar sig något glas vin en vardag för att det är så gott.
Sanningen: helgdrickandet har sedan flera år övergått till närmast dagligt vindrickande. Helnyktra dagar inte särskilt vanliga. Inte bara ett glas, sista året ca 3 glas per kväll. På helgerna betydligt mer. Avancerat smygande så maken inte märker, dricker vin i kaffemugg, gömmer tomflaskor/kartonger, köper samma sort o ersätter. Åker till stugan för att ” ladda batterierna”, dricker då i min ensamhet mer än en flaska om dagen. Händer allt oftare att jag fått minnesluckor. Livrädd att nån skall märka, känna på lukten. Märkte grannen att jag druckit när vi möttes på väg till tvättstugan en tis kväll? Sömnen kass. Ångesten brutal.

Kom som sagt till ganska mkt insikt för nåt år sedan och erkände delvis för min man att jag nog kanske har vissa mindre problem med A och ville minska. Har sedan dess haft flera nyktra månader, en i taget. Aldrig klarat mer än 4 veckor i rad. Vill liksom inte inse att jag måste sluta helt och för alltid. Tänker att jag nog överdrivit, visst blev det alldeles för mkt sista året men nu skall jag bara dricka ibland.

Sitter i stugan nu. Varit nykter en månad, men hade ju planerat hela tiden att dricka när jag kom hit, en liten fylla i hemlighet kan ju inte skada. Köpte några flaskor vin, känner ju trots allt mig själv. En räcker inte.
Drack två glas, nöjd att jag kunde bromsa efter så litet. Gick o lade mig, ingen sömn alls, ångesten från helvetet pumpandes i kroppen, kallsvetten rann. Tänkte hälla ut resten men på em dagen efter kommer suget. Gud så gott, klart jag skall unna mig, som alla andra vanliga människor. Drack resten. Åter ingen sömn och en ångest som är fullkomligt förlamande.

Nu sitter jag här. Och poletten har äntligen trillat ner. Insikten är brutal och orubblig - jag har problem med A. På riktigt. Stora problem. Som inte går över.

Ett liv

Insikten håller i sig. Jag kan inte återgå till att dricka litet ibland. Har försökt flera gånger senaste året, nykter ca 4 v och sedan dricka litet försiktigt, bara ett par glas. När jag ärligt tittar tillbaka har jag inte mått bra av A en enda gång. Samtliga försök har slutat i att visst, ganska härliga timmar precis när A landat i glaset, men den där härliga känslan kommer inte längre av bara ett glas. Det som däremot har kommit varje gång, och hållit i sig betydligt längre än den härliga känslan är ångest. Stark, närmast förlamande ångest och sömnlöshet. Det tar flera dagar att hitta tillbaka till ett bra mående igen. Lika illa är att suget efter A vaknar igen. Trots ångest, kallsvett, vakna nätter och förtvivlan kommer suget och sitter i flera dagar. A är ett gift. Det förstör kropp, psyke, ekonomi och relationer. Och det giftet har kidnappat min hjärna. Det vägrar jag gå med på.

Det är det jag måste komma ihåg, när den här ”baksmällan” från senaste misstaget bleknar i minnet. Därför skriver jag det här, för min skull som en sorts ärlig dagbok. Och för den som ev läser det här och kan dra nån form av lärdom av mina erfarenheter. Jag vet att jag fått massor av nyttiga insikter av att läsa om andras erfarenheter och tankar här på forumet.

Har funderat massor på vad min motivation att dricka är, vad jag vill vinna. Svaret är lugn. Att slappna av. Stress är mitt livs utmaning. Varför kom inte insikten för länge sedan att den korta stunds lugn A ger motverkas av dagars ångest och stress. Summa summarum är A ett värdelöst sätt att få en stunds andrum.

Vet fortfarande inte om det kan gå att någon gång att dricka litet i sociala sammanhang. Det jag vet är att det inte är så sannolikt. Det har ju ärligt talat inte varit så framgångsrikt hittills, vare sig för mig eller många andra som försökt. Den möjliga vinsten är liten och osäker. Och risken enorm.

Så nu börjar mitt nya liv. Hjälp! En månad i taget vet jag att jag klarar, nu är utmaningen att ställa om till helt alkoholfritt. Det måste gå! Jag har bestämt mig nu. Resten av det här året skall banne mig vara alkoholfritt. Nästa år tar jag efter det.

Ett liv

Från början tog jag också en dag i taget, och kämpade varje dag mot ett enormt sug. Men nu har jag klarat flera veckor i sträck flera gånger. Det jag inte klarat är att hålla mig ifrån A mer än 4 v. Jag tror att jag egentligen inte ens försökt sluta på riktigt, jag har bara lurat mig själv. Jag har väntat på och planerat nästa tillfälle att dricka igen, då är det inte alls lika jobbigt att hålla ut några veckor. Har klappat mig själv på axeln och tyckt att jag varit så duktig, inte har jag några problem när jag kan vara nykter i flera veckor. Men jag har mest blivit riktigt bra på att lura mig själv (tränade ju länge på att lura min man)?.

Därför detta beslut att vara långsiktig. Jag måste göra något ordentligt, och annorlunda mot det jag provat, för att komma åt min alkohol-kidnappade hjärna.
Jag är livrädd för alla situationer jag kommer att hamna i, där jag för första gången skall vara alkoholfri. Har ingen konkret plan än hur det skall gå till, så definitivt ingen skicklighet men en nyvunnen och stark vilja ??.
Att läsa (och skriva litet) här är hittills det bästa verktyget. Det ger både tips o råd, inspiration och styrka!