Har insett att jag är alkoholist eller väldigt nära. Dricker inte på dagar eller vardagar, om jag är på hemorten. Men på helgerna dricker jag ensam i soffan. Kan inte ha alkohol hemma tänker på att dricka väldigt ofta. Har dessitom börjat gömms alkohol för min fru... det känns fördjävligt.

Person

läste det du skrev det är bra tankar. att man ska fokusera på att lyckas! Hur länge har du varit nykter?

En annan bra sak är också att fundera över varflör man dricker och i vilka sammanhang, vilka behov drickandet fyller och vad man kan göra istället.
Några här får en väldigt positiv kick av alkohol och har svårt att sluta. Dit hör t.ex. Inte jag. Jag hör till de som medicinerar. Medicinerar för att få bort oron i kroppen, Tysta tankar, få sova.
Funkar väldigt dåliigt på alla plan såklart. Men det är viktigt att få klart för sig varför man dricker tror jag och arbeta utifrån det. Oro i kroppen kan botas med träning, oro i själen med yoga. Man måste få sina endorfinkickar på nåt sätt också. Hitta det som är roligt, som man mår bra av utan alkohol.
Du har alla möjligheter att stoppa din negativa spiral i tid nu bara du bestämmer dig och reder lite i varför du håller på som du gör. Önskar att jag tänkt efter tidigare.

Person

tror nog jag dricker (numera) för att medicinera och känna lugnet. suck orkar inte skriva just nu...

Ron32

Ja det kan finnas olika anledningar till varför vi dricker. Har personligen inget behov av att bli "full" eller euforisk. Eller som någon slags kick. Alkoholen i mitt fall tar bort ångesten på kvällarna, jag får ro och kan sova. Kortsiktigt tänkt fungerar det perfekt. Men att vakna dagen efter ångerfull och ångestfull är vissa dagar en mardröm. Man tänker "idag ska jag vara nykter, det är inte värt det". Men så ändå efter en strävsam dag på jobbet, trött och irriterad, tänker man. "Ja men tänk om jag får ångest ikväll" JAG VILL INTE! Så det blir den där turen till systemet iaf. Jag är trygg...tillfälligt. Jag klarar kvällen...och så pågår det...
Men jag kan också ha känslan av att jag: Jag är VÄRD att få dricka ikväll. Det är min BELÖNING efter en arbetsam dag. Att få koppla av och domna bort. Och sådan är vår hjärna. Man kan även fråga sig själv, vad ska jag ersätta alkoholen med ikväll? För ingen vill ju känna ångest. I ångesten finns inget långsiktigt tänk. Den är som ett spädbarns skrik...

Igår var jag nykter. Har sällskap hemma. Det är viktigt. Ångest och ensamhet hör ofta samman i mitt fall. Nu dag 2. Jag kommer att vara nykter även idag!