Ni som minns mig vet att jag valde att gå ut på banan igen.
Jag kan säga med handen på hjärtat att jag är förvånad av att jag lever.

Händelsen som triggade igång valet av återfall är fortfarande aktuellt men förhoppning finns ett ljus långt där borta.
Ni förstår kära vänner att det enda jag såg var mörker, ett famlande utan botten.

Jag började för en vecka sedan att läsa allt jag kommer över om KBT, förändra tänket och förstå hur hjärnan har skapat genvägar till riktigt usla quickfix.

Jag tror att många av oss är hudlösa och a har gett en falsk form av extra skinn, för att bli "normal".
När jag förstår hur hjärnan funkar kan jag intellektuellt förstå min känsla av en extra hud.
Jag vilar i känslan, den är inte farlig och det går över.

Att fly eller skjuta upp det som känns så jobbigt är min största trigger.
När jag tar tag i små eller stora problem försvinner känsla av att fly.
Det mina vänner är jag tacksam över. Jag andas, vilar i känslan och fejsar det jobbiga.

Räknar dag 4.

Tess45

Genom abstinensen som gradvis dämpas.
Min kropp är inte kall eller varm om vartannat.
Jag slipper ligga och vrida mig bland dyblöta lakan.

Hej och väldigt välkommen tillbaka❤️❤️❤️!!!!
Vad glad jag blev av att se ditt alias och av att läsa ditt inlägg!! Jag har funderat över hur det gick för dig...
Jag kan bara säga att jag tror du garanterat är på rätt väg. Det sättet att tänka som du skriver om har betytt nästan allt (+det här forumet och en del tur/privilegier) för att jag skulle lyckas hålla mig nykter. Vilket jag gjort. Steg för steg tvingade jag mig att tänka om, tänka annorlunda om mig själv och alkohol, och plötsligt behövde jag inte tvinga mig själv längre.
Jag trodde jag BEHÖVDE alkohol, lika mkt som jag behövde mat, ibland trodde jag tom att jag behövde det mer.... När jag förstod att det var alkoholen som fick mig att tro att den var livsnödvändig och att det INTE var mitt alldeles eget verkliga behov var det som att det tändes en lampa i mitt annars kolsvarta inre mörker....
Fortsätt hitta information som kan hjälpa dig och fortsätt snälla skriva här så jag får veta hur du mår och kanske kan vi hjälpas åt ibland?
Styrkekramar och fan va bra gjort att ta dig upp igen!!!
Amanda❤️??‍♀️

Tess45

Är annorlunda den här gången.
Jag har inte vita knogar den här gången.
Det är inte så jäkla noga att räkna dagar även fast jag har ett datum från att jag har varit nykter.
Jag behöver inte "vinna" mot A. Jag behöver förstå varför tankarna dyker upp.

Tack Amanda för att du finns där som inspiration för det är du. ???

..., välkommen tillbaka. Har själv varit ifrån här efter en lite sämre period, men nu är det dags igen. Detta med tankar låter spännande, har du ngt bra boktips att bjuda på? Kram ?

God morgon Tess!
Nä, jag räknar inte heller dagar så ofta men datumet, det är viktigt för mig. Kommer alltid bära det inom mig på samma sätt jag bär de datum då mina barn föddes. Datum då allt tog en annan vändning.
Jag tror på dig. De tankar du har är så viktiga, tänk vidare och utveckla dem. För mig har det varit oerhört viktigt att kunna förklara och förstå hur alkohol och beroende fungerar. Måste det för att kunna reda ut vad som är en del av mig och vad jag kan lämna bakom mig.
Många kramar och vi hörs snart igen❤️????‍♀️

Tess45

Jag har helt enkelt slukat all info jag har hittat på nätet. På Youtube finns det kortare föreläsningarna om hjärnan under influens av alkohol osv.

Jag är fortfarande nykter.
Vid två tillfällen har jag känt sug efter A.
När jag slutade röka så tänkte jag att det inte handlar om ett fysiskt beroende (efter några dagar), det är min hjärna som bråkar och vill ha snutte. ?
Jag applicerar samma strategi på A-sug.
Tankarna på A kommer att ropa mindre och mindre.
Skulle det bli skarpt läge så har jag en krycka i hjälp av Antabus.
Det väsentliga är dock att ändra förhållningssätt till A.

Amanda, min hjälte, tack för att du finns.
Jag skickar en kram i tanken. ??

❤️Skickar en kram tillbaka!! Jag vet att med detta ändrade förhållningssätt klarar vi oss, du och jag. Så mycket det har förändrat för mig, gett mig styrka att vrida kompassen rätt, det går knappt att förklara och ibland tvivlar jag på att det är sant...
Idag känner jag stor oro och sorg för något i mitt liv men utan alkohol kommer jag kunna hantera det. Det är en trygghet att veta detta när verkligheten och människors komplexa natur gör sig påmind.
Vi klarar oss, du och jag❤️

Tess45

Jag har vid några tillfällen drömt om A.
I första drömmen drack jag av outgrundlig anledning öl. Jag såg skummet i glaset och tänkte "nej! Nu måste jag börja dricka ingen."
Underlig tanke i drömmen, "måste."
Drömmarna där jag dricker är förknippade med stark ångest.
Nåväl, jag är nykter och tänker förbli så hela dagen.

Emma79

Att I verkligheten behöver du absolut inte dricka!

Känner igen känslan. Ibland är det nästan som ett måste. För att inte vara “tråkig”. För att andra ska få dricka utan att “få dåligt samvete”. För att man själv har intalat sig att alkoholen är ett fantastiskt hjälpmedel i kampen mot tristess, rastlöshet och ångest. För att när Solen skiner SKa man sitta på uteservering med en kall öl. När höstmörkret lägger sig ska man mysa hemma med glögg eller vad det nu kan vara.

Bort med dessa måsten!

Tess45

Jag tror att jag vet varifrån mina A-drömmar kommer ifrån.
Jag har nämligen en mental storstädning just nu.
Sådana petitesser som att betala elen orkade jag inte ta tag i när jag drack dygnet runt.
Jag orkade ju inte ens leva.
Resultatet är givetvis avslagen el och en sumoräkning för att få den påslagen.
Är det besvärligt? Som fan.
Är det drygt när vattnet fryser? Hell yes!

Så jag städar upp mitt eget stök, nykter.
Min hjärna tycker såklart att jag kan mysa till det med lite A.
Jag håller inte med.
Hejdå A. Du är en värdelös polare!

Mirabelle

Att vara hudlös. Alkoholen ger en falsk känsla av extra hud. Skydd. Så är det ju! Jag är inne på samma spår som dig, att det inte handlar om att vinna över alkoholen, utan om att identifiera tankar och känslor som gör att man vill ta till sin quick-fix. Jobbig process, men väldigt utvecklande.

Tess45

Jag har turen att inte ha ett systembolag på landet.
Tyvärr har jag det i staden jag pluggar men det känns inte så triggande.
Det som triggar mig är stora omvälvande personliga saker (ofta skapat av mig själv när jag har druckit).
Nu får jag ta konsekvenserna av det, utan A.

Tess45

Som jag skrev ovan så har jag ingen el. Inget vatten heller för den delen.
Så jag kämpade med mig själv och ringde till slut soc.
Jag försökte peppa mig med att det bara är ett lån. Dessutom har jag betalat skatt hela mitt vuxna liv.
Jag hade ett möte med en vikarie.
Hon ställde frågor som "behöver du en God man, hur gamla är dina bonus barn, hur mår de, hur mår särbon?"

Jag försöker förklara att jag inte ser det relevanta då mina bonusungar inte bör med mig. Nej, ja behöver ingen God man (snälla förnedra mig Inte!).

Vikarien: Så du har Asperger? Jag vill ha dina journaler från sjukhus och Neuropsykiatriska.

Jag vill ha en förklaring om varför det är relevant. Det var över tio år sedan!

Får idag ett mail där följande står:
Det socialtjänsten behöver just nu är att få in fler underlag för att kunna slutföra utredningen.
Dessa underlag är:

-ett läkarutlåtande från Vårdcentral i XX, (kan du be att ett sådant skrivs av en läkare )
-en kopia på antagningsbeskedet på den utbildningen du läser just nu
-kopior på utredning där diagnos fastställdes
-kopior på journaler från XX från Socialtjänsten
-brev/påminnelser från elbolaget om elskulden
-en påskriven samtyckesblankett

Jag nekar fortfarande till journalhandlingar men erbjuder henne ett papper där diagnosen fastställs.
Ja vill åter igen få en förklaring till -varför- det är relevant med journaler.

Får då detta svar:
Hej!
Du väljer själv vilka handlingar du vill lämna in och vad du inte ger samtycke till. Konsekvensen av det blir dock att Socialtjänsten inte kommer att ha tillräckligt med underlag för att kunna utreda din ansökan. När Socialtjänsten inte har tillräckligt med underlag går det inte att fatta beslut, något som kan leda till ett delavslag eller helt avslag på ansökan.

Jag tackar nej till mötet ang lån till elskulden.
Jag får köpa ved. Jag föredrar att sitta i ett varmt rum i huset än en timmes förhör om mina journalhandlingar för tio år sedan och kanske ändå få avslag till lånet.

Det är häftigt att betala skatt! (Not).

Men, jag är baskemej nykter! ✌?

Fy, vilken situation du har hamnat i. Påminns ännu en gång om hur olika våra liv ser ut, vi som håller till här.

Alltså, varför i hela världen behöver de ha papper angående din diagnos? Visst, jag fattar att man inte lättvindigt kan sprida pengar hur som haver, men det här... Och dina bonusbarn... Nu när du äntligen orkat ta tag i ditt liv och är på rätt väg. Vilket bakslag.

Blir i alla fall jätteglad och imponerad av den styrka du uppvisar, särskilt den sista raden angående nykterhet. Vilken otrolig kämpe du är!

Åh, vad jag önskar att du får hjälp på ett eller annat sätt. Lycka till! ♡ Kram

Tess45

Det går rakt in i hjärtat, tack! ❤

Jag har själv ställt till det, därför har jag en mental vårstädning.
Ang diagnosen, vi som är Aspiga har oerhört svårt för plötsliga och stora förändringar.
Jag valde att ta ett återfall just för att det inträffade något riktigt överjävligt.

Jag är som sagt student och kan helt enkelt skramla fram summan det är tal om.
Jag äger huset och de sparade pengar jag hade åkte in i kontantinsatsen.

Nåväl, jag drack inte. A-djävulen var högljudd någon timme igår men efter att jag gick prata med en god vän så släppte det, tack och lov.

Emma79

...att du inte drack! Starkt!

Det är så överjävligt förnedrande när de börjar dra upp en massa gammalt. Något man ”sa” till vårdcentralen för 10 år sen, att man går till en psykolog ( vad har du för problem då? Diagnos? -kanske går jag dit för att undvika att få problem! ). Och den förnedrande känslan att någon byråkrat ska sitta o titta igenom och bedöma saker som sagts i sekretess.

Det bara bubblar i mig av ilska när jag tänker på det!

Lycka till med allt och fortsätt vara så där ?❣️

God morgon Tess! Ja du.... Fy fan vilka kalla kårar ditt inlägg gav mig, av igenkänning..
Man klantar till det, känner skam och mår skit, tar ändå tag i det och försöker ställa allt till rätta. Man får ibland nästan omöjliga uppdrag, fixa fram papper härifrån och därifrån vilket i sin tur skapar skam och ångest. Man får en stark känsla av att bli straffad dubbelt.. och visst förstår man inte relevansen av vissa saker de ber om men jag fick förklarat för mig en gång att de vill bilda sig en uppfattning om ens person. Vilket jag tyckte var fruktansvärt obehagligt i sig...
Jag själv fungerar så att jag bortser från förnedringen om det helgar målet men har full förståelse för de som vägrar. Önskar ibland att jag hade större integritet, att jag inte kunde sälja en bit av min själ varje gång jag vill bli av med ett problem... Det enda det beteendet skapat är större problem.
Istället för att lägga ner en massa tid på en affärsplan som jag visste inte skulle bli av och sedan offra energi på att manipulera vår bankman till att låna oss mer pengar skulle jag lagt den tiden och energin på att vända kronor och få det att funka.... Istället såg jag till att vi sjönk djupare i dyn.
Jag har inga konkreta tips till dig Tess, du måste göra det som känns rätt för dig, på ditt sätt. Det är skönt att höra att du hade en vän att prata med. Det viktigaste är att vi behåller vår själ intakt. Min är lite naggad i kanten men jag tror den läker lite varje gång jag står upp för mig själv. Att sluta dricka var att stå upp för mig själv och redan där var det mycket som läkte!
Idag har jag rett ut det mesta, de flesta skulder är betalda även om några gamla poppat upp nu när vi flyttat tillbaka till Sverige men det är ok. Jag försöker göra rätt nu vilket är betydligt enklare utan alkoholen i mitt liv.
Jag tror många inte förstår hur gränsflyttandet går till, hur man tar små, små steg i fel riktning för att sedan plötsligt finna sig själv på andra sidan många gränser man aldrig trodde man skulle passera... men det är lättare än man tror att hamna mitt i djävulsdansen med fötterna i en rävsax..,
Jag tänker på dig och skickar styrka till dig. Vi löper parallellt med varandra: säger hejdå till A, pluggar och försöker få reda i oredan☺️ Vi är säkert olika på många sätt men ändå lika.
Vi är intelligenta men även smarta människor gör dumma saker... Och förlåta oss själva för det❤️

Tess45

Jag får problem när jag inte förstår och inte får det förklarat för mig.
Jag är inte ok med att öppna journaler där mitt gamla självskadebeteende omnämns.
Eller varför inte läsa om mina tre allvarliga självmordsförsök?
Just ja, då blev jag ju tvångsinlagd eftersom jag ansågs vara en fara för mig själv.
Får jag lånet om hon läser om det?
Om hon läser om en person som faktiskt inte är jag längre?

Jag klarar att betala skulden på två månader.
Jag kan åka till stan för att plugga, lagar mat och sköter hygienen hos min vän.
Det klarar jag utan att det känns alltför besvärligt.
Att visa en massa journaler utan att förstå varför fixar jag dock inte.

Jag håller mina poäng i skolan.
Jag kan vara hel, ren och mätt.
Framför allt så kan jag hålla mig nykter! ?✌✊

Jag är fanemej lyrisk över att jag är nykter.

Tack kära ni!
Era ord betyder oerhört mycket. ❤❤❤

Emma79

... vissa saker är helt upponer och omöjliga att ge en vettig förklaring. Det kan man inte göra så mkt åt.

Dig själv kan du ändra på och det gör du och HEJA DIG att du finner styrka i nykterheten när allt annat rasar omkring ?