Min man är alkoholist. Jag har tagit steget nu att vi ska separera. Vi har fyra barn tillsammans i åldrarna 0-7 år. Hatar såklart alkoholen som har förstört möjligheterna för att vår familj ska vara intakt. Har fortfarande tro för att min man ska bli frisk men förstår samtidigt att det är en resa han måste göra på egen hand med egen motivation. Han har mkt ångest och dricker dels för att dämpa rastlöshet och dels för att dämpa ångest.

Vad vet ni om vad som krävs för att någon ska få motivation att sluta dricka. Måste man nå botten eller finns det andra berättelser om vad som gjort att någon tillfrisknat??

PP

Det låter precis som det förmodligen är. Urjobbigt och sorgligt. Jag kan varken ge dig hopp eller hävda att det är hopplöst. Var alkoholist som nyktrat till har nog haft sin egen tigger för att ändra, men oftast ska det nog till något omvälvande. Till exempel krascha totalt i alkoholen, men förlusten av en partner och familj kan säkert vara vändpunkten eller annat elände som händer i livet. Eller så är det det som får nedåtspiralen att gå än fortare.
Tycker inte du kan/bör ta hänsyn till dessa funderingar. Det får bli som det blir. Ta vara på dig och barnen så gott det går. Det är mer än nog med det.
Att läsa på anhörigsidorna är säkert nyttigt, och kanske även här för att förstå hur sjukdomen ser ut.
Önskar dig styrka o det tuffa som kommer. Glöm inte att det blir bättre sen.
//PP