Hej
Behöver hjälp med att sluta dricka så mycket som jag gör. Vill någon lyssna? Behöver någon..

Det finns många kloka personer här på forumet och massor av erfarenhet när gäller att ändra drickandet. Men det är oftast lite lugnt så här sent. Välkommen hit!

/magnus

Kattskalle

Hoppas det.. har säkert massa problem att ta itu dock vet jag att drickandet har blivit det mest akuta just nu. Stress från jobb o småbarnsliv gör att jag dricker för mycket.. alltid i smyg från frun och i stort sett varje dag i veckan. Hur ska jag sluta? Har en ond ande på axeln som säger att jag ska åka till bolaget fast dagen innan har jag sagt till mig själv att det får vara nog. Vill inte skada någon eller min kropp men det är helt klart ett beroende nu. Ingen att prata med om detta

smyger och dricker i stort sett varje dag. Inte nu dock, tack vare antabus kan jag inte dricka och det är sådan glädje att vakna nykter, även om det som i går kan vara lite kämpigt att inte få dra i sig sina öl och vin. Men vinsten är desto större dagen efter. Och egentligen, hur stor glädje ger denna skit. Tror att det är längtan efter ruset som är så positivt.

Kontoristen

Hej,
Jag måste också sluta dricka. Känner att det börja gå över styr. Så pass att jag inte kan gå till jobbet pga bakfylla. Jag skäms så otroligt mycket. Hur tar jag första steget till att sluta?

Första steget till förändring kan vara att börja läsa här på forumet.
Att få bekräftelse och igenkänning på sina egna alkohol problem är en första lättnad.
Därefter börjar det svåra jobbet, de första dagarna är värst. Men sedan blir det lättare då man märker att kroppen och sömnen börjar funka bättre.
Alkohol suget kommer och går så det är en kamp men det är lättare att dela den kampen med andra.
Det finns så många fantastiska och inspirerande historier att läsa här på forumet??? Lycka till!

Blivande optimist

Precis så började jag med. Gömde, smusslade etc. i flera år tills det en dag gick över styr. Inte ens då var jag beredd att rannsaka mig själv utan körde bara på utan att se tillbaka. Det är först i söndags jag insåg att något måste verkligen göras. Jag har läst detta forumet en tid och det är en härlig känsla. Jag hejar på dig!

Elise64

... här kan du skriva och läsa... här kämpar vi mot samma mål!
Det där att man tycker en sak när man åker till jobbet och sen ändå står på systemet på em för att åka hem för att fylla på första glaset... blev jättefrustrerad när nån hann hem före mig..och var i köket så jag inte kom åt glasen...gömställena var många.. nu ändrar vi detta!

Var jag förra måndagen.. Det känns inte som att ångesten ska ta slut. Det känns som att just det här sveket var det övertramp som fick frun att byta lås eller flytta med barnen.

Men det FINNS en ljusare framtid, så länge du själv har viljan.
Jag och många andra lyssnar gärna och delar med oss av våra erfarenheter och ger råd i bästa möjliga mån.

Välkommen!