Jag är så fruktansvärt trött på den här tillvaron.jag orkar inte vakna bakis mera. Jag orkar inte må skit för att jag ser sliten ut pg a gör att jag blir plufsig,trög,trött och deprimerad. Nu har jag haft en lång period där jag druckit varje dag. Vinboxarna bara samlas på högar. dricker ur en box på högst 3 dagar. Det blir sjukt dyrt ju. Från och med imorgon så tänker jag vara nykter en vecka,eller iaf 4 dagar. Jag är förväntansfull men samtidigt rädd,vem är jag utan vin?Jag vill se fräsch ut,inte känna hur det sipprar ut vinångor från porerna på morgonen,fylleringa folk och må skit dan efter. Ha minnesluckor. Nä fifan,nu räcker det va?

Emma79

Välkommen hit, du är I gott sällskap ?

Utan vin kommer du förmodligen bli piggare och fräschare och kanske mindre deprimerad, det kan diskuteras, jag är på dag 17 och är väl inte superglad ( men det kan ju ha andra orsaker ).

Jag har druckit I princip varje dag since forever, nu provar jag att möta livet nykter. Att konfrontera istället för att gömma o glömma.

Välkommen hit

// emma

Mirabelle

Välkommen hit! Du har fattat ett riktigt bra beslut. Det ska bli spännande att följa dig och ta del av dina tankar :) Vem vet vilka omvälvningar i människans inre en nykter vecka kan sätta igång... Nykterheten brukar komma med en hel del klarsyn och insikter. Plötsligt ser man så tydligt vad det är man behöver ta tag i för att få må bra, och tillvägagångssättet värker långsamt fram. Önskar dig lycka till!

Tess45

Som tex dopamin höjs när vi dricker.
Man matar, eller dränker belöningssystemet rejält med andra ord.
När vi slutar att dricka så protesterar hjärnan med att sura eftersom den vill ha en kick av "må bra substanser".
Det är alltså inte konstigt att vi mår dåligt och känner oss nere.
Hjärnan får sura ett tag om den vill. ? Det kommer att bli bättre.

Emma79

Så intressant med dopaminet, hade faktiskt inte tänkt på det innan.

Från tidningen Forskning & Framsteg:
“Enligt denna modell går beroendet från ett impulsdrivet stadium, där drogen ger en behaglig känsla och lusten att ta drogen drivs av ett sug, till ett tvångsmässigt stadium. Livet utan drogen präglas då av nedstämdhet och fysiskt obehag. När drogen tas infinner sig en känsla av lättnad, snarare än behag.

- Vi har lyckats få råttor som får andas alkoholånga att hamna i detta stadium på tre månader. När det gäller människor är det individuellt, men det kan handla om några år, säger Markus Heilig, som leder den kliniska forskningen vid National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism i USA.”

NÅGRA ÅR?! ?

Mirabelle

Reagerar som dig Emma79... NÅGRA ÅR!!?? Är det tillåtet att svära osande eder nu?

Tess45

Om man lyssnat på random fyllon så upplever knappast alla att de är nedstämda i flera år.
För det här fyllot *håller upp handen* så känner jag ingen nedstämdhet eller upplever meningslöshet i livet och vardagen.
Jag drack alltså dygnet runt. ??
Känns det jävligt deppigt så gå till en läkare och få lite antidepp utskrivet.

Mirabelle

Göra just det. Gå till läkare och få antidepressiva... Jag var nog deprimerad redan innan vineriet började spåra ur. Ändå tar det emot så förbaskat. Är rädd för att "ta i det" av någon anledning...

Ladybird-of th…

Så idag börjar jag. Idag kommer det inte vara några problem. Men på tisdag så kommer det komma ikapp och jag kommer få ångest. Men jag tar det lugnt och fint. Jag kan bara tävla med mig själv. Tack för att ni delar med er.

Emma79

Ångest är för jävligt men man dör liksom inte av den. Det går över!

( ska läsa det där själv nästa gång den drabbar mig! )

Inhale. Exhale. Repeat.

Tess45

Försök att inte bestämma dejt med ångesten redan. Det är ju inte tisdag idag.
Jag vet att det är lätt hänt att gruva sig men då är risken att ångesten redan kickar in.
Jag tror, nej vet, i mitt fall att det är lätt att ta till "medicinen" pga ångest.
Idag är idag och just nu behöver jag inte ha ångest över något.
Damn, vi slipper ju vara bakfulla! ?

Ladybird-of th…

Skammen funderar jag på. Hur skamligt det kändes att gå till bolaget,ta den där boxen och veta att all personal kände igen mig. "hon där tragiska alkoholisten som är här nästan varje dag. Men att det liksom inte spelade någon roll längre,alla visste så ingen mening med att dölja. Min stackars lever. Mina stackars pengar. Så fruktansvärt mycket pengar jag lagt ner på den där förbannade A. Men nu ska det bli nya tag. Dricka the på kvällen,läsa för mitt barn. Diska innan läggdags,andas frisk luft. Jag är ju fin. Så fin utan a som plufsar till mig och ger mig ångest och dålig andedräkt.Rädd för att somna och inte vakna igen pg av hjärtstopp eller liknande.Det här går inte längre. De där skakningarna i händerna,så pinsamt. Smärta i leder. Herregud.

Mirabelle

Jag blir varm i hjärtat när jag läser om dina nya tag. Dricka te. Läsa för barnet. Diska. Andas. Du är fin... Jag anar en vardagsharmoni, stilla ögonblick av lycka över det lilla i tillvaron. Det som är livet. En känsla av förtröstan infinner sig. Det blir bra det här. Tack för det <3

Ladybird-of th…

Tack fina du. Exakt det jag försökte sända ut,vardagsharmoni. Stillhet i sinnet. Kunna tänka klart utan den där känslan av dimma i huvudet. Den där parasiten som lever i mig,som nästan fungerar som en länk till att känna igen andra "alkoholiserade" Som utan att säga nåt,vet att den andra också kämpar. Det är läskigt. Vet nån vad jag menar eller har jag blivit galen?

Mirabelle

Jag fattar vad du menar. Man känner igen andra med samma problematik ganska direkt. En del använder det som ursäkt för att fortsätta business as usual. Om andra gör likadant så måste det vara "normalt". Jag har nog gjort mig skyldig till det själv många gånger, trivialiserat och normaliserat mitt eget problembruk med frasen "Alla andra..." Sedan kom den där punkten då jag struntar i alla andra. JAG vill må bra i MITT liv. Och jag vill göra det så som du beskriver i ditt inlägg, hitta vardagsharmonin och stillhet i sinnet. Bara genom att se bakom alkohol-lullets bedrägliga dimma och fatta beslutet så har vi kommit en bra bit på väg. Oavsett hur många gånger vi faller på vägen så har vi gått igenom det avgörande steget av klarsyn. Vi blir aldrig som vi var förut, inte enns när vi önskar att vi kunde backa bandet och vin-lulla vidare utan att bry oss :) Vi är på väg! Kram

Tess45

Hur galet det än låter så kan det ändå vara bra?
Har jag skam? Som fan!
Skäms jag över att ha dragit i mig stark cider på rekord fart på en offentlig toalett tex en måndag mitt på dagen?
Svettas som en gris?
Skaka och spy?
Jovars, jag skämms!

Men idag har jag inte skämt ut mig.

Jag tror att personalen på Systemet ser så många sjuka människor att de inte riktigt orkar välja ut en person att ojja sig över.

Ladybird-of th…

Och massa känslor som far runt i kroppen. Trött och seg.Kollade precis en fin film med mitt barn. Det var mysigt. Drack the och andades. Och ja,det där med att svettas. Jag är jämt varm. Svettas och flåsar pg väldigt mycket övervikt som jag kan tacka vinet för. Spy galla och vakna jätte tidigt fast det är helg.

Tess45

Jag var varm och kall om vartannat i lite över tre dagar.
Nätterna var givetvis värst. Att vakna i svettblöta lakan gör inte någon glad.
Alla öl och boxar med vin jag har tryckt i mig har också lett till övervikt.
Jag satt mest och drack, det var den fysiska aktivitet jag ägnade mig åt.
Tacka fan att man blir fet!
I och med att jag slutade så har jag en massa mer ork så fettet skall bort.

Ladybird-of th…

Och vaknade halvt utvilad. Drack inget vin igår och planerar inget vin idag heller. Ser fram emot att se en förändring i mitt ansikte. Från wineface till vanlig. Det är skönt. Läst massor med trådar här på forumet och blir peppad att hålla mig vinfri så länge jag kan. Botten var nådd för länge sen,ändå fortsatte jag.
Tänkte att jag har ju inge röd näsa än så jag är inte alkis. Nä just det. Sitter här i mörkret och dricker the,det känns fint. Stillsamhet. Tack för alla era fina kommentarer <3

Emma79

Favoritdagen ☺️

Vad underbart att börja veckan så!

”Wineface” säger de försvinner efter 3 veckor men jag tyckte nog att efter en vecka såg ögonen klarare ut, inte så påsigt o plufsigt därunder...

Ha en fin vecka o kämpa på

//emma