Hej
Jag undrar om någon här har erfarenhet av behandling på Aleforsgården i Alingsås? Jag vill inte gå genom min arbetsgivare och eftersom vi har en ordnad ekonomi så vill jag inte gå genom soc... Jag undrar vad behandling där kostar om man söker privat? Är behandlingen bra?

Jag ser att du inte fått något svar än på ditt inlägg. Ibland kan det ta lite tid innan man får svar av någon och man kan behöva skriva flera gånger. Möjligt är också att ingen som har denna erfarenhet har sett detta.

Jag får en idé, vet inte om det fungerar för dig. En del brukar göra så att de ringer det ställe eller mottagning de är lite nyfikna på och frågar lite om hur stödet ser ut innan de anmäler sig. Om man väljer att göra så kan man ju fortfarande vara anonym om man vill det. Vet inte om detta är aktuellt längre eller om det är ett förslag som passar dig.

Hoppas du hur som helst får svar på det du undrar på något sätt.

Vänliga hälsningar,

Rosette
Alkoholhjälpen

Tack. Jag har ringt och det verkade vara jättebra upplagt. 28 dagar med fullt stöd, hälsosam mat, aktiviteter etc. Jag kände att det verkligen hade kunnat fungera men... Det finns tre alternativ:

1. Man ansöker via sitt jobb som betalar för vistelsen (inte aktuellt eftersom jag inte berättar där) Om man inte har ett jobb gäller 2.
2. Man ansöker via socialtjänst som betalar för vistelsen (inte aktuellt eftersom jag dels har ett jobb och dels att soc envisas med att göra orosanmälning om man har barn)
3. Man betalar själv för vistelsen (inte aktuellt eftersom det kostar 70 000 kr och jag inte har ett öre över)

Så jag kämpar på i min ensamhet och med hjälp av forumet här.

Oj, det var mycket. Trodde att det kanske skulle ligga runt 20 000. Men antar att det kostar att ha all kompetent personal. Förstår ditt beslut att inte berätta för arbetsgivaren, jag vill inte heller, men egentligen är det nog inte så farligt som vi tror. Bra att du hänger här i alla fall. Önskar dig lycka till. ♡

Ser nu att du kontaktat Aleforsgården och att du gjort ditt val, i alla fall för just nu. Jag kan ändå berätta att när jag började skriva här var det en man som var på Aleforsgården och han var nöjd, även frun som var på anhörigvecka och sedan gick i en samtalsgrupp för anhöriga. Jag har kontakt med henne så jag vet att han fortfarande är nykter och de fick stöd i att hitta balans i sitt liv. Jag har absolut förståelse för motståndet att tala med arbetsgivaren men tror som Vinäger att det inte är så farligt som man tror. Jag vet, och det är sant, arbetsgivare som lyft på hatten för den som har mod att söka hjälp innan synliga problem uppstår men som sagt förstår jag att det tar emot. Lycka till så som du väljer! / mt
PS Kan inte låta bli att nämna att många fått hjälp genom AA och att ett möte ofta är nåt annat än man trott. Helt vanliga människor som förstår varandra för de vet vad det handlar om. http://www.aa.se DS

Vill bara svara för att klargöra hur det är för mig. Jag upplever inte AA och Alanon som religiösa grupper dock så att man accepterar att det finns något som är större än jag själv. Det finns ett inslag från en bokmässa där Gudrun Schyman berättar om sitt dilemma när varken en sten, ett träd eller havet kunde fungera som hennes högre makt. Och givetvis inte gud. Men så kom hon på att hon kunde vända sig till Gudrun.... Jag är också hängiven forskning och har grundat min yrkesutövning på forskningsbaserad kunskap utan att uppleva nån motsättning till tolvstegsarbete.

Så lyckligt att vi lever i en värld, eller en i del av världen där vi är fria att välja och att tala högt om våra åsikter och värderingar!
Jag önskar dig varmt lycka till på din väg och med de val som är rätt för dig ?/ mt

Ja, visst är det härligt. Jag menade absolut inte att vara negativ eller nedlåtande men märker nu att jag skrev på ett sätt som skulle kunna uppfattas så. I så fall ber jag om ursäkt. Det var inte min mening att låta kort i tonen.

Alla hittar förhoppningsvis sin väg till en hel själ (om vi har en sådan ?)

kan det finnas en typ av stipendie (inte rätt ord men hittar inget annat just nu) att söka hos behandlingshemmen. Kravet brukar vara att man själv betalar en del av summan för att visa att man är riktigt motiverad och därmed få en mer motiverad inställning.

Jag är själv ateist men har fått ovärderlig hjälp genom att gå på på AA-möten.