Idag är det dag 25 sedan jag tog mitt sista glas vin. Appen i telefonen håller räkningen och räknar med att jag sparar 300kr/vecka på att inte dricka alkohol.
Jag har läst mycket här de senaste åren och tänkte att jag ska ha min egen avskrivningshörna.
Det är lite motigt just nu, känner mig trött och stressad. Så skönt det skulle vara att krypa upp i soffan med ett glas vin och slappna av. Hur gör ni andra för att slappna av? Tränar?

Välkommen hit med egen tråd och grattis till 25 dagar!

Vad jag gör för att slappna av? Promenerar, läser, hänger här på forumet en hel del. Just nu försöker jag lära mig att bara vara, en riktigt bra avslappning - om det funkar! Det är svårt, själva vitsen med det är väl att man inte ska tänka på det...

Vad har du själv gjort för att klara 25 dagar? För många är dessutom de första de tuffaste.

Mirabelle

Här har du en själsfrände i det avseendet... Vin som stresshanteringsmetod, det känns igen. Gratulerar till 25 dagar! Nu slappnar jag av med fåniga inredningsspel och liknande på iPaden. Jag brukar läsa böcker annars, men har svårt att samla huvudet just nu (utmattningsdepression). Varma bad med levande ljus är ett annat hett tips. Dricka te funkar. Ligga på spikmatta brukar också hjälpa. Välkommen hit!

Bra att du är nykter nu, fint jobbat..Jag skrev och läste mycket på forumet..Kollade mycket dokumentärer om missbruk..Läste mycket böcker bl.a. om missbruk..Bytte ut vänner som jag drack med, mot vänner som hade sunda vanor..Dom finns alltid, men inga jag ville umgås med när jag drack..Jag yogade, gymnastiserade till musik som jag tycker om..Jag unnade mig godsaker..En stund i taget när det blev motigt..Tänka och läsa om vad alkoholism och beroendet handlar om..När vi vet varför vi dricker så är det lättare att sluta..Det verkar finnas både psykiskt och fysiskt beroende. Eller en blandning av båda..Dvs. Man dricker för att ändra sinnena..Eller att man dricker så mycket och så ofta att hjärnan till slut blir beroende..Den teorin gjorde att jag förstod mitt beroende, som inte drack mot ångest, eller för att bli någon annan..Kram

John-Erik

Hej Rallan!

Grattis till 25.! Att motionera mellanintensivt minst en timme, så att man får upp pulsen.
Du får då fram kroppens eget morfin, endorfiner.
Detta ger den bästa avslappningen för mig. Styrketräning intill trötthet. När kroppen är helt slut
då infinner sig ett lugn. Annars funkar kvällste (3 påsar) på kvällen någorlunda.
Inte som vin men något att sippa på i alla fall.

Lycka till!

John