Hej

Vet inte vad som började först. Spritintaget eller ångesten. Vet dock att ångesten var det som fick alkoholen att bli räddningen.

Har haft ett tufft år och druckit regelbundet. Senaste perioden är på tre veckor. Innan det ett par dagar i veckan.

Har en träff på hälsocentralen på måndag.

Får sån ångest när jag försöker sluta.

Vet inte hur jag göra eller vad jag kan be om för hjälp.

DetGårBättre

Ja, alkoholen sätter ju in ångesten på ett bankkonto med väldigt hög ränta! Sen när man inte tar tillgång till sin vän alkohol så kräver denne ju att du måste plocka ut ångesten från ditt bankkonto och med den räntan det varit så är det än mer ångest att hantera sen.

Sen abstinens och abstinensångest och allt... härda ut... få benso och trappa ner under några dagar. Men bryta är enda lösningen om du på sikt vill bli av med ångesten!

Herrman

Ja så är det. Erkände det först nu i helgen för mig själv, att jag är alkoholist. Sjukt när man varit i riskzonen så länge.

Kan man få hjälp av vården att även ta tag i de underliggande ångestproblemem?

Tack för svaret. Jag befinner mig just nu på en mörk plats.

Du kan absolut ta hjälp av vårdcentralen med ångest problem. Det hänger ihop med varför du dricker. Hoppas du får en bra läkare annars får du ringa 1177 och be om råd. Beroende på var du bor kan de hänvisa dig till någon alkohol rådgivning. Lycka till?

Herrman

Det betyder så mycket att få dessa svar.

Jag har så svårt att "öppna upp" i vardagliga livet men behöver samtidigt prata om mina problem.

❤️

Här på forumet har du verkligen chansen att prata hur mycket och ofta du vill. Alla känner vi igen oss på olika sätt hur alkoholen tar över våra liv.
Att bara läsa allas historier gör att man får en känsla av hopp också för egen del. Så många positiva och inspirerande hejarop många delar med varandra är väldigt upplyftande!???
.

Herrman

Sitter och kämpar med att inte börja dricka för tidigt. Vill hinna sova bort den mesta promillen innan doktorn imorgon.

Hoppas verkligen han/hon kan hjälpa, det är en vanlig hälsocentral, kanske jag skulle sökt mig till ett beroendecentrum istället.

Mirabelle

Det spelar nog inte så stor roll vart du söker dig såhär i början. Det viktiga är att du kommer iväg. Läkaren på hälsocentralen slussar dig vidare till rätt instanser. Medicinering mot ångesten kan du nog få på studs. Lycka till!

Var bara så ärlig du kan. Berätta precis hur du känner för läkaren och att du är motiverad att ta emot hjälp. Jag håller tummarna för dig????
Skriv här om hur det går, jag tror på dig!
Idag har jag hållt 7 dagar!?

Herrman

Jag ska vara ärlig, även om jag har så sjukt svårt att "blotta" vad jag känner.

Hoppas på det bästa. Känns ändå skönt att ha tagit kontakten.

Hur gick det hos doktorn?

Välkommen hit och fortsätt hänga här. Det brukar vara ett stort stöd för många.

Herrman

Jo..

Det var en dryg läkare som i princip bara sa åt mig att kontakta beroendecenter.

Det positiva, det enda positiva med det var att jag i ren ilska lyckats vara nykter sedan jag slutade i söndags. Var en väldigt dryg natt dock.

Har träff med centret imorgon och hoppas på det bästa.

Tack för omtanken. Det betyder mycket!

Ja, det är som ett lotteri vilken läkare man får på vårdcentralen. Hoppas du får träffa en vettig och engagerad person på beroendecentret imorgon.
Tänker på dig??? kämpa på, du har ju viljan?

Mirabelle

Vilket antiklimax! Skruttläkare som inte har nog med inlevelseförmåga att föreställa sig patientens anspänning och vånda för att alls komma till mottagningen. Men du ger inte upp i första taget :) Så bra att du söker dig vidare för bättre hjälp. Trägen vinner!

Herrman

Har nu träffat beroendecenter. Var ett bra mottagande, bra info om stödet dom ger för att sluta dricka. Dock blev jag tillbakahänvisad till vårdcentralen för ångesten, som läkaren på vårdcentralen sa att beroendecenter skulle ta hand om ?

På den ljusa sidan så är jag på tredje dygnet nykter och detta utan några ångestdämpande. Har ätit bra idag och varit ute i friska luften ett par timmar.

Nästa utmaning blir att klara helgen nykter.

Ansa

helgen Herrman!??‍♀️
Jag var på beroendemottagningen förra veckan o pratade länge m en sjuksköterska , samt tog blodprover. Fick också bra info (dock skriver dom inte ut sådana insomningstabletter som jag ville ha?. Kanske lika bra, är kluven, vill ju inte bli beroende av dem).
Imorgon ska jag dit igen och träffa sjuksköterskan och en läkare. Funderar på antabus o ev prova en motivationsgrupp. Får se vad läkaren säger.
Grattis till tre dagar!?️‍♂️

Herrman

Idag och över helgen får jag kämpa extra mycket.

Önskar lycka till, till Er andra också! ❤️