Första natten

Läser många gripande inlägg här och känner så igen mig.

Första natten utan alkohol och endast en halv Immovane.
3-5 starköl och en hel Immovane är normaldosen.
Vaknade vid 2 tiden och har varit vaken sen dess.
Utnyttjat tiden med hobbyarbete vid datorn.
Får se hur dagen artar sig...

Som Mary skriver,dom första dagarna kan tuffa.Men långsam så kommer du känna förbättring. Även att kunna sova en hel natt..?

JenniferZ

Så var det för mig med. Efter en dryg vecka började sömnen ordna till sig, och i natt (dag 16 idag) har jag sovit helt underbart. Så håll ut! Allt blir bättre.

Övärden

Varmt tack för ert engagemang!

Gick bra att arbeta igår trots mycket lite sömn.

Var trött och lättirriterad på kvällen.

Kunde inte somna på en halv Immivane så det blev en halv till.

Somnade vid 23-tiden och sov till ca 5.30.
Känns lite fuskigt med insomningstabletter.
Men orkar inte tanken att på att ligga vaken hela natten.

En sak i taget....

Tycker inte att du i det här läget ska fundera över att du tar en insomningstablett. Du är medveten om det och det är viktigast. Just nu behöver du fokusera på nykterheten och hjälper sömnen till så... Som sagt, en sak i taget. Ha en fin dag! ♡

Övärden

Tack för support från er som kommenterat - det betyder allt!
Igår blev en lång dag.
träning på morgonen, intensiv arbetsdag, hantverk på kvällen, sen middag.
Somnade bra på en halv Immovane. vaknade vid 3-tiden.
Somnade om efter en timme på egna meriter och sov skönt ett par timmar till.

Känns bra!

En av dom viktigaste sakerna.Så om du tar lite hjälp för att kunna få en nattsömn så är det bara bra.Om inte Hjärnkontoret fungerar så hur ska man kunna få energin och krafter att fixa saker och ting. Att få må bra..!

Övärden

vaknade vid 4-tiden.
så sömnig men hjärnan går på högvarv.
Kroppen och ögonen vill bara slappna av och somna men inte hjärnan - den längtar efter mjuklandningen som A så generöst ger för stunden.
Stor utmaning ikväll. ska ut och äta med vänner.
Jag brukar vara den som dricker mest men måste välja alkoholfritt och ge en förklaring till vännerna.
Ingen lust att diskutera alkoholism.
Ta bilen är ett säkert sätt att slippa frågor.
Ett annat sätt är att ha en uttalad målsättning att gå ner i vikt. Den förklaringen fungerar bra eftersom det driver mig själv i rätt riktning och faktiskt behövs.

Ja dom där vita lögnerna ? Men dom behövs ibland även om det är synd att det ska behöva vara så. Men den där med målsättning att gå ner i vikt är väll en bra sak och använda som "ursäkt" .För den kan du använda ett bra tag framöver.Och sen är de ju ingen lögn om du nu vill tappa något kg ?

Övärden

Tack för kommentarer och gilla-klick. Betyder mer än jag trott att bli "sedd".

Så sömnig hela dagen igår.
Blev alkoholfri öl igår på utekvällen - gott. tog bilen.
inga kommentarer från någon.
Sov gott nästan hela natten.

Funderar över mitt långsiktiga mål med alkoholen.
Hittills har jag dag för dag bara velat bryta varjedag-drickandet och känner mig nöjd över fem alkoholfria dagar.

Nästa utmaning är helgen - tar en dag i taget.

Bra och starkt gjort av dig.En trevlig kväll plus en god nattsömn.Det är inte fy skam ? Och sen är det så typiskt vi människor att vi har "katastrof tankar" innan något ens har skett. Och oftast så är dom obefogade.
Men som sagt bra gjort och är glad att kvällen blev bra ?

Övärden

Tack Miss för din närvaro.

När starköl lockar i kylen och jag i stället väljer den alkoholfria så betyder det allt att jag ska skriva om det dagen efter och att det finns nån som läser och till och med kommenterar.

Alltså ingen alkohol fredag kväll heller. Sovit hyfsat men vaknar innan jag känner mig utsövd.

Ikväll en ny utmaning...

Övärden

Vaken sedan kl 5.
Vad gör man när man inte är bakis?
Hjärnan är så trött men vill inte somna om. För trött för att göra nåt väsentligt.
Lägger patiens, lyssnar på tråkig radio och fixar lite i köket.

Elise64

Håll ut, det verkar som första veckan innehåller sömnlösa timmar och rastlöshet.. jag sover bättre nu vecka 2-3.. det kommer. Du säkert också att göra och faktiskt riktigt skönt, djupare än med alkohol i kroppen.. kämpa på, hejar på dig?‍♀️

Övärden

Första natten utan båda alkohol och sömnmedel.
Somnade sent. Tittade på filmer, drack alkoholfri öl och åt chips.
Sovit i korta perioder men med en stressfri sömn. Inte utsövd men ändå med en behagligt avslappnad känsla.

Elise64

Godmorgon och välkommen till en ny a-fri dag! Vill bara säga att du är duktig, heja dig! Om några dagar kommer underbara nätter med skön sömn?‍♀️

Själv har jag haft problem med sömnen sen jag var ung (mycket längesen;)). Det var först när jag haft ett längre uppehåll med alkoholen, som jag äntligen kunde somna lättare, varje natt. Det tog några veckor, efter att jag slutat dricka innan den goda sömnen kom. Jag använder dock fortfarande insomningstabletter. Men förr så hjälpte inte ens sömntabletter alltid. Visst blir sömnen bättre utan alkohol. Tyvärr är jag idag på ruta 1 igen. Men vi fortsätter kämpa! ?

Övärden

Tack Elise och Manda för support.
Allt sedan cancerbesked för ett och ett halvt år sedan har vardsgsdrickande och insomningsgstabletter varit en del av mitt liv.
Fri från cancer sen 8 månader och tänker att det är dags att bryta mönstret.
Drack som mest efter operationen förra sommaren drog sedan ner på förbrukningen men har blivit kvar på en för hög normaldos.

Elise64

Fy för denna cancer.. så skönt att du är fri från den nu.... nu ska du bara bli fri från A-giftet.. så skönt att ändå vara medveten varför man hamnat där!! Nu blickar vi framåt med öppna sinnen?‍♀️Trevlig valborg?